23.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: 100 km/h pidentää jarrutusmatkaa selvästi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testasimme, miten kevytperävaunujen uusi nopeusrajoitus vaikuttaa auton ja peräkärryn jarrutusmatkoihin erilaisilla kuormilla. Tulosten perusteella vauhti kannattaa ottaa vakavasti. Kuten ennakkojutussamme kerrottiin, loimme laajan testikokonaisuuden kevytperäkärryjen eli O1-luokan jarruttomien perävaunujen uuteen nopeusrajoitukseen liittyen. 1. kesäkuuta voimaan astunut uusi tieliikennelakihan myöntää kärryille 100 km/h maksiminopeuden, jos tiekohtaiset nopeusrajoitukset niin sallivat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTestit suljetulla alueellaJarrutuskokeissa vetoautona toimi Škoda Superb Combi Scout 2.0 TDI 190 4x4 DSG, ja esimerkkikärrynä Majava M 5030 LJ. Testit suoritettiin suljetulla lentokentän kiitoradalla erilaisilla kuormilla sekä 80 km/h ja 100 km/h nopeuksilla.Aivan kuten aiemmin tekemissämme väistökokeissa, myös jarrutuksissa lastasimme kyytiin hiekalla täytettyjä 17-kiloisia muovikanistereita, jotka tuettiin kärryyn kuormaliinoilla sekä -lavoilla. Lisäksi käytimme 20 kg:n hiekoitussepelisäkkejä.Mukana kuljettajan reaktioaikaJarrutustulokset osoittavat, että uusi nopeusrajoitus tulee ottaa nimenomaan maksiminopeutena, jonka käyttöä kannattaa harkita.Tämä tulee erityisen selvästi esiin, kun tarkastellaan 100 km/h -nopeudesta tehtyjä jarrutusmatkoja 80 km/h -nopeuden vastaaviin ja mukaan otetaan kuljettajan yhden sekunnin reaktioaika. Autohan liikkuu 80 km/h -nopeudessa 22 m/s ja 100 km/h -nopeudessa 28 m/s, eli sillä aikaa kun kuljettaja ehtii aloittamaan jarrutuksen, kovempaa vauhtia etenevä auto on jo kuusi metriä pidemmällä.Yhden sekunnin reaktioaika on sitä paitsi lajissaan lyhyt, eli jos reaktiot ovat hitaammat, se kasvattaa kokonaismatkaa entisestään.Seitsemääkymppiä seinäänKun kärryn kanssa malttaa ajaa kahdeksaakymppiä, jarrutusmatkat ovatkin yllättävän paljon lyhyempiä kuin uudella maksiminopeudella. Esimerkiksi suurimmalla sallitulla 825 kg:n kokonaismassalla jarrutusmatka kasvaa peräti 26,4 metriä, jos ajaa kahdeksankympin sijaan satasta.Asia konkretisoituu parhaiten, kun lasketaan kuinka paljon satasesta jarruttavalla on vielä nopeutta, kun 80 km/h ajava on pysähtynyt: törmäysnopeus on noin 70 km/h! Kysymys kuuluukin, kumman vauhdin itse valitsisit? Yksityiskohtaisemmat tulokset peräkärrytestistä selviävät Moottorin numerosta 7/2020, joka ilmestyy 24.6. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen sähköisenä Lehtiluukusta.Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland OyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous