23.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: 100 km/h pidentää jarrutusmatkaa selvästi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testasimme, miten kevytperävaunujen uusi nopeusrajoitus vaikuttaa auton ja peräkärryn jarrutusmatkoihin erilaisilla kuormilla. Tulosten perusteella vauhti kannattaa ottaa vakavasti. Kuten ennakkojutussamme kerrottiin, loimme laajan testikokonaisuuden kevytperäkärryjen eli O1-luokan jarruttomien perävaunujen uuteen nopeusrajoitukseen liittyen. 1. kesäkuuta voimaan astunut uusi tieliikennelakihan myöntää kärryille 100 km/h maksiminopeuden, jos tiekohtaiset nopeusrajoitukset niin sallivat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testit suljetulla alueella Jarrutuskokeissa vetoautona toimi Škoda Superb Combi Scout 2.0 TDI 190 4x4 DSG, ja esimerkkikärrynä Majava M 5030 LJ. Testit suoritettiin suljetulla lentokentän kiitoradalla erilaisilla kuormilla sekä 80 km/h ja 100 km/h nopeuksilla. Aivan kuten aiemmin tekemissämme väistökokeissa, myös jarrutuksissa lastasimme kyytiin hiekalla täytettyjä 17-kiloisia muovikanistereita, jotka tuettiin kärryyn kuormaliinoilla sekä -lavoilla. Lisäksi käytimme 20 kg:n hiekoitussepelisäkkejä. Mukana kuljettajan reaktioaika Jarrutustulokset osoittavat, että uusi nopeusrajoitus tulee ottaa nimenomaan maksiminopeutena, jonka käyttöä kannattaa harkita. Tämä tulee erityisen selvästi esiin, kun tarkastellaan 100 km/h -nopeudesta tehtyjä jarrutusmatkoja 80 km/h -nopeuden vastaaviin ja mukaan otetaan kuljettajan yhden sekunnin reaktioaika. Autohan liikkuu 80 km/h -nopeudessa 22 m/s ja 100 km/h -nopeudessa 28 m/s, eli sillä aikaa kun kuljettaja ehtii aloittamaan jarrutuksen, kovempaa vauhtia etenevä auto on jo kuusi metriä pidemmällä. Yhden sekunnin reaktioaika on sitä paitsi lajissaan lyhyt, eli jos reaktiot ovat hitaammat, se kasvattaa kokonaismatkaa entisestään. Seitsemääkymppiä seinään Kun kärryn kanssa malttaa ajaa kahdeksaakymppiä, jarrutusmatkat ovatkin yllättävän paljon lyhyempiä kuin uudella maksiminopeudella. Esimerkiksi suurimmalla sallitulla 825 kg:n kokonaismassalla jarrutusmatka kasvaa peräti 26,4 metriä, jos ajaa kahdeksankympin sijaan satasta. Asia konkretisoituu parhaiten, kun lasketaan kuinka paljon satasesta jarruttavalla on vielä nopeutta, kun 80 km/h ajava on pysähtynyt: törmäysnopeus on noin 70 km/h! Kysymys kuuluukin, kumman vauhdin itse valitsisit? Yksityiskohtaisemmat tulokset peräkärrytestistä selviävät Moottorin numerosta 7/2020, joka ilmestyy 24.6. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen sähköisenä Lehtiluukusta. Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe