1.10.2014 Liikenne Lisää tähtiä törmäysteissä Nissan X-Trail 2014. Viisi tähteä Euro NCAP törmäystestissä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euro NCAPin tuoreimmalla testikierroksella arvioitiin kolmen auton törmäysturvallisuus. Mercedes- Benzin V-sarja ja Nissan X-trail kuittasivat täydet viisi tähteä. Citröen C4 Cactus sai yhden vähemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën C4 Cactus 2014Auton turvavarustelu on hyvällä tasolla jo vakiovarusteisena, mutta pisteitä ja viides tähti jäi uupumaan aktiivisissa turvavarusteissa havaittujen puutteiden vuoksi. Törmäyksessä matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa mallikkaasti. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat ovat autossa yhtä hyvin suojattuna edessä ja takana. Vain sivutörmäyksessä ja pylvästestissä rintakehän suojaus sai moitteita.Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa kolmevuotiasta lasta simuloivan nuken niskaan kohdistui hieman liian kovia voimia. Puolet nuorempaa lapsimatkustajaa simuloivan nuken pään kiihdytysvoimat osoittivat suojan olevan vähäisempää. Sivutörmäyksessä molemmat nuket pysyivät kuitenkin hyvin istuimissaan.Jalankulkijan osalta suojaus oli kunnossa muuten, paitsi tuulilasin pilareiden kohdalta. Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, kuljettajan asettama huippunopeudensäädin ja kaikkien istuinpaikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita.Kokonaisarvio neljä tähteä.Lue koeajoMercedes-Benz V-sarjaV-sarjan turvavarustelu on korkealla tasolla jo vakiovarusteisena. Matkustamo kesti törmäykset rakenteiden muodon muuttumatta. Etumatkustaja sain hyvän suojan kaikissa törmäyksissä. Myös erikokoisten ja eri asennoissa istuvien suoja on autossa yhtä hyvä. Sivutörmäyksestä V-sarja sai täyden pisteet, mutta pylvästestissä rintakehän suoja havaittiin vähäiseksi. Etu- ja takaistuimet antoivat hyvän suojan peräänajossa tyypillistä piiskaniskuvammaa vastaan.Auto sai täydet pisteet 1,5- ja 3-vuotiasta lasta simuloiville nukeille antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asetetussa turvaistuimessa olleen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan.Jalankulkijatörmäyksessä keulan korkeus ja muotoilu johtivat siihen, että konepellin etureunan suojaa ei testattu. Konepellin päälle antama suoja vaihteli vähäisestä hyvään. Tuulilasin pilareiden kohdalla suoja oli huono, mutta puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta.Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovaruste ja se vastaa testivaatimuksia. Kuljettajan turvavyömuistutin on vakiovaruste ja etumatkustajan turvavyömuistuttimen odotetaan olevan useimmissa myytävissä V-sarjan autoissa. Kuljettajan asettama huippunopeudensäädin on lisävaruste. Suurin osa myytävistä V-sarjan autoista on varustettu tällä järjestelmällä, joten se huomioitiin arvostelussa.Kokonaisarvio viisi tähteä.Lue koeajoNissan X-TrailAuton turvavarustelu on korkealla tasolla jo vakiovarusteisena. Törmäyksessä matkustamon rakenteet kestivät hyvin ja säilyttivät muotonsa. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat saavat yhtä hyvän suojan Nissanissa. Sivutörmäyksestä X-Trail kuittasi täydet pisteet.Pylvästestissä rintakehän suoja arvosana laski hyvästä riittävään, mutta vain rintakehän osalta. Peräänajossa takaistuimet antoivat vain vähäisen suojan piiskaniskuvammaa vastaan. X-Trailiin on saatavilla automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka auttaa välttämään tai vähentämään peräänajokolareita. Järjestelmä ei ole vakiovaruste, joten sitä ei huomioitu arvostelussa.X-Trail sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asetetussa turvaistuimessa olleen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista, vaikka niskaan kohdistui hieman liian kova voima. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan.Etupuskuri antoi hyvän suojan jalankulkijalle ja sai täydet pisteet. Konepellin etureunan antama suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä. Jäykkien tuulilasinpilareiden kohdalla suoja oli heikko.Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovaruste. Turvavyömuistutin on vakiovaruste etuistuimilla ja toisella penkkirivillä. Kolmannelle penkkiriville muistutin on saatavilla lisävarusteena. Autossa on kamera, joka tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja antaa tiedon kuljettajalle näytöllä.X-Trailiin saa lisävarusteena automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän. Sen odotetaan olevan useimmissa myytävissä X-Traileissa, joten järjestelmä arvioitii. Myös lisävarusteisen kaistavahdin asennusmäärien odotetaan vastaavan Euro NCAPin vaatimuksia.Kokonaisarvio viisi tähteä.Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen, Santeri Petrell ja Marko Jokela Lähde: AutoliittoTarkemmat testitulokset Autoliiton verkkosivuillaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin