24.4.2022 Liikenne Airbusin kuljetuskoneet – maitovalasta muistuttavat ilmojen kuormajuhdat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Airbusin kummallisen näköiset kuljetuskoneet Super Guppy, Beluga ST ja Beluga XL ovat jättimäisiä kuormajuhtia. Ukrainan ylpeys, maailman suurin rahtikone koki karun kohtalon. Moni on varmaan ihmetellyt Airbusin omaan käyttöön tarkoitettujen kuljetuskoneiden pulleaa olemusta. Nämä ilmateiden jättiläiset ovat tarkoitettu pääasiassa lentokonevalmistajan omaan käyttöön. Monikansallisella Airbus-konsortiolla on tuotantoa useissa eri maissa ja erittäin laaja osahankkijaverkosto. Euroopassa Airbusilla on tuotantolaitoksia Saksan lisäksi Ranskassa, Britanniassa ja Espanjassa. Lentokoneiden FAL (Final Assembly line) -loppukokoonpanolinjoja on neljässä eri maassa; Toulouse Ranskassa, Hampuri (Finkenwerder) Saksassa, Tianjin Kiinassa ja Mobile Yhdysvalloissa. Airbus mielletään usein ranskalaiseksi, mutta myös Saksalla ja Britannialla on tärkeä osa Airbusin toiminnoissa. Hampuri lähiympäristöineen on suuri ilmailuteollisuuden keskittymä. Airbusilla on neljä tehdasta Pohjois-Saksassa, Hampuri, Bremen, Stade ja Buxtehude. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valmistus on haastavaa Lentokoneen valmistuksen logistiset haasteet ovat melkoiset. Esimerkiksi siipiä valmistetaan Britanniassa ja korkeusvakaimia Espanjassa. Sivuperäsimet valmistetaan Stadessa Hampurin lähistöllä. Siiven nostovoimaa lisääviä laippoja eli laskusiivekkeitä valmistetaan sekä Stadessa että Bremenissä. Suositussa A320:ssa on kaikkiaan kolme miljoonaa osaa. Lentokoneiden puolivalmisteita ja osia eri tehtaiden ja osahankkijoiden välillä kuljetetaan laivalla, autokuljetuksina maanteitse sekä lentoteitse nykyään viidellä A300-600 ST Beluga -kuljetuskoneella, jotka lähivuosina korvataan isommilla A330-700 XL Beluga -lentokoneilla, joka on isojen kuljetuskoneiden kolmas sukupolvi Airbusin käytössä. Unelma tuhoutui Ukrainassa – maailman suurin rahtikone koki karun kohtalon Moni tässä artikkelikokonaisuudessa kerrotuista konetyypeistä yltää listalle, jossa on maailman 15 suurinta rahtilentokonetyyppiä. Airbus Beluga ST on listalla sijalla 15 ja Beluga XL sijalla 13. Kookkain ilmojen työjuhdista on kuitenkin Antonov An-225 Mriya – maailman suurin rahtikone. Mriya tarkoittaa suomeksi unelmaa. Ilmojen jätti on suunniteltu Neuvostoliitossa ja Ukrainassa 1980-luvun puolivälissä ja valmistettu Ukrainassa Antonov-tehtaalla. Kone lensi ensilentonsa vuonna 1988. Konetta on tehty vain yksi kappale, ja se tuhoutui vastikään Venäjän hyökkäyksessä Ukrainaan. Pelkästään rahtitilan kuutioita tarkastelemalla Airbus Beluga ST ja XL ovat isompia, mutta An-225:n hyötykuorman paino ja kantama ovat moninkertaisesti Belugaa suurempia. Antonov An-225 Mriya Pituus: 84 m Siipien kärkiväli: 88,4 m Suurin lentoonlähtöpaino: 640 000 kg Suurin hyötykuorma: 250 000 kg Rahtitilan tilavuus: 1 300 m³ Matkanopeus: 800 km/h Kantama: 15 400 km Aero Spacelines Super Gyppy (Boeing) Kun monikansallinen konsortio Airbus aloitti lentokoneiden valmistuksen Ranskassa 1970-luvun alkupuolella, tuotanto-ohjelmassa oli alkuvuosina vain yksi konetyyppi, kaksimoottorinen laajarunkoinen A300, joka tuli lentoyhtiöiden käyttöön vuodesta 1974 alkaen. Tuotannon laajentuessa tarvittiin lisää kuljetuskapasiteettia Airbusin eri maissa sijaitsevien toimipisteiden välillä. Puolivalmisteiden ja osien kuljetuksessa lentokuljetukset todettiin parhaaksi ja nopeimmaksi vaihtoehdoksi. Koska sopivaa kuljetuskonetta ei löytynyt omasta tallista, oli käännyttävä kilpailijoiden puoleen. Airbus valitsi Aero Spacelines Super Guppy -kuljetuskoneen.Sitä oli käytetty muun muassa NASAn rakettien osien kuljetuksissa. Super Guppyn perusrakenne on Boeing 377 Stratocuiserista. Se oli suuri nelimoottorinen yhdysvaltalainen matkustajalentokone. Siinä on samat siivet ja moottorit kuin B-29-pommikoneessa, mutta runko on uusi, isompi ja kaksikerroksinen. Boeing 377:stä tehtiin useita ”paisutettuja” rahtikonemuunnelmia, kuten Pregnant Guppy, Mini Guppy ja Aero Spacelines Super Guppy. Kaksi ensimmäistä oli alkuvaiheessa mäntämoottorein, Super Guppy oli potkuriturbiinikone. Ensimmäinen Super Guppy konvertoituna Airbusin käyttöön tuli vuonna 1971, vuotta ennen kuin Airbusin ensimmäinen lentokone A300 teki ensilennon vuonna 1972. Viimeisin neljästä Airbusin SkyLink -kuljetuksiin tarkoitetuista Super Guppy -kuljetuskoneesta valmistui vuonna 1980. Aero Spacelines Super Guppy Pituus: 44,84 m Siipien kärkiväli: 47,63 m Suurin lentoonlähtöpaino: 77 110 kg Suurin hyötykuorma: 24 720 kg Rahtitilan mitat: pituus 33,83 m, leveys 7,62 m, korkeus 7,62 m Rahtitilan tilavuus: 1 104 m³ Moottori: 4 × Allison 501-D22C -potkuriturbiini, 3 491 kW (4 680 hv) per moottori Matkanopeus: 410 km/h Kantama: 3 211 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Airbus A300-600ST Beluga 1980-luvulla Airbus totesi, että vanhanaikaisten, nelimoottoristen Super Guppy -potkuriturbiinikoneiden käyttö alkoi olla kallista eikä niiden käyttö Airbusin sisäisessä SkyLink -palvelussa ollut lainkaan Boeingin mieleen, koska alun vähättelyn jälkeen arkkivihollinen Boeing totesi Airbusin nousseen todella varteenotettavaksi kilpailijaksi. Siksi 1990 -luvun alussa Airbus alkoi suunnitella uuden kuljetuskoneen hankintaa. Ironista kyllä, korvaava kuljetuskone perustui ensimmäiseen Airbus -lentokonemalliin, A300:aan. Beluga on Airbus A300-600 F-koneesta kehitetty Airbus A300-600ST (Super Transporter), valaan muotoinen, massiivinen kuljetuskone Airbus -tehtaiden välisiin kookkaiden lentokoneenosien, kuten esimerkiksi siipien kuljetukseen. Airbus valmisti Beluga-kuljetuskoneita viisi kappaletta 1990-luvulla. Airbus A300-600ST Beluga Pituus: 56,16 m Siipien kärkiväli: 44,84 m Suurin lentoonlähtöpaino: 155 000 kg Suurin hyötykuorma: 47 000 kg Rahtitilan mitat: suurin pituus 39,1 m, leveys 7,1 m, korkeus 7,1 m Rahtitilan tilavuus: 1 500 m³ Moottori: 2 × General Electric CF6-80C2A8 turbofan -ohivirtausturbiini Matkanopeus: 737 km/h Kantama: 4 600 km Airbus A330-743L XL Beluga Vuonna 2013 Airbus totesi, että käytössä olevat viisi Beluga ST -konetta eivät riitä tarjoamaan riittävää kuljetuskapasitettia lentokoneiden osien kuljetuksissa eri Airbusin eri tehtaiden välillä. Airbus arvioi muiden suurten kuljetuskoneiden sopivuutta. Arvioitavina olivat Antonov An-124, Antonov An-225, Boeing C-17 ja Boeing 747-400 LCF Dreamlifter sekä Airbus A400M. Ne eivät kuitenkaan olleet sopivia Airbusin kuljetustarpeisiin ja siksi Airbus päätyi muuntamaan A330-200F -koneesta uuden, isomman BelugaXL-version. Valasta muistuttava A330-743L XL Beluga on ilmojen hymynaama, kun sen eturunkoa koristaa leveä hymy ja kyljissä on vielä suuret silmät. Uuden sukupolven ”valkoinen valas” perustuu A330-200F -koneeseen ja se tuli käyttöön vuonna 2019. BelugaXL -koneita valmistetaan kaikkiaan kuusi kappaletta, viimeinen vuonna 2023. Lentoposti.fi kertoi, että hymynaama valikoitui tulevan rahtikoneen tunnukseksi, kun Airbus kysyi asiaa työntekijöiltään. Kaikkiaan maalausvaihtoehtoja oli kuusi, joista toteutettava vaihtoehto nousi esiin ylivoimaisena voittajana. Leveää hymyä ja valaan silmiä ehdotti yli 40 prosenttia työntekijöistä. Beluga XL -koneen laivasto kasvattaa kuljetuskapasiteettia nykytilanteeseen verrattuna 30 prosenttia. Beluga XL -koneita käytetään suurten osien kuljetukseen Airbusin Euroopan tuotantolaitoksilta kokoonpanolinjoille. Beluga XL voi kuljettaa ruumassaan A350-1000 -koneen molemmat siivet, kun nykyiseen A300-600 Beluga ST Super Transporteriin mahtuu vain yksi siipi. Airbus Beluga -koneiden palveluja ja kapasiteettia myydään myös ulkopuolisille. Beluga -sarjan täydentyessä uusilla Beluga XL -koneilla, Airbus on perustanut uuden Airbus Beluga Transport -palvelun, joka tarjoaa ylimittaisen rahdin lentokuljetuspalveluita rahtihuolintahyhtiöillä ja muille toimijoille ympäri maailman. Käytössä on viisi BelugaST-konetta ja tarvittaessa yksi, isompi BelugaXL. Airbus A330-743L XL Beluga Pituus: 63,1 m Siipien kärkiväli: 60,3 m Suurin lentoonlähtöpaino. 227 000 kg Suurin hyötykuorma 51 000 kg Rahtitilan mitat: suurin pituus 46,8 m, leveys 8,1 m, korkeus 7,5 m Rahtitilan tilavuus: 2 209 m³ Moottori: 2 × Rolls Royce Trent 772B turbofan -ohivirtausturbiini Matkanopeus: 737 km/h Kantama: 4 000 km Teksti: Timo Turkula Kuvat: Airbus ja XXX Lähteet: Airbus, Flight International, Lentoposti, Freightcourse.com, Bill Gunston: Airbus The Complete Story, Haynes Publishing 2009, Wikipedia Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?