1.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Cactus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C4 Cactus erottuu automassasta edukseen. Hyvää: muotoilu, koeajettu moottori. Huonoa: pehmeät istuimet, lasikaton (lisä)hinta. Amsterdamin ympäristössä koeajettu Citroën C4 Cactus omaa valtteja,joista vahvimpia ovat särmikäs muotoilu sekä kekseliäät ja ennakkoluulottomat ratkaisut.Mallinimellä on perusteensa. Kaktus suojelee itseään piikeillä kuten pehmeät Airbump-kylkityynyn nystyt kolhuilta. Tyynyt tuovat ulkonäköön ilmettä, mutta niillä on myös tehtävä. Tyynyt estävät parkkihallien riesan eli kylkikolhut.Tyynyjen polyuretaani-pohjaisen materiaalin pitäisi kestää säänvaihteluita. Materiaalia on koeteltu –30 celsiusasteen kylmyydestä +85 celsiusasteen kuumuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi moottori tammikuussaKoeajetun Citroën C4 Cactuksen keulilla on uusi PureTech 110 -bensiinimoottori, joka liikauttaa ranskalaista rapsakasti. Sitkeys riittää arkiajoon, kiihtyvyys ja voimat jopa urheilulliseen ajoon.Moottoritiellä ja matka-ajossa jää haikailemaan kuudetta vaihdetta.Ikävä kyllä koeajettu uutuusmoottori saadaan Suomeen vasta ensi vuonna.Syyskuussa SuomeenKoeajettavissa ei ollut syyskuussa tarjolle tulevaa VTi 82 -bensiinimoottoria (60 kW, 92 hv), josta voi odottaa suosittua.Pienempi voimanlähde riittänee oivasti ajotarpeisiin, viehän sama moottori ongelmitta Cactusta painavampaa Peugeot 308:aa. Tämän moottorin perustiedot ovat oheisessa tekniikka-osiossa.Lyhyen koeajon perusteella e-HDi-dieselmoottorilla (68 kW, 92 hv) ja automatisoidulla ETG-vaihteistolla äänimaailma on miellyttävämpi kuin PureTech-bensiinimoottorilla.Erottuvia ratkaisujaEtumatkustajan turvatyynyn sijoittaminen matkustajan pään ylle kattorakenteisiin tuo lisätilaa etumatkustajan jaloille ja työntää kojelaudan kauemmaksi luoden väljyyttä.Seitsentuumainen kosketusnäyttö on lipattomana altis häikäisylle. Toimintojen keskittäminen näytölle voi tehdä autoilusta hieman konstikasta, sillä esimerkiksi ilmastoinnin säätämistä harkitseva joutuu päättämään vaihtaako navigaattorin näkymän muuksi tästä syystä vai varmistaako ajosuunnan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeveillekin takamuksilleEtuistuimet ovat luvatun leveät, mutta istuinosan sivuttaistuki on olematon ja istuin ainakin kangasverhoiltuna liiankin pehmeä.Takana istutaan matalalla, joten aikuisella polvet nousevat koukkuun. Etuistuinten alla on jalkaterillä kapeahkot oltavat. Onneksi keskikotelo on matala.Ryhdikkäästi istuvan päälaki lähes tapaa kattoon. Takaovi aukeaa laajalle, mutta autoon ja autosta käyntiä hankaloittaa varsin kapea kulkuaukko.Takaluukku nousee esimerkillisen ylös, joten lastaaja ei kolhi päätään luukun reunaan.Tuulilasi puhdistuu tehokkaasti, sillä pesinten suuttimet sijaitsevat tulilasinpyyhkimissä.Tuloksekas laihisUutuus painaa bensiiniversiona alta tuhat kiloa. Malli on keventynyt C4:ään verrattuna peräti 200 kiloa.Painonpudotuksen taustalla on aluminin ja suurlujuusterästen käyttö. Vain takareunastaan salvalla avautuvat takasivulasit ovat tuoneet hyvää 11 kilon verran. Panoraamakatto vähentää auton painoa kuuden kilon verran, mutta lasikatto on lähes 900 euron hintainen lisävaruste.Neljä varustetasoaSuomeen rantautuvan Citroën C4 Cactus -malliston hinnat ovat välillä 17 993–24 705 euroa. PureTech 110 -moottori tulee tarjolle tammikuussa, tällä voimanlähteellä varustetun auton hinta ei ole vielä tiedossa.Varustetasoja on neljä, joista edullisin on varsin karsittu. Tällä tasolla esimerkiksi kuljettajan istuimessa ei ole korkeussäätöä. Peruustukamera ja pysäköintitutka taakse maksavat lisävarusteina ainakin 700 euroa.Ajomukavuuden ja lompakon kannalta on mieluista, että vakionopeudensäädin on vakiovarusteena edullisimmalta Live-varustetasolta lähtien.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Citroën C4 Cactus VTi 82 Hinta alkaen 17 993 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1 199 cm³, bensiinimoottori (VTi 82), 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4157 mm, leveys 1729 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 348 l Omamassa: 965 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?