2.6.2023 Liikenne Tässä Liikenneturvan vaatimukset hallitusohjelmaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pasi Anteroinen: Liikenteestä käytävä keskustelu on kärjistynyt, mutta olisi muistettava, että suuri osa ihmisistä on liikenteen sekakäyttäjiä. Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroisen terveiset hallitusohjelmaa muotoileville kiteytyvät kolmeen keskeisimpään liikenneturvallisuuden haasteeseen, joihin tulisi löytää kohennusta tai ratkaisu.– Keskeisimmät haasteet ovat nuorten liikenneturvallisuus, päihteet liikenteessä ja ylinopeudet, Anteroinen linjaa.Hän on huolissaan siitä, että liikenteestä käytävä keskustelu on kärjistynyt, etenkin sosiaalisen median alustoilla, ja mielipiteiden äänenpainot ovat voimistuneet.– Olisi muistettava, että kuitenkin suuri osa ihmisistä on liikenteen sekakäyttäjiä – ja rooli liikenteessä vaihtuu kulloisenkin kulkumuodon mukaan. Ja kun niukoista resursseista on kova kilpailu, herättävät varsinkin kaupunkitilan jakamisessa kaikki muutokset intohimoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKypärä päähän polkijoille!Liikenneturva on aiemminkin tuonut esiin kantanaan, esimerkiksi 2020 käyttöön otetun uuden tieliikennelain muokkaamisen yhteydessä, että polkupyöräilyyn ja kypärän käyttöön tulisi tehdä lakitekstiin muutos: kirjaus ”yleensä käytettävä” tulisi muuttaa selkeästi muotoon ”on käytettävä”.– Uudessa tieliikennelaissa olisi silti käyttämättömyyden sanktioimattomuus voitu säilyttää jättämällä käyttövaatimuksen rikkominen ilman liikennevirhemaksua. Pyöräilyssä kypärän käyttöaste on vähitellen noussut noin 50 %:n tasolle, Anteroinen taustoittaa.Hänen mukaansa yhteiskäyttöisten polkupyörien ja sähköpotkulautojen osalta kypärän käyttö on vaatimatonta.– Ensin meidän pitää päästä tasolle, että enemmistö kansasta vaatii kypärän käyttöä, ja ei hyväksy palvelua, jossa suojavälineitä ei ole tarjolla.Vakavasti otettavaa ajoneuvon ajamistaPyöräily ja sähköpotkulautailu tulisi Anteroisen mukaan nähdä vakavasti otettavina liikennemuotoina ja ajoneuvon ajamisena.– Ajoneuvon ajamiseen turvallisesti ei kuulu päihtyneenä ajaminen. Ehdotus promillerajasta pyöräilyyn ja potkulautailuun on yksi keino kohti päihteettömämpää liikennettä.Liikenneturva pitää tärkeänä, että tuleva hallitus sitoutuu liikenteen nollavisioon ja välitavoitteeseen puolittaa liikennekuolemien määrä vuoteen 2030 mennessä.Nopeusrajoitukset uusharkintaanAnteroinen kannattaa kaupunkikeskustoissa nopeusrajoitusten uusharkintaa.– Nopeusrajoituksen laskeminen 30 km/h on yksi keino. Kaupungeissakin tarvitaan myös autoliikenteen sujuvuutta, silloin tulee suojattoman liikenteen turvallisuus turvata muilla keinoin. Kaikkiaan nopeusrajoituksen alentaminen yksi ei riitä, vaan tarvitaan myös keinot nopeusrajoitusten noudattamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennekasvatus retuperälläLiikennekasvatus on Anteroisen mukaan jäänyt liian vähälle koulujen arkiopetuksessa.– Liikennekasvatus tulisi kirjata toisen asteen ja ammattikoulujen opetussuunnitelmiin velvoittavaksi.Onko käynyt niin, että ne nuoret, jotka eivät suorita ajokorttia, eivät myöskään aidosti tunne liikennesääntöjä? Onko ongelma, jos sääntöjen tuntemus on pintapuolista, ja tämä joukko on kuitenkin muilla kulkuneuvoin mukana liikenteessä?– Yhdellä sanalla kyllä.– Ajokortin suorittaminen on toimenpide, jossa viimeistään on liikennesääntöjä opeteltava ja osattava tutkinnon suorittamiseksi. Kun se jää pois, niin silloin on riski, että sääntötietämys jää puutteelliseksi tai virheelliseksi, Anteroinen tähdentää.Hänen mukaansa ajokortin suorittamiseen liittyy sääntöjen lisäksi myös muuta liikennekasvatuksellista näkökulmaa.Uudella ministerillä riittää työsarkaaPasi Anteroisen mukaan uudelle pian valittavalle liikenneministerille kuuluu edelliseltä hallitukselta kesken jäänyt ajokorttien poikkeuslupamenettelyn uudistaminen, jossa hänen mukaansa tulee huomioida uudistettavana olevan ajokorttidirektiivin tuomat muutokset.– Sähköpotkulautojen turvallisuusongelmien ongelmien ratkaisemiseksi on esitetty useita toimenpiteitä. Liikenneturva kannattaa edelleen kuntien toimilupamenettelyyn pohjautuvaa ratkaisua.Päihteettömämpään liikenteeseen tarvitaan Anteroisen näkemyksen mukaan useita toimenpiteitä, jossa liikenneministeri tarvitsee oikeusministeriä avuksi.– Muun muassa alkolukkojen käyttöä tulee lisätä, ja siihen ajokieltojen pidentäminen muiden Pohjoismaiden tapaan on yksi keino. Myös huumausaineita liikenteessä koskevan lainsäädännön uudistamiseen löytyy malleja naapureista. Sisäministeriä ja valtiovarainministeriä taas tarvitaan saattamaan liikennevalvonnan resurssit kuntoon.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Liikenneturva / Nina Mönkkönen Lähde: Liikenneturva Otsikkoa muokattu 5.6. klo 15.32. Artikkelia muokattu 8.6. klo 11.15.: onnettomuuskustannuksia koskevat lainaukset selvyyden vuoksi poistettu. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?