1.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Cactus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C4 Cactus erottuu automassasta edukseen. Hyvää: muotoilu, koeajettu moottori. Huonoa: pehmeät istuimet, lasikaton (lisä)hinta. Amsterdamin ympäristössä koeajettu Citroën C4 Cactus omaa valtteja,joista vahvimpia ovat särmikäs muotoilu sekä kekseliäät ja ennakkoluulottomat ratkaisut. Mallinimellä on perusteensa. Kaktus suojelee itseään piikeillä kuten pehmeät Airbump-kylkityynyn nystyt kolhuilta. Tyynyt tuovat ulkonäköön ilmettä, mutta niillä on myös tehtävä. Tyynyt estävät parkkihallien riesan eli kylkikolhut. Tyynyjen polyuretaani-pohjaisen materiaalin pitäisi kestää säänvaihteluita. Materiaalia on koeteltu –30 celsiusasteen kylmyydestä +85 celsiusasteen kuumuuteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi moottori tammikuussa Koeajetun Citroën C4 Cactuksen keulilla on uusi PureTech 110 -bensiinimoottori, joka liikauttaa ranskalaista rapsakasti. Sitkeys riittää arkiajoon, kiihtyvyys ja voimat jopa urheilulliseen ajoon. Moottoritiellä ja matka-ajossa jää haikailemaan kuudetta vaihdetta. Ikävä kyllä koeajettu uutuusmoottori saadaan Suomeen vasta ensi vuonna. Syyskuussa Suomeen Koeajettavissa ei ollut syyskuussa tarjolle tulevaa VTi 82 -bensiinimoottoria (60 kW, 92 hv), josta voi odottaa suosittua. Pienempi voimanlähde riittänee oivasti ajotarpeisiin, viehän sama moottori ongelmitta Cactusta painavampaa Peugeot 308:aa. Tämän moottorin perustiedot ovat oheisessa tekniikka-osiossa. Lyhyen koeajon perusteella e-HDi-dieselmoottorilla (68 kW, 92 hv) ja automatisoidulla ETG-vaihteistolla äänimaailma on miellyttävämpi kuin PureTech-bensiinimoottorilla. Erottuvia ratkaisuja Etumatkustajan turvatyynyn sijoittaminen matkustajan pään ylle kattorakenteisiin tuo lisätilaa etumatkustajan jaloille ja työntää kojelaudan kauemmaksi luoden väljyyttä. Seitsentuumainen kosketusnäyttö on lipattomana altis häikäisylle. Toimintojen keskittäminen näytölle voi tehdä autoilusta hieman konstikasta, sillä esimerkiksi ilmastoinnin säätämistä harkitseva joutuu päättämään vaihtaako navigaattorin näkymän muuksi tästä syystä vai varmistaako ajosuunnan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leveillekin takamuksille Etuistuimet ovat luvatun leveät, mutta istuinosan sivuttaistuki on olematon ja istuin ainakin kangasverhoiltuna liiankin pehmeä. Takana istutaan matalalla, joten aikuisella polvet nousevat koukkuun. Etuistuinten alla on jalkaterillä kapeahkot oltavat. Onneksi keskikotelo on matala. Ryhdikkäästi istuvan päälaki lähes tapaa kattoon. Takaovi aukeaa laajalle, mutta autoon ja autosta käyntiä hankaloittaa varsin kapea kulkuaukko. Takaluukku nousee esimerkillisen ylös, joten lastaaja ei kolhi päätään luukun reunaan. Tuulilasi puhdistuu tehokkaasti, sillä pesinten suuttimet sijaitsevat tulilasinpyyhkimissä. Tuloksekas laihis Uutuus painaa bensiiniversiona alta tuhat kiloa. Malli on keventynyt C4:ään verrattuna peräti 200 kiloa. Painonpudotuksen taustalla on aluminin ja suurlujuusterästen käyttö. Vain takareunastaan salvalla avautuvat takasivulasit ovat tuoneet hyvää 11 kilon verran. Panoraamakatto vähentää auton painoa kuuden kilon verran, mutta lasikatto on lähes 900 euron hintainen lisävaruste. Neljä varustetasoa Suomeen rantautuvan Citroën C4 Cactus -malliston hinnat ovat välillä 17 993–24 705 euroa. PureTech 110 -moottori tulee tarjolle tammikuussa, tällä voimanlähteellä varustetun auton hinta ei ole vielä tiedossa. Varustetasoja on neljä, joista edullisin on varsin karsittu. Tällä tasolla esimerkiksi kuljettajan istuimessa ei ole korkeussäätöä. Peruustukamera ja pysäköintitutka taakse maksavat lisävarusteina ainakin 700 euroa. Ajomukavuuden ja lompakon kannalta on mieluista, että vakionopeudensäädin on vakiovarusteena edullisimmalta Live-varustetasolta lähtien. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Citroën C4 Cactus VTi 82 Hinta alkaen 17 993 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1 199 cm³, bensiinimoottori (VTi 82), 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4157 mm, leveys 1729 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 348 l Omamassa: 965 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan