18.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: miten 100 km/h -rajoitus vaikuttaa kärryn vetoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miten paljon kevytperävaunun uusi 100 km/h -nopeusrajoitus pidentää jarrutusmatkaa, millaiseksi yhdistelmän ajettavuus muuttuu maantiellä, ja kuinka paljon vetoauton kulutus kasvaa? Kaikkiin näihin vastaa Moottorin tulevan numeron testikokonaisuus. Vaikka olimme jo testanneet kattavasti, miten peräkärryt käyttäytyvät äkillisessä väistötilanteessa, emme jääneet lepäämään laakereille. Suomessa on rekisterissä noin 900 000 kevytperävaunua, ja niille 1. kesäkuuta voimaan astuneen uuden tieliikennelain mahdollistama 100 km/h -maksiminopeus on yksinkertaisesti niin tärkeä liikenneturvallisuusaihe, että se pitää avata jokaiselta kantilta. Siksi teimme toisen testikokonaisuuden, joka huipentui jarrutuskokeisiin. Niissä testattiin, miten paljon nopeuden nosto pidentää vetoauton ja peräkärryn pysähtymismatkoja erilaisilla kuormilla. Jo aiemmin olimme tehneet toisella vetoautolla ja kärryllä täydentäviä kokeita, jotka liittyvät perävaunuyhdistelmän ajettavuuteen sekä polttonesteen kulutukseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Veturina Superb, kärrynä Majava Vetoautona jarrutuskokeissa toimi Škoda Superb Combi Scout 2.0 TDI 190 4x4 DSG, jolla –väistökokeissa käytetyn ”matalamman” Superbin tapaan – saa vetää painavinta mahdollista O1-luokan jarrutonta kevytperävaunua. Kertauksena: tällaisen kärryn akselille sallitaan nykyisin enintään 750 kg:n luokittelumassa, minkä lisäksi auton vetokoukulle saa kohdistaa vielä 75 kg:n painon. Molemmat edellyttävät, että auton ja vaunun rekisteritiedot sekä rakenteelliset yksityiskohdat, kuten vetokoukku, sallivat tällaiset taakat. Käytimme jarrutuskokeissa 825 kokonaismassan kantavaa Majava M 5030 LJ -vaunua, johon muodostettiin kaikkiaan neljä erilaista kuormaa: tyhjä kärry, 300 kg:n ja 628 kg:n kuormat – viimeksi mainittu muodostaa yhdessä kärryn kanssa suurimman sallitun kokonaismassan – ja myös reilu ylikuorma eli 1 000 kg:n lasti. Lisäksi teimme jarrutukset pelkällä autolla: näin saatiin selville peräkärryn vaikutus hidastuvuuteen. Jarrutukset kahdella eri nopeudella Kaikki jarrutukset tehtiin sekä 80 että 100 km/h nopeudesta, ja myös kuljettajan reaktioaika otettiin mukaan kokonaisjarrutusmatkaan. Mielenkiintoiset tulokset selviävät Moottorin numerosta 7/2020, joka ilmestyy 24.6. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen sähköisenä Lehtiluukusta. Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku