22.11.2018 Liikenne Teknisen Kaupan Liitto murjoo eduskunnan käsittelyssä olevan esityksen kevytautoista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teknisen Kaupan Liiton moottoripyörämaahantuojat esittävät, että hallituksen olisi luovuttava esityksestä. Hallituksen lakiesitys kevytautoista on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä ja aihe herättää odotetusti keskustelua. Nyt kantansa esittää Teknisen Kaupan Liitto, johon kuuluvat myös merkittävimmät moottoripyörien ja mopoautojen maahantuojat. Kevytautojen olisi tarkoitus korvata turvattomiksi mielletyt mopoautot liikenteessä ainakin osin.Moottorin koeajama Hyundai i10 on esimerkki elektronisesti rajoitetusta autosta, joka soveltuu kaavailtuun kevytautokategoriaan.Teknisen Kaupan Liitto ei niele hallituksen esityksen perusteluja kevytautojen edistämiseksi. Esimerkiksi näkemys liikenneturvallisuuden parantamisesta herättää vastaväitteen päinvastaisesta kehityskulusta. Liiton mukaan vaikutukset liikenneturvallisuuteen on arvioitu vähintäänkin puutteellisesti ja kevytautojen sallimisen uskotaan jopa heikentävän koululaisten liikenneturvallisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrafin näkemys tueksiTiukan kannan tukijaksi on nostettu Trafin selvitys, jonka mukaan liikenneturvallisuusvaikutusta arvioitaessa olisi huomattava, että rajoitetun henkilöauton käyttöönotto lisää moottoriajoneuvojen käyttöä iässä, jossa liikennekäyttäytyminen on korostuneesti riskejä ottavaa.Trafin selvityksessä todetaan muun muassa, ettei tämä lakimuutos saisi heikentää muiden tielläliikkujien turvallisuutta.Teknisen Kaupan Liitto korostaa, että muutoksen turvallisuusvaikutusta muille tielläliikkujille, erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöille, ei ole arvioitu lainkaan. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus on liiton mukaan merkittävä tekijä, jonka pitäisi olla tiedossa tästä asiasta päätettäessä.Asiantuntijatahot ovat varsin erimielisiä kevyautoista. Esimerkiksi Autoliitto näkee, että henkilöautoihin perustuvat mopoautojen korvikkeet olisivat hyvä ajatus. Onnettomuustietoinstituutti puolestaan näkee mahdollisen uudistuksen tuovan hyötyjä ja haittoja.Auto riski lapsille?Teknisen Kaupan Liitto nostaa esiin myös Helsingin Sanominen tekemän selvityksen*, jonka mukaan lapsille sattuu erityisen paljon onnettomuuksia koulujen läheisillä suojateillä. Kun lapsi joutuu vakavaan onnettomuuteen, toisena osapuolena on lähes aina auto.Alle kahdensadan metrin päässä koulusta kouluaikaan sattuneissa onnettomuuksissa on ollut vuosina 2010–2017 osallisena yhteensä yli 11 700 ihmistä. Onnettomuuteen joutuneista 90 prosenttia on selvinnyt ilman henkilövahinkoja, mikä on johtunut siitä, että valtaosa onnettomuuteen joutuneista on liikkunut henkilöautolla.Liiton mukaan lapsilla ja nuorilla suhde on täysin toinen: jos he joutuvat onnettomuuteen koulun lähellä, he hyvin todennäköisesti saavat jonkinlaisia vammoja.Tällä vuosikymmenellä sattuneissa onnettomuuksissa, joissa peruskouluikäinen on kuollut tai loukkaantunut korkeintaan 200 metrin päässä lähimmästä koulusta, noin 80 prosentissa on ollut osallisena auto. Liikenneturvan mukaan tämä luku on nykytilanteessakin aivan liian suuri.Ministeri Anne Bernerin mukaan hallituksen esityksen tavoitteena on parantaa erityisesti nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.– Voidaankin perustellusti kysyä, millaisia vaikutuksia tulee liikenneturvallisuuteen, jos varsinkin kaupunkiseutujen vilkasliikenteisillä sisääntuloväylillä on uusia autoja jopa viisinkertainen määrä nykyiseen mopoautokantaan verrattuna. Puhumattakaan koulujen lähiliikenteestä ympäri maata, toteaa asiamies Hannu Kyyhkynen Teknisen Kaupan Liitosta.– Lisäksi voidaan ihmetellä, miksi ministeriöllä on nykytilanteessa kiire viedä eteenpäin esitystä, joka kasvattaa henkilöautoliikennettä ja sen päästöjä – etenkin, kun ministeriön oman alan virastot ja suuri osa asiantuntijatahoista kyseenalaistaa esityksen niin liikenneturvallisuuden kuin päästöjen näkökulmasta.Komissiolta keppiä suunnitelmistaEuroopan komissio on kyseenalaistanut Suomen ajatuksen kevytautojen kuulumisesta traktoriluokkaan. Komission mukaan kevyiden nelipyörien ajamiseen oikeuttavalla AM-luokan ajokortilla ei voi ajaa hallituksen esityksessä tarkoitettuja kevytautoja. Tämä vääristää markkinoita ja asettaa eurooppalaiset toimijat epätasa-arvoiseen asemaan suomalaisilla markkinoilla.Teknisen Kaupan Liiton moottoripyörämaahantuojat esittävät, että hallituksen olisi luovuttava esityksestä ja sen sijaan olisi selvitettävä EU-tasolla, miten liikenneturvallisuutta parhaiten voidaan edistää nuorten kuljettajien, etenkin mopoilijoiden, keskuudessa.Lähteet: Teknisen Kaupan Liitto, Liikennevirasto, Liikenneturva, Trafi, *) hs.fi 2.10 2018 Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Petri Munukka Lue myös: Koeajo: Kiireetöntä kyytiä kevytautolla – Hyundai i10 Hallituksen esitys kevytautoista sai keppiä – ei ole EU-lainsäädännön mukainen Nuorten kevytautot etenevät – taustalla muhii lihava riita Nuorten kevytautot jakavat mielipiteitä asiantuntijapiireissä Autoliitto: nuorten kevytautot saisivat kulkea 60 km/h Onnettomuustietoinstituutti: kevytautoista olisi sekä hyötyä että haittaa liikenneturvallisuudelle Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen