22.11.2018 Liikenne Teknisen Kaupan Liitto murjoo eduskunnan käsittelyssä olevan esityksen kevytautoista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teknisen Kaupan Liiton moottoripyörämaahantuojat esittävät, että hallituksen olisi luovuttava esityksestä. Hallituksen lakiesitys kevytautoista on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä ja aihe herättää odotetusti keskustelua. Nyt kantansa esittää Teknisen Kaupan Liitto, johon kuuluvat myös merkittävimmät moottoripyörien ja mopoautojen maahantuojat. Kevytautojen olisi tarkoitus korvata turvattomiksi mielletyt mopoautot liikenteessä ainakin osin. Moottorin koeajama Hyundai i10 on esimerkki elektronisesti rajoitetusta autosta, joka soveltuu kaavailtuun kevytautokategoriaan. Teknisen Kaupan Liitto ei niele hallituksen esityksen perusteluja kevytautojen edistämiseksi. Esimerkiksi näkemys liikenneturvallisuuden parantamisesta herättää vastaväitteen päinvastaisesta kehityskulusta. Liiton mukaan vaikutukset liikenneturvallisuuteen on arvioitu vähintäänkin puutteellisesti ja kevytautojen sallimisen uskotaan jopa heikentävän koululaisten liikenneturvallisuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Trafin näkemys tueksi Tiukan kannan tukijaksi on nostettu Trafin selvitys, jonka mukaan liikenneturvallisuusvaikutusta arvioitaessa olisi huomattava, että rajoitetun henkilöauton käyttöönotto lisää moottoriajoneuvojen käyttöä iässä, jossa liikennekäyttäytyminen on korostuneesti riskejä ottavaa. Trafin selvityksessä todetaan muun muassa, ettei tämä lakimuutos saisi heikentää muiden tielläliikkujien turvallisuutta. Teknisen Kaupan Liitto korostaa, että muutoksen turvallisuusvaikutusta muille tielläliikkujille, erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöille, ei ole arvioitu lainkaan. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus on liiton mukaan merkittävä tekijä, jonka pitäisi olla tiedossa tästä asiasta päätettäessä. Asiantuntijatahot ovat varsin erimielisiä kevyautoista. Esimerkiksi Autoliitto näkee, että henkilöautoihin perustuvat mopoautojen korvikkeet olisivat hyvä ajatus. Onnettomuustietoinstituutti puolestaan näkee mahdollisen uudistuksen tuovan hyötyjä ja haittoja. Auto riski lapsille? Teknisen Kaupan Liitto nostaa esiin myös Helsingin Sanominen tekemän selvityksen*, jonka mukaan lapsille sattuu erityisen paljon onnettomuuksia koulujen läheisillä suojateillä. Kun lapsi joutuu vakavaan onnettomuuteen, toisena osapuolena on lähes aina auto. Alle kahdensadan metrin päässä koulusta kouluaikaan sattuneissa onnettomuuksissa on ollut vuosina 2010–2017 osallisena yhteensä yli 11 700 ihmistä. Onnettomuuteen joutuneista 90 prosenttia on selvinnyt ilman henkilövahinkoja, mikä on johtunut siitä, että valtaosa onnettomuuteen joutuneista on liikkunut henkilöautolla. Liiton mukaan lapsilla ja nuorilla suhde on täysin toinen: jos he joutuvat onnettomuuteen koulun lähellä, he hyvin todennäköisesti saavat jonkinlaisia vammoja. Tällä vuosikymmenellä sattuneissa onnettomuuksissa, joissa peruskouluikäinen on kuollut tai loukkaantunut korkeintaan 200 metrin päässä lähimmästä koulusta, noin 80 prosentissa on ollut osallisena auto. Liikenneturvan mukaan tämä luku on nykytilanteessakin aivan liian suuri. Ministeri Anne Bernerin mukaan hallituksen esityksen tavoitteena on parantaa erityisesti nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta. – Voidaankin perustellusti kysyä, millaisia vaikutuksia tulee liikenneturvallisuuteen, jos varsinkin kaupunkiseutujen vilkasliikenteisillä sisääntuloväylillä on uusia autoja jopa viisinkertainen määrä nykyiseen mopoautokantaan verrattuna. Puhumattakaan koulujen lähiliikenteestä ympäri maata, toteaa asiamies Hannu Kyyhkynen Teknisen Kaupan Liitosta. – Lisäksi voidaan ihmetellä, miksi ministeriöllä on nykytilanteessa kiire viedä eteenpäin esitystä, joka kasvattaa henkilöautoliikennettä ja sen päästöjä – etenkin, kun ministeriön oman alan virastot ja suuri osa asiantuntijatahoista kyseenalaistaa esityksen niin liikenneturvallisuuden kuin päästöjen näkökulmasta. Komissiolta keppiä suunnitelmista Euroopan komissio on kyseenalaistanut Suomen ajatuksen kevytautojen kuulumisesta traktoriluokkaan. Komission mukaan kevyiden nelipyörien ajamiseen oikeuttavalla AM-luokan ajokortilla ei voi ajaa hallituksen esityksessä tarkoitettuja kevytautoja. Tämä vääristää markkinoita ja asettaa eurooppalaiset toimijat epätasa-arvoiseen asemaan suomalaisilla markkinoilla. Teknisen Kaupan Liiton moottoripyörämaahantuojat esittävät, että hallituksen olisi luovuttava esityksestä ja sen sijaan olisi selvitettävä EU-tasolla, miten liikenneturvallisuutta parhaiten voidaan edistää nuorten kuljettajien, etenkin mopoilijoiden, keskuudessa. Lähteet: Teknisen Kaupan Liitto, Liikennevirasto, Liikenneturva, Trafi, *) hs.fi 2.10 2018 Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Petri Munukka Lue myös: Koeajo: Kiireetöntä kyytiä kevytautolla – Hyundai i10 Hallituksen esitys kevytautoista sai keppiä – ei ole EU-lainsäädännön mukainen Nuorten kevytautot etenevät – taustalla muhii lihava riita Nuorten kevytautot jakavat mielipiteitä asiantuntijapiireissä Autoliitto: nuorten kevytautot saisivat kulkea 60 km/h Onnettomuustietoinstituutti: kevytautoista olisi sekä hyötyä että haittaa liikenneturvallisuudelle Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 15.3.2024 Liikenne Lähitaksi: kuluttajille keskiössä turvallisuus ja selkeä hinnoittelu 11.3.2024 Autoilu Ratissa yhä useammin harmaa pantteri – yli 70-vuotiaiden osuus kasvanut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta