15.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kiireetöntä kyytiä kevytautolla – Hyundai i10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeusrajoitettu henkilöauto, kuten Hyundai i10, on ratkaisu mopoautojen turvattomuuteen ja epämukavuuteen. Hyvää: tilat, vaivattomuus, ketteryys, varustelu. Huonoa: ohjaus, kulutus, maantieajo. Suomessa ollaan muuta Eurooppaa enemmän huolissaan mopoautojen turvattomuudesta, vaikka meillä vakavia onnettomuuksia on tapahtunut vähemmän kuin muualla. Jokainen onnettomuus on kuitenkin liikaa, ja kiistatta kevytrakenteinen mopoauto on sekä aktiiviselta että passiiviselta turvallisuudeltaan surkea. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nuorille suunnattu Liikenne- ja viestintäministeriön esitys uudesta ajoneuvoluokasta eli kevytautoista etenee byrokratian rattaissa niin EU:ssa kuin Suomessakin. Esityksen mukaan tavallisen henkilöauton voisi rekisteröidä kevytautoksi, kunhan se on teknisesti rajoitettu kulkemaan maksimissaan 45 km/h nopeudella. Kevytauto on tarkoitettu 15–17-vuotiaille nuorille, ja ajajalta vaadittaisiin sama AM-kortti sekä koulutus kuin nykyisiltä mopoautoilijoilta. Kevytautoksi rekisteröitävälle autolle ei kaavailla muita rajoituksia kuin maksimissaan kymmenen vuoden ikä ja 1 500 kilon paino. Kevytauto? Painorajaan sopisi vaikkapa Ferrari 488, mutta luultavimmin säätäjillä on ollut mielessä pienet A-segmentin torikassit. Otimme yhden sellaisen kokeiltavaksi. Elektronisesti rajoitettu Hyundai i10 sopii tarkoitukseen hyvin: sehän näyttääkin mopoautolta. Viimeksi mainittuun verrattuna kyseessä on kuitenkin miltei edustusauto. Tilaa on viidelle tavaroineen, ajoasento on ergonominen, viimeistely tyylikäs, moottori käy tasaisesti kuiskaten, jousitus siloittaa tien, pakokaasut putsataan katalysaattorissa, lämpöä riittää ja ikkunat pysyvät puhtaina. Kaikki asioita, joissa mopoauto ei varsinaisesti loista. Turvallisuuskin kohoaa huimasti jo tukevamman rakenteen ansiosta. Lisäksi teinejä kaitsee ajonvakautus, kaistavahti ja hätäjarrutusavustin. Nopeuden rajoittaminen on tehty puuttumalla moottorin elektroniikkaan, eli jyrkässä alamäessä auto kiihtyy kyllä yli 45 kilometriin tunnissa. Lisäksi koeajoyksilön automaattivaihteisto oli ohjelmoitu säyseämmäksi, kierrokset eivät nouse kaasu pohjassakaan yli 3 000 r/min tason. Letkaa vetämässä Jos Hyundai olisi annettu lainaan kertomatta rajoittimesta, sitä ei olisi alkuun edes huomannut. Kaupungissa pärjää mainiosti muun liikenteen mukana. Vauhdin kasvaessa rajoitin puuttuu peliin enimmäkseen huomaamatta, mutta mäkinen maasto tuottaa pieniä nykäyksiä. Siirtyminen isommille kokoojakaduille sujuu omasta mielestä hyvin, mutta taustapeiliin alkaa kerääntyä jonoa. Testiautoa ei ole merkitty mopoautojen tapaan isolla kolmiolla takaluukussa, joten ohittajien ilmeet vaihtelevat ihmettelystä paheksuntaan. Rajoituksen nostaminen nopeuteen 60 km/h vähentäisi muiden tielläliikkujien tuskaa. Sitä nopeammilla väylillä kaistoja onkin jo enemmän, ainakin ruuhka-Suomessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haastetta virittäjille Testikäyttöön rakennetussa autossa rajoittimen voi poistaa napin painalluksella, ja nolous helpottaa heti. Kevytautoksi rekisteröidyn auton ohjausboksi on kuitenkin sinetöity: avaamisesta jää jälki, ja telematiikka kavaltaa niin ylinopeuden kuin laitteeseen kajoamisenkin. Järjestelmän voi purkaa 18-vuotiaana ja jatkaa tutulla autolla muutoskatsastuksen jälkeen. Hyundaissa seitsemän vuoden takuutakin on tällöin jäljellä, ja i10 pärjää vertailussa muiden samankokoisten autojen kanssa: tilat ovat pikkuautoluokan reiluimpia ja toiminnot keveitä sekä selkeitä. Moitteet kohdistuvat keskialueeltaan tahmaiseen ohjaukseen ja vanhanaikaisen nelilovisen automaattivaihteiston bensanhimoon. Kevytautoesitys on varmasti mieluisa niin nuorille, heidän vanhemmilleen kuin turvallisuustilastoille ja autoverokertymällekin. Käytettyjen autojen muuttaminen ja oikean auton arvon säilyminen tuo kevytauton rahallisestikin yhä useampien ulottuville. Mutta kun kymmenen vuotta vanhat kolmosbemarit valtaavat koulun parkkiksen ja kiertävät korttelirallia, kuinka käy päästövähennystavoitteiden tai polkupyöräilyn kasvattamispyrkimysten? Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.hyundai.fi/i10 Hyundai i10 1.25 Comfort Automatic Hinta alkaen 12 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 390 € Moottori Bensiinimoottori 1 248 cm³, 4 sylinteriä, 4-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 64 kW (87 hv), 6000 r/min Vääntö 120 Nm (4000 r/min) Vääntö 120 Nm (4000 r/min) Huippunopeus 45 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 3665 mm, leveys 1660 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2390 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 0/0 kg. Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe