1.10.2014

Lisää tähtiä törmäysteissä

Nissan X-Trail 2014. Viisi tähteä Euro NCAP törmäystestissä.

Euro NCAPin tuoreimmalla testikierroksella arvioitiin kolmen auton törmäysturvallisuus. Mercedes- Benzin V-sarja ja Nissan X-trail kuittasivat täydet viisi tähteä. Citröen C4 Cactus sai yhden vähemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Citroën C4 Cactus 2014

Auton turvavarustelu on hyvällä tasolla jo vakiovarusteisena, mutta pisteitä ja viides tähti jäi uupumaan aktiivisissa turvavarusteissa havaittujen puutteiden vuoksi. Törmäyksessä matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa mallikkaasti. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat ovat autossa yhtä hyvin suojattuna edessä ja takana. Vain sivutörmäyksessä ja pylvästestissä rintakehän suojaus sai moitteita.

Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa kolmevuotiasta lasta simuloivan nuken niskaan kohdistui hieman liian kovia voimia. Puolet nuorempaa lapsimatkustajaa simuloivan nuken pään kiihdytysvoimat osoittivat suojan olevan vähäisempää. Sivutörmäyksessä molemmat nuket pysyivät kuitenkin hyvin istuimissaan.

Jalankulkijan osalta suojaus oli kunnossa muuten, paitsi tuulilasin pilareiden kohdalta. Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, kuljettajan asettama huippunopeudensäädin ja kaikkien istuinpaikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita.

Kokonaisarvio neljä tähteä.

Lue koeajo

Mercedes-Benz V-sarja

V-sarjan turvavarustelu on korkealla tasolla jo vakiovarusteisena. Matkustamo kesti törmäykset rakenteiden muodon muuttumatta. Etumatkustaja sain hyvän suojan kaikissa törmäyksissä. Myös erikokoisten ja eri asennoissa istuvien suoja on autossa yhtä hyvä. Sivutörmäyksestä V-sarja sai täyden pisteet, mutta pylvästestissä rintakehän suoja havaittiin vähäiseksi. Etu- ja takaistuimet antoivat hyvän suojan peräänajossa tyypillistä piiskaniskuvammaa vastaan.

Auto sai täydet pisteet 1,5- ja 3-vuotiasta lasta simuloiville nukeille antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asetetussa turvaistuimessa olleen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan.

Jalankulkijatörmäyksessä keulan korkeus ja muotoilu johtivat siihen, että konepellin etureunan suojaa ei testattu. Konepellin päälle antama suoja vaihteli vähäisestä hyvään. Tuulilasin pilareiden kohdalla suoja oli huono, mutta puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta.

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovaruste ja se vastaa testivaatimuksia. Kuljettajan turvavyömuistutin on vakiovaruste ja etumatkustajan turvavyömuistuttimen odotetaan olevan useimmissa myytävissä V-sarjan autoissa. Kuljettajan asettama huippunopeudensäädin on lisävaruste. Suurin osa myytävistä V-sarjan autoista on varustettu tällä järjestelmällä, joten se huomioitiin arvostelussa.

Kokonaisarvio viisi tähteä.

Lue koeajo

Nissan X-Trail

Auton turvavarustelu on korkealla tasolla jo vakiovarusteisena. Törmäyksessä matkustamon rakenteet kestivät hyvin ja säilyttivät muotonsa. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat saavat yhtä hyvän suojan Nissanissa. Sivutörmäyksestä X-Trail kuittasi täydet pisteet.

Pylvästestissä rintakehän suoja arvosana laski hyvästä riittävään, mutta vain rintakehän osalta. Peräänajossa takaistuimet antoivat vain vähäisen suojan piiskaniskuvammaa vastaan. X-Trailiin on saatavilla automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka auttaa välttämään tai vähentämään peräänajokolareita. Järjestelmä ei ole vakiovaruste, joten sitä ei huomioitu arvostelussa.

X-Trail sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asetetussa turvaistuimessa olleen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista, vaikka niskaan kohdistui hieman liian kova voima. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan.

Etupuskuri antoi hyvän suojan jalankulkijalle ja sai täydet pisteet. Konepellin etureunan antama suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä. Jäykkien tuulilasinpilareiden kohdalla suoja oli heikko.

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovaruste. Turvavyömuistutin on vakiovaruste etuistuimilla ja toisella penkkirivillä. Kolmannelle penkkiriville muistutin on saatavilla lisävarusteena. Autossa on kamera, joka tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja antaa tiedon kuljettajalle näytöllä.

X-Trailiin saa lisävarusteena automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän. Sen odotetaan olevan useimmissa myytävissä X-Traileissa, joten järjestelmä arvioitii. Myös lisävarusteisen kaistavahdin asennusmäärien odotetaan vastaavan Euro NCAPin vaatimuksia.

Kokonaisarvio viisi tähteä.

Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen, Santeri Petrell ja Marko Jokela Lähde: Autoliitto

Tarkemmat testitulokset Autoliiton verkkosivuilla

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat