1.3.2019 Liikenne Nopeusrajoittimet pakollisiksi uusiin henkilöautoihin? Digitaalimittariston toinen teema. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC ehdottaa älykkäitä nopeudenrajoittimia pakollisiksi. Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC kannattaa kamera- tai paikkatietoon perustuvia nopeudenrajoittimia pakollisiksi uusiin henkilöautoihin. Neuvosto perustelee näkemystään nopeuden merkittävällä vaikutuksella liikennekuolemiin – Euroopan laajuisesti nopeus on ollut päätekijä jopa kolmanneksessa liikennekuolemia.Älykkääksi nopeusassistentiksi, ISA:ksi, lyhennetty järjestelmä ei ole tulevaisuutta. Monet nykyautot ilmoittavat mittaristossa (avauskuvassa Mercedes-Benz C-sarjan näkemys) tai heijastusnäytössä vallitsevan nopeusrajoituksen, joka saadaan navigaattorin karttatiedosta ja kamerapohjaisesti liikennemerkkejä lukemalla. Osa autoista varottaa kuljettajaa ylinopeudesta, ja osaavatpa älykkäimmät vaihtaa vakionopeudensäätimllä asetetun nopeuden rajoituksen mukaiseksi, mikäli kuljettaja niin haluaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettaja päättää yhäEuroopan liikenneturvallisuusneuvosto on kannattanut vastaavia järjestelmiä pakolliseksi uusiiin autoihin jo jonkin aikaa. Kyse olisi järjestelmästä, joka alkaa rajoittaa moottoritehoa, mikäli ajoneuvon nopeus ylittää rajoituksen. Järjestelmän halutaan estävän tahattomat ylinopeudet, kuljettajalle annetaan edelleen mahdollisuus valita nopeutensa painamalla kaasupoljinta syvemmälle – ainakin toistaiseksi.Vaikka ISA-järjestelmät eivät tulisikaan pakollisiksi, yleistynevät ne silti vapaaehtoisesti. Euro NCAP -törmäystestiohjelma antaa järjestelmistä arvokkaita lisäpisteitä, mikä houkuttaa autonvalmistajia.Toistaiseksi nämä, kuten muutkin aktiivisen turvallisuuden avustimet, voi myös kytkeä pois päältä. Suomessa se ei olisi haitaksi, sillä maamme lähes uniikki talvinopeusrajoitus sekoittaa useimpia järjestelmiä, koska karttatietoon ei ole syötetty kaksia nopeusrajoituksia. Auton kamera ja karttatieto voivat siis viestiä eri rajoituksesta – pahimmillaan molemmat näistä viestitään kuljettajalle!Mihin kehitys vie?Toki älykäs nopeusassistentti olisi vain avustin, lopullinen vastuu on yhä kuljettajalla. Kuten ETSC itsekin toteaa, monelle järjestelmistä on hyötyä jo turhien sakkojenkin välttämisen muodossa. Toisaalta taustalla piilee jatkuvasti kasvava riski holhoamisen kasvattamisesta: vielä tänään ehdotetaan passiivista järjestelmää, joka saa nopeustietonsa navigaattorilta ja kameroilta, mutta kuinka pitkä tie tästä olisi paikannusjärjestelmään, joka aktiivisesti tarkkailee ja holhoaa kuljettajan ajosuoritusta?Toistaiseksi älykkäiden nopeusassistenttien ottaminen pakolliseksi varusteeksi on vasta Euroopan komission ehdotus, joka on matkalla Euroopan parlamentille hyväksyttäväksi tai hylättäväksi.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: ETSC Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle