22.10.2020 Liikenne LVM: Kevytautolait kumotaan – syynä EU:n komissio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevytautolait kumotaan kaikkien odotusten mukaisesti. Liikenne- ja viestintäministeriö vahvisti asian tuoreessa tiedotteessaan ja syyttävä sormi osoittaa EU:n komission suuntaan, joka ei antanut Suomelle poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon. Liikenne- ja viestintäministeriö on tiedottanut, että kevytautolait kumotaan EU:n komission kannasta johtuen. Monimutkainen vääntö on jatkunut jo vuosien ajan alkuajatuksesta ja kehittelystä Teknisen Kaupan Liiton valituksiin ja aina lain korjaamiseen asti. Moottori on ollut vahvasti ajan hermolla ja ottanut osaa keskusteluun. Moottorin suorittama koeajovertailu kevytauton ja mopoauton välillä on paljon puhuva muun muassa jarrutusmatkojen ja kolariturvallisuuden osalta. Nyt asialla ei ole ainakaan hetkeen mitään merkitystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevytautolait kumotaan Hallitus esittää, että Tasavallan presidentti vahvistaisi eduskunnan päätöksen mukaisesti kevytautolait kumoavan lain. Tasavallan presidentti vahvisti lain torstaina 22. lokakuuta 2020, ja se tulee voimaan 1. marraskuuta 2020. Tämä selviää liikenne- ja viestintäministeriön tuoreesta tiedotteesta. Kevytautolait kumotaan nyt, koska EU:n komissio ei antanut Suomelle poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon. Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo Suomen viranomaisten pyrkineen aktiiviseen vaikuttamistyöhön asian edistämiseksi. Komission mukaan Suomessa vuonna 2018 hyväksytyt lait ovat EU:n ajokorttidirektiivin vastaisia. Komission toimenpiteiden taustalla vaikuttavat sen vastaanottamat useat Suomen kevytautolakeja koskevat kantelut. Alun perin kevytautolakien oli tarkoitus tulla voimaan 1.11.2019 alkaen, mutta eduskunta päätyi syksyllä 2019 tekemällään päätöksellä lykkäämään lakien voimaantuloa vuodella 1.11.2020 saakka. Koska EU:n komissiota tyydyttävää ratkaisua kevytautolakien muuttamiseksi paremmin direktiiviä vastaavaksi ei ollut löydettävissä tänä aikana, todettiin lakien kumoaminen lopulta ainoaksi oikeudellisesti päteväksi vaihtoehdoksi. Näin ollen kevytautoja ei ole mahdollista ottaa Suomessa käyttöön ainakaan lähivuosina. Ehkä vielä joskus Suomi pyrkii kuitenkin vaikuttamaan EU:n ajokorttidirektiivin tulevaisuuteen eli ajatusta ei ole täysin haudattu. Liikenne- ja viestintäministeriön yhteydenpito komission suuntaan jatkuu ajokorttidirektiivin mahdollisen uudistamisprosessin aikana. Komission mukaan sen järjestämä julkinen kuuleminen ajokorttidirektiivistä on tarkoitus avata vielä syksyn 2020 aikana. Komission lainsäädäntöehdotus annetaan mahdollisesti alkuvuodesta 2021. Suomella on liikenne- ja viestintäministeriön mukaan hyvät edellytykset tarjota direktiivin uudistamiseksi komissiolle konkreettisia ehdotuksia ja ratkaisuja, joilla voidaan edistää nuorten kuljettajien turvallista liikkumista. Euroopan unionin lainsäädäntömenettely vie itsessään keskimäärin 1-2 vuotta komission annettua säädösehdotuksensa. Tämän lisäksi tulee huomioida kansallisen täytäntöönpanon edellyttämä aika, joten odottamaan ei ehkä kannata kuitenkaan jäädä. Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, Lähde: LVM Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku