1.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Cactus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C4 Cactus erottuu automassasta edukseen. Hyvää: muotoilu, koeajettu moottori. Huonoa: pehmeät istuimet, lasikaton (lisä)hinta. Amsterdamin ympäristössä koeajettu Citroën C4 Cactus omaa valtteja,joista vahvimpia ovat särmikäs muotoilu sekä kekseliäät ja ennakkoluulottomat ratkaisut.Mallinimellä on perusteensa. Kaktus suojelee itseään piikeillä kuten pehmeät Airbump-kylkityynyn nystyt kolhuilta. Tyynyt tuovat ulkonäköön ilmettä, mutta niillä on myös tehtävä. Tyynyt estävät parkkihallien riesan eli kylkikolhut.Tyynyjen polyuretaani-pohjaisen materiaalin pitäisi kestää säänvaihteluita. Materiaalia on koeteltu –30 celsiusasteen kylmyydestä +85 celsiusasteen kuumuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi moottori tammikuussaKoeajetun Citroën C4 Cactuksen keulilla on uusi PureTech 110 -bensiinimoottori, joka liikauttaa ranskalaista rapsakasti. Sitkeys riittää arkiajoon, kiihtyvyys ja voimat jopa urheilulliseen ajoon.Moottoritiellä ja matka-ajossa jää haikailemaan kuudetta vaihdetta.Ikävä kyllä koeajettu uutuusmoottori saadaan Suomeen vasta ensi vuonna.Syyskuussa SuomeenKoeajettavissa ei ollut syyskuussa tarjolle tulevaa VTi 82 -bensiinimoottoria (60 kW, 92 hv), josta voi odottaa suosittua.Pienempi voimanlähde riittänee oivasti ajotarpeisiin, viehän sama moottori ongelmitta Cactusta painavampaa Peugeot 308:aa. Tämän moottorin perustiedot ovat oheisessa tekniikka-osiossa.Lyhyen koeajon perusteella e-HDi-dieselmoottorilla (68 kW, 92 hv) ja automatisoidulla ETG-vaihteistolla äänimaailma on miellyttävämpi kuin PureTech-bensiinimoottorilla.Erottuvia ratkaisujaEtumatkustajan turvatyynyn sijoittaminen matkustajan pään ylle kattorakenteisiin tuo lisätilaa etumatkustajan jaloille ja työntää kojelaudan kauemmaksi luoden väljyyttä.Seitsentuumainen kosketusnäyttö on lipattomana altis häikäisylle. Toimintojen keskittäminen näytölle voi tehdä autoilusta hieman konstikasta, sillä esimerkiksi ilmastoinnin säätämistä harkitseva joutuu päättämään vaihtaako navigaattorin näkymän muuksi tästä syystä vai varmistaako ajosuunnan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeveillekin takamuksilleEtuistuimet ovat luvatun leveät, mutta istuinosan sivuttaistuki on olematon ja istuin ainakin kangasverhoiltuna liiankin pehmeä.Takana istutaan matalalla, joten aikuisella polvet nousevat koukkuun. Etuistuinten alla on jalkaterillä kapeahkot oltavat. Onneksi keskikotelo on matala.Ryhdikkäästi istuvan päälaki lähes tapaa kattoon. Takaovi aukeaa laajalle, mutta autoon ja autosta käyntiä hankaloittaa varsin kapea kulkuaukko.Takaluukku nousee esimerkillisen ylös, joten lastaaja ei kolhi päätään luukun reunaan.Tuulilasi puhdistuu tehokkaasti, sillä pesinten suuttimet sijaitsevat tulilasinpyyhkimissä.Tuloksekas laihisUutuus painaa bensiiniversiona alta tuhat kiloa. Malli on keventynyt C4:ään verrattuna peräti 200 kiloa.Painonpudotuksen taustalla on aluminin ja suurlujuusterästen käyttö. Vain takareunastaan salvalla avautuvat takasivulasit ovat tuoneet hyvää 11 kilon verran. Panoraamakatto vähentää auton painoa kuuden kilon verran, mutta lasikatto on lähes 900 euron hintainen lisävaruste.Neljä varustetasoaSuomeen rantautuvan Citroën C4 Cactus -malliston hinnat ovat välillä 17 993–24 705 euroa. PureTech 110 -moottori tulee tarjolle tammikuussa, tällä voimanlähteellä varustetun auton hinta ei ole vielä tiedossa.Varustetasoja on neljä, joista edullisin on varsin karsittu. Tällä tasolla esimerkiksi kuljettajan istuimessa ei ole korkeussäätöä. Peruustukamera ja pysäköintitutka taakse maksavat lisävarusteina ainakin 700 euroa.Ajomukavuuden ja lompakon kannalta on mieluista, että vakionopeudensäädin on vakiovarusteena edullisimmalta Live-varustetasolta lähtien.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Citroën C4 Cactus VTi 82 Hinta alkaen 17 993 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1 199 cm³, bensiinimoottori (VTi 82), 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4157 mm, leveys 1729 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 348 l Omamassa: 965 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon