1.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Cactus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C4 Cactus erottuu automassasta edukseen. Hyvää: muotoilu, koeajettu moottori. Huonoa: pehmeät istuimet, lasikaton (lisä)hinta. Amsterdamin ympäristössä koeajettu Citroën C4 Cactus omaa valtteja,joista vahvimpia ovat särmikäs muotoilu sekä kekseliäät ja ennakkoluulottomat ratkaisut. Mallinimellä on perusteensa. Kaktus suojelee itseään piikeillä kuten pehmeät Airbump-kylkityynyn nystyt kolhuilta. Tyynyt tuovat ulkonäköön ilmettä, mutta niillä on myös tehtävä. Tyynyt estävät parkkihallien riesan eli kylkikolhut. Tyynyjen polyuretaani-pohjaisen materiaalin pitäisi kestää säänvaihteluita. Materiaalia on koeteltu –30 celsiusasteen kylmyydestä +85 celsiusasteen kuumuuteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi moottori tammikuussa Koeajetun Citroën C4 Cactuksen keulilla on uusi PureTech 110 -bensiinimoottori, joka liikauttaa ranskalaista rapsakasti. Sitkeys riittää arkiajoon, kiihtyvyys ja voimat jopa urheilulliseen ajoon. Moottoritiellä ja matka-ajossa jää haikailemaan kuudetta vaihdetta. Ikävä kyllä koeajettu uutuusmoottori saadaan Suomeen vasta ensi vuonna. Syyskuussa Suomeen Koeajettavissa ei ollut syyskuussa tarjolle tulevaa VTi 82 -bensiinimoottoria (60 kW, 92 hv), josta voi odottaa suosittua. Pienempi voimanlähde riittänee oivasti ajotarpeisiin, viehän sama moottori ongelmitta Cactusta painavampaa Peugeot 308:aa. Tämän moottorin perustiedot ovat oheisessa tekniikka-osiossa. Lyhyen koeajon perusteella e-HDi-dieselmoottorilla (68 kW, 92 hv) ja automatisoidulla ETG-vaihteistolla äänimaailma on miellyttävämpi kuin PureTech-bensiinimoottorilla. Erottuvia ratkaisuja Etumatkustajan turvatyynyn sijoittaminen matkustajan pään ylle kattorakenteisiin tuo lisätilaa etumatkustajan jaloille ja työntää kojelaudan kauemmaksi luoden väljyyttä. Seitsentuumainen kosketusnäyttö on lipattomana altis häikäisylle. Toimintojen keskittäminen näytölle voi tehdä autoilusta hieman konstikasta, sillä esimerkiksi ilmastoinnin säätämistä harkitseva joutuu päättämään vaihtaako navigaattorin näkymän muuksi tästä syystä vai varmistaako ajosuunnan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leveillekin takamuksille Etuistuimet ovat luvatun leveät, mutta istuinosan sivuttaistuki on olematon ja istuin ainakin kangasverhoiltuna liiankin pehmeä. Takana istutaan matalalla, joten aikuisella polvet nousevat koukkuun. Etuistuinten alla on jalkaterillä kapeahkot oltavat. Onneksi keskikotelo on matala. Ryhdikkäästi istuvan päälaki lähes tapaa kattoon. Takaovi aukeaa laajalle, mutta autoon ja autosta käyntiä hankaloittaa varsin kapea kulkuaukko. Takaluukku nousee esimerkillisen ylös, joten lastaaja ei kolhi päätään luukun reunaan. Tuulilasi puhdistuu tehokkaasti, sillä pesinten suuttimet sijaitsevat tulilasinpyyhkimissä. Tuloksekas laihis Uutuus painaa bensiiniversiona alta tuhat kiloa. Malli on keventynyt C4:ään verrattuna peräti 200 kiloa. Painonpudotuksen taustalla on aluminin ja suurlujuusterästen käyttö. Vain takareunastaan salvalla avautuvat takasivulasit ovat tuoneet hyvää 11 kilon verran. Panoraamakatto vähentää auton painoa kuuden kilon verran, mutta lasikatto on lähes 900 euron hintainen lisävaruste. Neljä varustetasoa Suomeen rantautuvan Citroën C4 Cactus -malliston hinnat ovat välillä 17 993–24 705 euroa. PureTech 110 -moottori tulee tarjolle tammikuussa, tällä voimanlähteellä varustetun auton hinta ei ole vielä tiedossa. Varustetasoja on neljä, joista edullisin on varsin karsittu. Tällä tasolla esimerkiksi kuljettajan istuimessa ei ole korkeussäätöä. Peruustukamera ja pysäköintitutka taakse maksavat lisävarusteina ainakin 700 euroa. Ajomukavuuden ja lompakon kannalta on mieluista, että vakionopeudensäädin on vakiovarusteena edullisimmalta Live-varustetasolta lähtien. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Citroën C4 Cactus VTi 82 Hinta alkaen 17 993 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1 199 cm³, bensiinimoottori (VTi 82), 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4157 mm, leveys 1729 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 348 l Omamassa: 965 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe