1.3.2019 Liikenne Nopeusrajoittimet pakollisiksi uusiin henkilöautoihin? Digitaalimittariston toinen teema. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC ehdottaa älykkäitä nopeudenrajoittimia pakollisiksi. Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC kannattaa kamera- tai paikkatietoon perustuvia nopeudenrajoittimia pakollisiksi uusiin henkilöautoihin. Neuvosto perustelee näkemystään nopeuden merkittävällä vaikutuksella liikennekuolemiin – Euroopan laajuisesti nopeus on ollut päätekijä jopa kolmanneksessa liikennekuolemia.Älykkääksi nopeusassistentiksi, ISA:ksi, lyhennetty järjestelmä ei ole tulevaisuutta. Monet nykyautot ilmoittavat mittaristossa (avauskuvassa Mercedes-Benz C-sarjan näkemys) tai heijastusnäytössä vallitsevan nopeusrajoituksen, joka saadaan navigaattorin karttatiedosta ja kamerapohjaisesti liikennemerkkejä lukemalla. Osa autoista varottaa kuljettajaa ylinopeudesta, ja osaavatpa älykkäimmät vaihtaa vakionopeudensäätimllä asetetun nopeuden rajoituksen mukaiseksi, mikäli kuljettaja niin haluaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettaja päättää yhäEuroopan liikenneturvallisuusneuvosto on kannattanut vastaavia järjestelmiä pakolliseksi uusiiin autoihin jo jonkin aikaa. Kyse olisi järjestelmästä, joka alkaa rajoittaa moottoritehoa, mikäli ajoneuvon nopeus ylittää rajoituksen. Järjestelmän halutaan estävän tahattomat ylinopeudet, kuljettajalle annetaan edelleen mahdollisuus valita nopeutensa painamalla kaasupoljinta syvemmälle – ainakin toistaiseksi.Vaikka ISA-järjestelmät eivät tulisikaan pakollisiksi, yleistynevät ne silti vapaaehtoisesti. Euro NCAP -törmäystestiohjelma antaa järjestelmistä arvokkaita lisäpisteitä, mikä houkuttaa autonvalmistajia.Toistaiseksi nämä, kuten muutkin aktiivisen turvallisuuden avustimet, voi myös kytkeä pois päältä. Suomessa se ei olisi haitaksi, sillä maamme lähes uniikki talvinopeusrajoitus sekoittaa useimpia järjestelmiä, koska karttatietoon ei ole syötetty kaksia nopeusrajoituksia. Auton kamera ja karttatieto voivat siis viestiä eri rajoituksesta – pahimmillaan molemmat näistä viestitään kuljettajalle!Mihin kehitys vie?Toki älykäs nopeusassistentti olisi vain avustin, lopullinen vastuu on yhä kuljettajalla. Kuten ETSC itsekin toteaa, monelle järjestelmistä on hyötyä jo turhien sakkojenkin välttämisen muodossa. Toisaalta taustalla piilee jatkuvasti kasvava riski holhoamisen kasvattamisesta: vielä tänään ehdotetaan passiivista järjestelmää, joka saa nopeustietonsa navigaattorilta ja kameroilta, mutta kuinka pitkä tie tästä olisi paikannusjärjestelmään, joka aktiivisesti tarkkailee ja holhoaa kuljettajan ajosuoritusta?Toistaiseksi älykkäiden nopeusassistenttien ottaminen pakolliseksi varusteeksi on vasta Euroopan komission ehdotus, joka on matkalla Euroopan parlamentille hyväksyttäväksi tai hylättäväksi.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: ETSC Lue lisää Kaikki artikkelit 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta