2.6.2023 Liikenne Tässä Liikenneturvan vaatimukset hallitusohjelmaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pasi Anteroinen: Liikenteestä käytävä keskustelu on kärjistynyt, mutta olisi muistettava, että suuri osa ihmisistä on liikenteen sekakäyttäjiä. Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroisen terveiset hallitusohjelmaa muotoileville kiteytyvät kolmeen keskeisimpään liikenneturvallisuuden haasteeseen, joihin tulisi löytää kohennusta tai ratkaisu. – Keskeisimmät haasteet ovat nuorten liikenneturvallisuus, päihteet liikenteessä ja ylinopeudet, Anteroinen linjaa. Hän on huolissaan siitä, että liikenteestä käytävä keskustelu on kärjistynyt, etenkin sosiaalisen median alustoilla, ja mielipiteiden äänenpainot ovat voimistuneet. – Olisi muistettava, että kuitenkin suuri osa ihmisistä on liikenteen sekakäyttäjiä – ja rooli liikenteessä vaihtuu kulloisenkin kulkumuodon mukaan. Ja kun niukoista resursseista on kova kilpailu, herättävät varsinkin kaupunkitilan jakamisessa kaikki muutokset intohimoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kypärä päähän polkijoille! Liikenneturva on aiemminkin tuonut esiin kantanaan, esimerkiksi 2020 käyttöön otetun uuden tieliikennelain muokkaamisen yhteydessä, että polkupyöräilyyn ja kypärän käyttöön tulisi tehdä lakitekstiin muutos: kirjaus ”yleensä käytettävä” tulisi muuttaa selkeästi muotoon ”on käytettävä”. – Uudessa tieliikennelaissa olisi silti käyttämättömyyden sanktioimattomuus voitu säilyttää jättämällä käyttövaatimuksen rikkominen ilman liikennevirhemaksua. Pyöräilyssä kypärän käyttöaste on vähitellen noussut noin 50 %:n tasolle, Anteroinen taustoittaa. Hänen mukaansa yhteiskäyttöisten polkupyörien ja sähköpotkulautojen osalta kypärän käyttö on vaatimatonta. – Ensin meidän pitää päästä tasolle, että enemmistö kansasta vaatii kypärän käyttöä, ja ei hyväksy palvelua, jossa suojavälineitä ei ole tarjolla. Vakavasti otettavaa ajoneuvon ajamista Pyöräily ja sähköpotkulautailu tulisi Anteroisen mukaan nähdä vakavasti otettavina liikennemuotoina ja ajoneuvon ajamisena. – Ajoneuvon ajamiseen turvallisesti ei kuulu päihtyneenä ajaminen. Ehdotus promillerajasta pyöräilyyn ja potkulautailuun on yksi keino kohti päihteettömämpää liikennettä. Liikenneturva pitää tärkeänä, että tuleva hallitus sitoutuu liikenteen nollavisioon ja välitavoitteeseen puolittaa liikennekuolemien määrä vuoteen 2030 mennessä. Nopeusrajoitukset uusharkintaan Anteroinen kannattaa kaupunkikeskustoissa nopeusrajoitusten uusharkintaa. – Nopeusrajoituksen laskeminen 30 km/h on yksi keino. Kaupungeissakin tarvitaan myös autoliikenteen sujuvuutta, silloin tulee suojattoman liikenteen turvallisuus turvata muilla keinoin. Kaikkiaan nopeusrajoituksen alentaminen yksi ei riitä, vaan tarvitaan myös keinot nopeusrajoitusten noudattamiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikennekasvatus retuperällä Liikennekasvatus on Anteroisen mukaan jäänyt liian vähälle koulujen arkiopetuksessa. – Liikennekasvatus tulisi kirjata toisen asteen ja ammattikoulujen opetussuunnitelmiin velvoittavaksi. Onko käynyt niin, että ne nuoret, jotka eivät suorita ajokorttia, eivät myöskään aidosti tunne liikennesääntöjä? Onko ongelma, jos sääntöjen tuntemus on pintapuolista, ja tämä joukko on kuitenkin muilla kulkuneuvoin mukana liikenteessä? – Yhdellä sanalla kyllä. – Ajokortin suorittaminen on toimenpide, jossa viimeistään on liikennesääntöjä opeteltava ja osattava tutkinnon suorittamiseksi. Kun se jää pois, niin silloin on riski, että sääntötietämys jää puutteelliseksi tai virheelliseksi, Anteroinen tähdentää. Hänen mukaansa ajokortin suorittamiseen liittyy sääntöjen lisäksi myös muuta liikennekasvatuksellista näkökulmaa. Uudella ministerillä riittää työsarkaa Pasi Anteroisen mukaan uudelle pian valittavalle liikenneministerille kuuluu edelliseltä hallitukselta kesken jäänyt ajokorttien poikkeuslupamenettelyn uudistaminen, jossa hänen mukaansa tulee huomioida uudistettavana olevan ajokorttidirektiivin tuomat muutokset. – Sähköpotkulautojen turvallisuusongelmien ongelmien ratkaisemiseksi on esitetty useita toimenpiteitä. Liikenneturva kannattaa edelleen kuntien toimilupamenettelyyn pohjautuvaa ratkaisua. Päihteettömämpään liikenteeseen tarvitaan Anteroisen näkemyksen mukaan useita toimenpiteitä, jossa liikenneministeri tarvitsee oikeusministeriä avuksi. – Muun muassa alkolukkojen käyttöä tulee lisätä, ja siihen ajokieltojen pidentäminen muiden Pohjoismaiden tapaan on yksi keino. Myös huumausaineita liikenteessä koskevan lainsäädännön uudistamiseen löytyy malleja naapureista. Sisäministeriä ja valtiovarainministeriä taas tarvitaan saattamaan liikennevalvonnan resurssit kuntoon. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Liikenneturva / Nina Mönkkönen Lähde: Liikenneturva Otsikkoa muokattu 5.6. klo 15.32. Artikkelia muokattu 8.6. klo 11.15.: onnettomuuskustannuksia koskevat lainaukset selvyyden vuoksi poistettu. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 21.3.2024 Uutinen Riku Routo: ”Se vaan lähtee lapasesta aina!” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta