10.7.2017 Liikenne Ministeri Berner: Rajoitettu henkilöauto voisi tarjota rakenteeltaan vankemman vaihtoehdon mopoautoille Aixam GTO mopoauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aamulehden mukaan Euroopan unioni ei ole asettautumassa poikkiteloin, jos mopoautoja halutaan korvata nopeusrajoitetulla henkilöautoilla. Sastamalan kahden nuoren kuolemaan johtaneen mopoautosurman seurauksena on selvinnyt, ettei Euroopan Unioni vastustaisi yksittäisen jäsenmaan tahtoa sallia nopeusrajoitetut henkilöautot 16-vuotiaiden käyttöön. Aiheesta uutisoi Aamulehti. Unionin kieltoa on käytetty suomalaisten virkamiesten toimesta tekosyynä nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttöönoton estämiseksi. Onnettomuuden jälkeen europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas.) jätti aiheesta kirjallisen kysymyksen sisämarkkinoista ja teollisuudesta vastaavalle komissaari Elżbieta Bieńkowskalle. – Jäsenvaltiot voivat rajoittaa ajoneuvojen nopeutta. Nopeudeltaan rajoitetut ajoneuvot hyväksytään kansallisten sääntöjen mukaisesti. Hyväksyminen ja täytäntöönpano kuuluvat jäsenvaltioiden vastuualueeseen, Bieńkowska vastasi. Bieńkowskan mukaan mopoautojen osuus tieliikenneonnettomuuksissa on Euroopassa varsin alhainen eikä komissio siksi aio ryhtyä edistämään nopeudeltaan rajoitettujen autojen asiaa. Estettä edellä mainitun ajoneuvoluokan sallimiseen yksittäisessä jäsenvaltiossa ei sen sijaan vaikuttaisi olevan. – Vaihtoehtona mopoautoille on esitetty rajoitetun henkilöautoluokan (L7E-kevytauto) käyttöönottoa, joka olisi teknisiltä ja turvallisuusominaisuuksiltaan tavallista henkilöautoa vastaava, mutta maksiminopeudeltaan rajoitettu. Tällainen ajoneuvo palvelisi erityisesti 16–18-vuotiaiden sekä ikääntyneiden turvallista liikkumista tieliikenteessä, perusteli Kyllönen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokeile itse Porissa Autotuojat ja teollisuus järjestää yhteistyössä Suomen Autokoululiiton ja LähiTapiolan kanssa tutustumistilaisuuden tällaisiin autoihin torstaina 13.7. Porissa. Paikalla on mahdollisuus kaikille vähintään 15-vuotiaille halukkaille verrata mopoautoa ja nopeudeltaan rajoitettua henkilöautoa keskenään. – Autoja on kaikkiaan viisi. Nopeus on nyt rajoitettu 50 kilometriin tunnissa noin 700 euroa maksavalla elektronisella laitteella, Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi tarkentaa. Nopeudeltaan rajoitettuja henkilöautoja harkitaan vaihtoehdoksi mopoautoille ja Porin tapahtumassa onkin paikalla runsaasti asiasta päättäviä virkamiehiä. Nopeusrajoitettu henkilöauto tarjoaa mopoautoa parempaa kolariturvallisuutta, joka hyödyttäisi erityisesti taajamien ulkopuolella liikuttaessa. Tämä vaatisi suomessa kuitenkin uuden ajoneuvoluokan käyttöönottamista, sillä kyseessä olisi nelipyöräinen L7e-luokan ajoneuvo. Nopeudeltaan rajoitetun kevyen henkilöauton kuljettajalta vaadittaisiin B1-luokan ajokorttia ja 16-vuoden ikää. – Koska luokan massaraja on hieman korkeampi kuin mopoautoluokan, säädöksistä ei tarvitsisi paljon poiketa, jotta myös henkilöauto voitaisiin hyväksyä luokkaan mukaan. Nopeudeksi tulisi kuitenkin rajata enintään 60 kilometriä tunnissa, Jarmo Jokilampi kertoo. Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää Myös Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo tarttuneensa aiheeseen. Ministeriö kertoo selvittävänsä nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttöönoton toteutusmahdollisuuksia ja vaikutuksia. – Rajoitettu henkilöauto voisi tarjota rakenteeltaan vankemman vaihtoehdon mopoautoille ja tuoda siten mahdollisuuksia nuorten liikkumiseen, pohtii liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. – Henkilöauton ajo-oikeus on rajoitettu liikenneturvallisuussyistä 18 vuoden ikään, joten kansallisesti on varmistettava, että liikenneturvallisuustavoitteita ei vaaranneta tekemällä esimerkiksi autojen virityksestä liian helppoa, ministeri Berner sanoo. EU:n sisämarkkinakomissaari Elżbieta Bieńkowskan vastaus edustaja Kyllösen kysymykseen tukee ministeriön ja komission välillä kesällä käytyjä keskusteluja, joissa selvitettiin mahdollisuuksia sallia nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönotto kansallisesti nuorten käyttöön. Ajoneuvoteknisten vaatimusten lisäksi selvitettäväksi tulevat soveltuvat ajokorttisäännökset. Liikenneturvallisuuden kohentumisesta halutaan varmuus Ministeriö selvittää nyt käytännön toteutusvaihtoehtoja yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa ja erityisesti eri vaihtoehtojen vaikutuksia. Kuten komissaari omassa vastauksessaan on korostanut, on tärkeää että nopeusrajoitus toteutetaan siten, että sitä pystytään käytännössä valvomaan. Ministeriö selvittää vaikutuksia myös laajemmin, jotta voidaan varmistua siitä, että mahdollisten muutosten seurauksena liikenneturvallisuus paranee ja ympäristönsuojelusta huolehditaan, eikä muutos johda epätoivottuihin muutoksiin nuorten liikkumisessa. Ministeri Berner ei pidä Ruotsissa käytössä olevaa mallia parhaana ratkaisuna Suomessa käyttöön otettavaksi, sillä Ruotsissa säännökset edellyttävät merkittäviä teknisiä muutoksia ajoneuvoihin ja niiden huippunopeus on rakenteellisesti rajoitettu 30 kilometriin tunnissa. – Pyrimme löytämään modernin, nuorten liikkumista tukevan ratkaisun käytettäväksi Suomen olosuhteissa, ministeri Berner toteaa. Selvitystyön alustavia tuloksia voidaan odottaa loppuvuodesta. Lähteet: Aamulehti, Autoalan Tiedotuskeskus, Liikenne- ja viestintäministeriö Kuvat: Antti Hentinen ja Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta