Liikenne Liikenneturvallisuus Uutinen 12.11.2021

Musta jää pelottaa, mutta Liikenneturva neuvoo välttämään onnettomuuksia

Liikenneturva painottaa kuljettajan vastuuta mahdollisissa onnettomuustilanteissa. Musta jää pelottaa heidän teettämänsä kyselyn mukaan jossain määrin kaikkia, paitsi pientä neljän prosentin ryhmää.

Tähän aikaan vuodesta ajokeli muuttuu hyvin nopeasti. Kirkkaan ja kuivan plussakelin korvaa nopeasti pimeys ja vesisade. Musta jää saattaa yllättää esimerkiksi yötaivaan kylmän lämpösäteilyn jäädyttämällä tiellä.

Loppusyksyn liukkaat kelit voivat haastaa kuljettajaa, vaikka alla olisikin jo talvirenkaat. Moni suomalainen pitääkin liukasta, mustaa jäätä suurena pelkonaan liikenteessä.

Liikenneturva kuitenkin muistuttaa, ettei renkaiden pito häviä itsestään liukkaallakaan kelillä. Heidän mukaansa kuljettajan toiminta ratkaisee, onko matka turvallinen.

Musta jää

Sään nopeasti viiletessä musta jää voi yllättää kuljettajan, sillä sitä on hankala havaita. Mustaa jäätä voi syntyä, vaikka sää olisi selkeä ja lämpömittari näyttäisi plusasteita.

Liikenneturva selvitti suomalaisten liikenteessä kokemia pelkoja loppuvuonna 2020 Kantar TNS Oy:n toteuttamalla kyselyllä, johon vastasi yhteensä 1017 henkilöä. Heista autoilevia oli 81 prosenttia.

Tuossa kyselyssä noin joka seitsemäs suomalainen (14 %) pitikin liukasta, mustaa jäätä suurena pelkonaan liikenteessä. Vain neljä prosenttia vastaajista totesi, ettei pelkää mustaa jäätä ollenkaan.

– Musta jää on riskitekijä liikenteessä, mutta ei se ei itsessään aiheuta yhtään onnettomuutta. Mahdollisen pidon menettämisen aiheuttaa kuljettaja itse omalla toiminnallaan – tai usein toimimattomuudellaan, jos ei sopeudu kelin vaatimuksiin. Renkaiden pito ei häviä itsestään liukkaallakaan kelillä, korostaa Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.

Liukkaimmillaan tie on ilman lämpötilan ollessa lähellä nollaa. Erityisesti sillat, rampit ja tien notkelmat voivat olla vaarallisen liukkaita. Nämä kohdat jäätyvät ensimmäisinä, vaikka tiet olisivat muuten kuivia.

Turvaväli ja tilannenopeus

Ennakointi on paras tapa varautua haastaviin tai vaihteleviin keliolosuhteisiin. Ennakoivaan ajoon kuuluu toimenpiteitä jo ennen itse matkaa.

– Ennen ajoa on hyvä esimerkiksi tarkistaa sääennuste ja varmistaa, että autossa on keliin sopivat renkaat. Tien päällä ennakoiva kuljettaja pitää kelivaraa kahden T:n taktiikalla. Riittävät turvavälit ja oikea tilannenopeus ovat liikenteen ikivihreät lääkkeet, sanoo Vuoristo.

Jos ajo-olosuhteet ovat huonot, on niitä kompensoitava alentamalla nopeutta. Alhaisempi nopeus lyhentää pysähtymismatkaa ja tuo kuskille lisää aikaa havainnointiin. Riittävän alhainen nopeus ehkäisee lisäksi pidon menetystä.

Kunnon turvavälien tärkeys puolestaan korostuu liukkaalla kelillä, sillä hyvätkään talvirenkaat eivät takaa kesäkelin pitoa. Kun jarrutusmatka pitenee, kuljettajan virheliikkeet korostuvat.

– Tarpeeksi suuret turvavälit tekevät liikenteestä sekä turvallisempaa että sujuvampaa. Liian lyhyt väli voi johtaa peräänajoon ja jopa ketjukolariin. Mutta onneksi jokainen meistä voi ehkäistä onnettomuuden riskiä omalla toiminnallaan, kannustaa Vuoristo.

Lähde: Liikenneturva Kuvituskuva: Mikko Autio/Moottorin arkisto

Jaa artikkeli