2.6.2023 Liikenne Tässä Liikenneturvan vaatimukset hallitusohjelmaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pasi Anteroinen: Liikenteestä käytävä keskustelu on kärjistynyt, mutta olisi muistettava, että suuri osa ihmisistä on liikenteen sekakäyttäjiä. Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroisen terveiset hallitusohjelmaa muotoileville kiteytyvät kolmeen keskeisimpään liikenneturvallisuuden haasteeseen, joihin tulisi löytää kohennusta tai ratkaisu.– Keskeisimmät haasteet ovat nuorten liikenneturvallisuus, päihteet liikenteessä ja ylinopeudet, Anteroinen linjaa.Hän on huolissaan siitä, että liikenteestä käytävä keskustelu on kärjistynyt, etenkin sosiaalisen median alustoilla, ja mielipiteiden äänenpainot ovat voimistuneet.– Olisi muistettava, että kuitenkin suuri osa ihmisistä on liikenteen sekakäyttäjiä – ja rooli liikenteessä vaihtuu kulloisenkin kulkumuodon mukaan. Ja kun niukoista resursseista on kova kilpailu, herättävät varsinkin kaupunkitilan jakamisessa kaikki muutokset intohimoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKypärä päähän polkijoille!Liikenneturva on aiemminkin tuonut esiin kantanaan, esimerkiksi 2020 käyttöön otetun uuden tieliikennelain muokkaamisen yhteydessä, että polkupyöräilyyn ja kypärän käyttöön tulisi tehdä lakitekstiin muutos: kirjaus ”yleensä käytettävä” tulisi muuttaa selkeästi muotoon ”on käytettävä”.– Uudessa tieliikennelaissa olisi silti käyttämättömyyden sanktioimattomuus voitu säilyttää jättämällä käyttövaatimuksen rikkominen ilman liikennevirhemaksua. Pyöräilyssä kypärän käyttöaste on vähitellen noussut noin 50 %:n tasolle, Anteroinen taustoittaa.Hänen mukaansa yhteiskäyttöisten polkupyörien ja sähköpotkulautojen osalta kypärän käyttö on vaatimatonta.– Ensin meidän pitää päästä tasolle, että enemmistö kansasta vaatii kypärän käyttöä, ja ei hyväksy palvelua, jossa suojavälineitä ei ole tarjolla.Vakavasti otettavaa ajoneuvon ajamistaPyöräily ja sähköpotkulautailu tulisi Anteroisen mukaan nähdä vakavasti otettavina liikennemuotoina ja ajoneuvon ajamisena.– Ajoneuvon ajamiseen turvallisesti ei kuulu päihtyneenä ajaminen. Ehdotus promillerajasta pyöräilyyn ja potkulautailuun on yksi keino kohti päihteettömämpää liikennettä.Liikenneturva pitää tärkeänä, että tuleva hallitus sitoutuu liikenteen nollavisioon ja välitavoitteeseen puolittaa liikennekuolemien määrä vuoteen 2030 mennessä.Nopeusrajoitukset uusharkintaanAnteroinen kannattaa kaupunkikeskustoissa nopeusrajoitusten uusharkintaa.– Nopeusrajoituksen laskeminen 30 km/h on yksi keino. Kaupungeissakin tarvitaan myös autoliikenteen sujuvuutta, silloin tulee suojattoman liikenteen turvallisuus turvata muilla keinoin. Kaikkiaan nopeusrajoituksen alentaminen yksi ei riitä, vaan tarvitaan myös keinot nopeusrajoitusten noudattamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennekasvatus retuperälläLiikennekasvatus on Anteroisen mukaan jäänyt liian vähälle koulujen arkiopetuksessa.– Liikennekasvatus tulisi kirjata toisen asteen ja ammattikoulujen opetussuunnitelmiin velvoittavaksi.Onko käynyt niin, että ne nuoret, jotka eivät suorita ajokorttia, eivät myöskään aidosti tunne liikennesääntöjä? Onko ongelma, jos sääntöjen tuntemus on pintapuolista, ja tämä joukko on kuitenkin muilla kulkuneuvoin mukana liikenteessä?– Yhdellä sanalla kyllä.– Ajokortin suorittaminen on toimenpide, jossa viimeistään on liikennesääntöjä opeteltava ja osattava tutkinnon suorittamiseksi. Kun se jää pois, niin silloin on riski, että sääntötietämys jää puutteelliseksi tai virheelliseksi, Anteroinen tähdentää.Hänen mukaansa ajokortin suorittamiseen liittyy sääntöjen lisäksi myös muuta liikennekasvatuksellista näkökulmaa.Uudella ministerillä riittää työsarkaaPasi Anteroisen mukaan uudelle pian valittavalle liikenneministerille kuuluu edelliseltä hallitukselta kesken jäänyt ajokorttien poikkeuslupamenettelyn uudistaminen, jossa hänen mukaansa tulee huomioida uudistettavana olevan ajokorttidirektiivin tuomat muutokset.– Sähköpotkulautojen turvallisuusongelmien ongelmien ratkaisemiseksi on esitetty useita toimenpiteitä. Liikenneturva kannattaa edelleen kuntien toimilupamenettelyyn pohjautuvaa ratkaisua.Päihteettömämpään liikenteeseen tarvitaan Anteroisen näkemyksen mukaan useita toimenpiteitä, jossa liikenneministeri tarvitsee oikeusministeriä avuksi.– Muun muassa alkolukkojen käyttöä tulee lisätä, ja siihen ajokieltojen pidentäminen muiden Pohjoismaiden tapaan on yksi keino. Myös huumausaineita liikenteessä koskevan lainsäädännön uudistamiseen löytyy malleja naapureista. Sisäministeriä ja valtiovarainministeriä taas tarvitaan saattamaan liikennevalvonnan resurssit kuntoon.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Liikenneturva / Nina Mönkkönen Lähde: Liikenneturva Otsikkoa muokattu 5.6. klo 15.32. Artikkelia muokattu 8.6. klo 11.15.: onnettomuuskustannuksia koskevat lainaukset selvyyden vuoksi poistettu. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Autoilun hinta Suomalaisautoilijat ovat pihiä porukkaa – kolmannes ajaa renkaansa sakkorajalle 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle