1.3.2019 Liikenne Nopeusrajoittimet pakollisiksi uusiin henkilöautoihin? Digitaalimittariston toinen teema. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC ehdottaa älykkäitä nopeudenrajoittimia pakollisiksi. Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC kannattaa kamera- tai paikkatietoon perustuvia nopeudenrajoittimia pakollisiksi uusiin henkilöautoihin. Neuvosto perustelee näkemystään nopeuden merkittävällä vaikutuksella liikennekuolemiin – Euroopan laajuisesti nopeus on ollut päätekijä jopa kolmanneksessa liikennekuolemia.Älykkääksi nopeusassistentiksi, ISA:ksi, lyhennetty järjestelmä ei ole tulevaisuutta. Monet nykyautot ilmoittavat mittaristossa (avauskuvassa Mercedes-Benz C-sarjan näkemys) tai heijastusnäytössä vallitsevan nopeusrajoituksen, joka saadaan navigaattorin karttatiedosta ja kamerapohjaisesti liikennemerkkejä lukemalla. Osa autoista varottaa kuljettajaa ylinopeudesta, ja osaavatpa älykkäimmät vaihtaa vakionopeudensäätimllä asetetun nopeuden rajoituksen mukaiseksi, mikäli kuljettaja niin haluaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettaja päättää yhäEuroopan liikenneturvallisuusneuvosto on kannattanut vastaavia järjestelmiä pakolliseksi uusiiin autoihin jo jonkin aikaa. Kyse olisi järjestelmästä, joka alkaa rajoittaa moottoritehoa, mikäli ajoneuvon nopeus ylittää rajoituksen. Järjestelmän halutaan estävän tahattomat ylinopeudet, kuljettajalle annetaan edelleen mahdollisuus valita nopeutensa painamalla kaasupoljinta syvemmälle – ainakin toistaiseksi.Vaikka ISA-järjestelmät eivät tulisikaan pakollisiksi, yleistynevät ne silti vapaaehtoisesti. Euro NCAP -törmäystestiohjelma antaa järjestelmistä arvokkaita lisäpisteitä, mikä houkuttaa autonvalmistajia.Toistaiseksi nämä, kuten muutkin aktiivisen turvallisuuden avustimet, voi myös kytkeä pois päältä. Suomessa se ei olisi haitaksi, sillä maamme lähes uniikki talvinopeusrajoitus sekoittaa useimpia järjestelmiä, koska karttatietoon ei ole syötetty kaksia nopeusrajoituksia. Auton kamera ja karttatieto voivat siis viestiä eri rajoituksesta – pahimmillaan molemmat näistä viestitään kuljettajalle!Mihin kehitys vie?Toki älykäs nopeusassistentti olisi vain avustin, lopullinen vastuu on yhä kuljettajalla. Kuten ETSC itsekin toteaa, monelle järjestelmistä on hyötyä jo turhien sakkojenkin välttämisen muodossa. Toisaalta taustalla piilee jatkuvasti kasvava riski holhoamisen kasvattamisesta: vielä tänään ehdotetaan passiivista järjestelmää, joka saa nopeustietonsa navigaattorilta ja kameroilta, mutta kuinka pitkä tie tästä olisi paikannusjärjestelmään, joka aktiivisesti tarkkailee ja holhoaa kuljettajan ajosuoritusta?Toistaiseksi älykkäiden nopeusassistenttien ottaminen pakolliseksi varusteeksi on vasta Euroopan komission ehdotus, joka on matkalla Euroopan parlamentille hyväksyttäväksi tai hylättäväksi.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: ETSC Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen