10.7.2017 Liikenne Ministeri Berner: Rajoitettu henkilöauto voisi tarjota rakenteeltaan vankemman vaihtoehdon mopoautoille Aixam GTO mopoauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aamulehden mukaan Euroopan unioni ei ole asettautumassa poikkiteloin, jos mopoautoja halutaan korvata nopeusrajoitetulla henkilöautoilla. Sastamalan kahden nuoren kuolemaan johtaneen mopoautosurman seurauksena on selvinnyt, ettei Euroopan Unioni vastustaisi yksittäisen jäsenmaan tahtoa sallia nopeusrajoitetut henkilöautot 16-vuotiaiden käyttöön. Aiheesta uutisoi Aamulehti.Unionin kieltoa on käytetty suomalaisten virkamiesten toimesta tekosyynä nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttöönoton estämiseksi. Onnettomuuden jälkeen europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas.) jätti aiheesta kirjallisen kysymyksen sisämarkkinoista ja teollisuudesta vastaavalle komissaari Elżbieta Bieńkowskalle.– Jäsenvaltiot voivat rajoittaa ajoneuvojen nopeutta. Nopeudeltaan rajoitetut ajoneuvot hyväksytään kansallisten sääntöjen mukaisesti. Hyväksyminen ja täytäntöönpano kuuluvat jäsenvaltioiden vastuualueeseen, Bieńkowska vastasi.Bieńkowskan mukaan mopoautojen osuus tieliikenneonnettomuuksissa on Euroopassa varsin alhainen eikä komissio siksi aio ryhtyä edistämään nopeudeltaan rajoitettujen autojen asiaa. Estettä edellä mainitun ajoneuvoluokan sallimiseen yksittäisessä jäsenvaltiossa ei sen sijaan vaikuttaisi olevan.– Vaihtoehtona mopoautoille on esitetty rajoitetun henkilöautoluokan (L7E-kevytauto) käyttöönottoa, joka olisi teknisiltä ja turvallisuusominaisuuksiltaan tavallista henkilöautoa vastaava, mutta maksiminopeudeltaan rajoitettu. Tällainen ajoneuvo palvelisi erityisesti 16–18-vuotiaiden sekä ikääntyneiden turvallista liikkumista tieliikenteessä, perusteli Kyllönen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokeile itse Porissa Autotuojat ja teollisuus järjestää yhteistyössä Suomen Autokoululiiton ja LähiTapiolan kanssa tutustumistilaisuuden tällaisiin autoihin torstaina 13.7. Porissa. Paikalla on mahdollisuus kaikille vähintään 15-vuotiaille halukkaille verrata mopoautoa ja nopeudeltaan rajoitettua henkilöautoa keskenään. – Autoja on kaikkiaan viisi. Nopeus on nyt rajoitettu 50 kilometriin tunnissa noin 700 euroa maksavalla elektronisella laitteella, Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi tarkentaa. Nopeudeltaan rajoitettuja henkilöautoja harkitaan vaihtoehdoksi mopoautoille ja Porin tapahtumassa onkin paikalla runsaasti asiasta päättäviä virkamiehiä. Nopeusrajoitettu henkilöauto tarjoaa mopoautoa parempaa kolariturvallisuutta, joka hyödyttäisi erityisesti taajamien ulkopuolella liikuttaessa. Tämä vaatisi suomessa kuitenkin uuden ajoneuvoluokan käyttöönottamista, sillä kyseessä olisi nelipyöräinen L7e-luokan ajoneuvo. Nopeudeltaan rajoitetun kevyen henkilöauton kuljettajalta vaadittaisiin B1-luokan ajokorttia ja 16-vuoden ikää. – Koska luokan massaraja on hieman korkeampi kuin mopoautoluokan, säädöksistä ei tarvitsisi paljon poiketa, jotta myös henkilöauto voitaisiin hyväksyä luokkaan mukaan. Nopeudeksi tulisi kuitenkin rajata enintään 60 kilometriä tunnissa, Jarmo Jokilampi kertoo. Liikenne- ja viestintäministeriö selvittääMyös Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo tarttuneensa aiheeseen. Ministeriö kertoo selvittävänsä nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttöönoton toteutusmahdollisuuksia ja vaikutuksia.– Rajoitettu henkilöauto voisi tarjota rakenteeltaan vankemman vaihtoehdon mopoautoille ja tuoda siten mahdollisuuksia nuorten liikkumiseen, pohtii liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.– Henkilöauton ajo-oikeus on rajoitettu liikenneturvallisuussyistä 18 vuoden ikään, joten kansallisesti on varmistettava, että liikenneturvallisuustavoitteita ei vaaranneta tekemällä esimerkiksi autojen virityksestä liian helppoa, ministeri Berner sanoo.EU:n sisämarkkinakomissaari Elżbieta Bieńkowskan vastaus edustaja Kyllösen kysymykseen tukee ministeriön ja komission välillä kesällä käytyjä keskusteluja, joissa selvitettiin mahdollisuuksia sallia nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönotto kansallisesti nuorten käyttöön. Ajoneuvoteknisten vaatimusten lisäksi selvitettäväksi tulevat soveltuvat ajokorttisäännökset.Liikenneturvallisuuden kohentumisesta halutaan varmuusMinisteriö selvittää nyt käytännön toteutusvaihtoehtoja yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa ja erityisesti eri vaihtoehtojen vaikutuksia. Kuten komissaari omassa vastauksessaan on korostanut, on tärkeää että nopeusrajoitus toteutetaan siten, että sitä pystytään käytännössä valvomaan.Ministeriö selvittää vaikutuksia myös laajemmin, jotta voidaan varmistua siitä, että mahdollisten muutosten seurauksena liikenneturvallisuus paranee ja ympäristönsuojelusta huolehditaan, eikä muutos johda epätoivottuihin muutoksiin nuorten liikkumisessa.Ministeri Berner ei pidä Ruotsissa käytössä olevaa mallia parhaana ratkaisuna Suomessa käyttöön otettavaksi, sillä Ruotsissa säännökset edellyttävät merkittäviä teknisiä muutoksia ajoneuvoihin ja niiden huippunopeus on rakenteellisesti rajoitettu 30 kilometriin tunnissa.– Pyrimme löytämään modernin, nuorten liikkumista tukevan ratkaisun käytettäväksi Suomen olosuhteissa, ministeri Berner toteaa.Selvitystyön alustavia tuloksia voidaan odottaa loppuvuodesta.Lähteet: Aamulehti, Autoalan Tiedotuskeskus, Liikenne- ja viestintäministeriö Kuvat: Antti Hentinen ja Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin