24.4.2022

Airbusin kuljetuskoneet – maitovalasta muistuttavat ilmojen kuormajuhdat

rahtikone Airbus

Airbusin kummallisen näköiset kuljetuskoneet Super Guppy, Beluga ST ja Beluga XL ovat jättimäisiä kuormajuhtia. Ukrainan ylpeys, maailman suurin rahtikone koki karun kohtalon.

Moni on varmaan ihmetellyt Airbusin omaan käyttöön tarkoitettujen kuljetuskoneiden pulleaa olemusta. Nämä ilmateiden jättiläiset ovat tarkoitettu pääasiassa lentokonevalmistajan omaan käyttöön.

Monikansallisella Airbus-konsortiolla on tuotantoa useissa eri maissa ja erittäin laaja osahankkijaverkosto. Euroopassa Airbusilla on tuotantolaitoksia Saksan lisäksi Ranskassa, Britanniassa ja Espanjassa.

Lentokoneiden FAL (Final Assembly line) -loppukokoonpanolinjoja on neljässä eri maassa; Toulouse Ranskassa, Hampuri (Finkenwerder) Saksassa, Tianjin Kiinassa ja Mobile Yhdysvalloissa.

Airbus mielletään usein ranskalaiseksi, mutta myös Saksalla ja Britannialla on tärkeä osa Airbusin toiminnoissa. Hampuri lähiympäristöineen on suuri ilmailuteollisuuden keskittymä. Airbusilla on neljä tehdasta Pohjois-Saksassa, Hampuri, Bremen, Stade ja Buxtehude.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valmistus on haastavaa

Lentokoneen valmistuksen logistiset haasteet ovat melkoiset. Esimerkiksi siipiä valmistetaan Britanniassa ja korkeusvakaimia Espanjassa. Sivuperäsimet valmistetaan Stadessa Hampurin lähistöllä. Siiven nostovoimaa lisääviä laippoja eli laskusiivekkeitä valmistetaan sekä Stadessa että Bremenissä. Suositussa A320:ssa on kaikkiaan kolme miljoonaa osaa.

Lentokoneiden puolivalmisteita ja osia eri tehtaiden ja osahankkijoiden välillä kuljetetaan laivalla, autokuljetuksina maanteitse sekä lentoteitse nykyään viidellä A300-600 ST Beluga -kuljetuskoneella, jotka lähivuosina korvataan isommilla A330-700 XL Beluga -lentokoneilla, joka on isojen kuljetuskoneiden kolmas sukupolvi Airbusin käytössä.

Unelma tuhoutui Ukrainassa – maailman suurin rahtikone koki karun kohtalon

Moni tässä artikkelikokonaisuudessa kerrotuista konetyypeistä yltää listalle, jossa on maailman 15 suurinta rahtilentokonetyyppiä. Airbus Beluga ST on listalla sijalla 15 ja Beluga XL sijalla 13.

Kookkain ilmojen työjuhdista on kuitenkin Antonov An-225 Mriya – maailman suurin rahtikone. Mriya tarkoittaa suomeksi unelmaa.

Ilmojen jätti on suunniteltu Neuvostoliitossa ja Ukrainassa 1980-luvun puolivälissä ja valmistettu Ukrainassa Antonov-tehtaalla. Kone lensi ensilentonsa vuonna 1988. Konetta on tehty vain yksi kappale, ja se tuhoutui vastikään Venäjän hyökkäyksessä Ukrainaan.

Pelkästään rahtitilan kuutioita tarkastelemalla Airbus Beluga ST ja XL ovat isompia, mutta An-225:n hyötykuorman paino ja kantama ovat moninkertaisesti Belugaa suurempia.

  • Antonov An-225 Mriya
  • Pituus: 84 m
  • Siipien kärkiväli: 88,4 m
  • Suurin lentoonlähtöpaino: 640 000 kg
  • Suurin hyötykuorma: 250 000 kg
  • Rahtitilan tilavuus: 1 300 m³
  • Matkanopeus: 800 km/h
  • Kantama: 15 400 km

Aero Spacelines Super Gyppy (Boeing)

Kun monikansallinen konsortio Airbus aloitti lentokoneiden valmistuksen Ranskassa 1970-luvun alkupuolella, tuotanto-ohjelmassa oli alkuvuosina vain yksi konetyyppi, kaksimoottorinen laajarunkoinen A300, joka tuli lentoyhtiöiden käyttöön vuodesta 1974 alkaen. Tuotannon laajentuessa tarvittiin lisää kuljetuskapasiteettia Airbusin eri maissa sijaitsevien toimipisteiden välillä.

Puolivalmisteiden ja osien kuljetuksessa lentokuljetukset todettiin parhaaksi ja nopeimmaksi vaihtoehdoksi. Koska sopivaa kuljetuskonetta ei löytynyt omasta tallista, oli käännyttävä kilpailijoiden puoleen. Airbus valitsi Aero Spacelines Super Guppy -kuljetuskoneen.Sitä oli käytetty muun muassa NASAn rakettien osien kuljetuksissa. Super Guppyn perusrakenne on Boeing 377 Stratocuiserista. Se oli suuri nelimoottorinen yhdysvaltalainen matkustajalentokone. Siinä on samat siivet ja moottorit kuin B-29-pommikoneessa, mutta runko on uusi, isompi ja kaksikerroksinen. Boeing 377:stä tehtiin useita ”paisutettuja” rahtikonemuunnelmia, kuten Pregnant Guppy, Mini Guppy ja Aero Spacelines Super Guppy. Kaksi ensimmäistä oli alkuvaiheessa mäntämoottorein, Super Guppy oli potkuriturbiinikone.

Ensimmäinen Super Guppy konvertoituna Airbusin käyttöön tuli vuonna 1971, vuotta ennen kuin Airbusin ensimmäinen lentokone A300 teki ensilennon vuonna 1972. Viimeisin neljästä Airbusin SkyLink -kuljetuksiin tarkoitetuista Super Guppy -kuljetuskoneesta valmistui vuonna 1980.

  • Aero Spacelines Super Guppy
  • Pituus: 44,84 m
  • Siipien kärkiväli: 47,63 m
  • Suurin lentoonlähtöpaino: 77 110 kg
  • Suurin hyötykuorma: 24 720 kg
  • Rahtitilan mitat: pituus 33,83 m, leveys 7,62 m, korkeus 7,62 m
  • Rahtitilan tilavuus: 1 104 m³
  • Moottori: 4 × Allison 501-D22C -potkuriturbiini, 3 491 kW (4 680 hv) per moottori
  • Matkanopeus: 410 km/h
  • Kantama: 3 211 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Airbus A300-600ST Beluga

1980-luvulla Airbus totesi, että vanhanaikaisten, nelimoottoristen Super Guppy -potkuriturbiinikoneiden käyttö alkoi olla kallista eikä niiden käyttö Airbusin sisäisessä SkyLink -palvelussa ollut lainkaan Boeingin mieleen, koska alun vähättelyn jälkeen arkkivihollinen Boeing totesi Airbusin nousseen todella varteenotettavaksi kilpailijaksi. Siksi 1990 -luvun alussa Airbus alkoi suunnitella uuden kuljetuskoneen hankintaa.

Ironista kyllä, korvaava kuljetuskone perustui ensimmäiseen Airbus -lentokonemalliin, A300:aan.

Beluga on Airbus A300-600 F-koneesta kehitetty Airbus A300-600ST (Super Transporter), valaan muotoinen, massiivinen kuljetuskone Airbus -tehtaiden välisiin kookkaiden lentokoneenosien, kuten esimerkiksi siipien kuljetukseen. Airbus valmisti Beluga-kuljetuskoneita viisi kappaletta 1990-luvulla.

  • Airbus A300-600ST Beluga
  • Pituus: 56,16 m
  • Siipien kärkiväli: 44,84 m
  • Suurin lentoonlähtöpaino: 155 000 kg
  • Suurin hyötykuorma: 47 000 kg
  • Rahtitilan mitat: suurin pituus 39,1 m, leveys 7,1 m, korkeus 7,1 m
  • Rahtitilan tilavuus: 1 500 m³
  • Moottori: 2 × General Electric CF6-80C2A8 turbofan -ohivirtausturbiini
  • Matkanopeus: 737 km/h
  • Kantama: 4 600 km

Airbus A330-743L XL Beluga

Vuonna 2013 Airbus totesi, että käytössä olevat viisi Beluga ST -konetta eivät riitä tarjoamaan riittävää kuljetuskapasitettia lentokoneiden osien kuljetuksissa eri Airbusin eri tehtaiden välillä.

Airbus arvioi muiden suurten kuljetuskoneiden sopivuutta. Arvioitavina olivat Antonov An-124, Antonov An-225, Boeing C-17 ja Boeing 747-400 LCF Dreamlifter sekä Airbus A400M. Ne eivät kuitenkaan olleet sopivia Airbusin kuljetustarpeisiin ja siksi Airbus päätyi muuntamaan A330-200F -koneesta uuden, isomman BelugaXL-version.

Valasta muistuttava A330-743L XL Beluga on ilmojen hymynaama, kun sen eturunkoa koristaa leveä hymy ja kyljissä on vielä suuret silmät. Uuden sukupolven ”valkoinen valas” perustuu A330-200F -koneeseen ja se tuli käyttöön vuonna 2019. BelugaXL -koneita valmistetaan kaikkiaan kuusi kappaletta, viimeinen vuonna 2023.

Lentoposti.fi kertoi, että hymynaama valikoitui tulevan rahtikoneen tunnukseksi, kun Airbus kysyi asiaa työntekijöiltään. Kaikkiaan maalausvaihtoehtoja oli kuusi, joista toteutettava vaihtoehto nousi esiin ylivoimaisena voittajana. Leveää hymyä ja valaan silmiä ehdotti yli 40 prosenttia työntekijöistä.

Beluga XL -koneen laivasto kasvattaa kuljetuskapasiteettia nykytilanteeseen verrattuna 30 prosenttia. Beluga XL -koneita käytetään suurten osien kuljetukseen Airbusin Euroopan tuotantolaitoksilta kokoonpanolinjoille. Beluga XL voi kuljettaa ruumassaan A350-1000 -koneen molemmat siivet, kun nykyiseen A300-600 Beluga ST Super Transporteriin mahtuu vain yksi siipi.

Airbus Beluga -koneiden palveluja ja kapasiteettia myydään myös ulkopuolisille. Beluga -sarjan täydentyessä uusilla Beluga XL -koneilla, Airbus on perustanut uuden Airbus Beluga Transport -palvelun, joka tarjoaa ylimittaisen rahdin lentokuljetuspalveluita rahtihuolintahyhtiöillä ja muille toimijoille ympäri maailman. Käytössä on viisi BelugaST-konetta ja tarvittaessa yksi, isompi BelugaXL.

  • Airbus A330-743L XL Beluga 
  • Pituus: 63,1 m
  • Siipien kärkiväli: 60,3 m
  • Suurin lentoonlähtöpaino. 227 000 kg
  • Suurin hyötykuorma 51 000 kg
  • Rahtitilan mitat: suurin pituus 46,8 m, leveys 8,1 m, korkeus 7,5 m
  • Rahtitilan tilavuus: 2 209 m³
  • Moottori: 2 × Rolls Royce Trent 772B turbofan -ohivirtausturbiini
  • Matkanopeus: 737 km/h
  • Kantama: 4 000 km

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Airbus ja XXX Lähteet: AirbusFlight International, LentopostiFreightcourse.com, Bill Gunston: Airbus The Complete Story, Haynes Publishing 2009, Wikipedia

Luetuimmat