9.9.2022

Nopeusrajoitukset uhkaavat laskea – hinta jopa satoja miljoonia euroja

nopeusrajoitus

Nopeusrajoitusten alentamista selvitetään liikenne- ja viestintäministeriössä. Autoliiton laskelmat autossa istumisen lisääntymisestä tarkoittavat jopa yli 900 miljoonan euron vuotuista summaa keskimääräisinä kuukausiansioina laskettuna.

Jäävätkö talvinopeusrajoitukset voimaan talven jälkeen?

– Asiaa (nopeusrajoitusten alentamista) selvitellään alustavasti. Työlle ei ole varsinaista määräaikaa asetettu, mutta tarkoitus on saada alustava selvitysluonnos laadittua lähiaikoina, ministeriön osastopäällikkö Laura Eiro kertoo.

Talvinopeusrajoitukset ovat aihe, joka herää pakottamatta mieleen, kun liikenne- ja viestintäministeriöstä vahvistetaan, että ajoväylien nykyisten nopeusrajoitusten laskemista ryhdytään selvittämään. Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.fi.

Jäävätkö maanteiden/moottoriteiden talvinopeusrajoitukset kenties siis voimaan tulevan talven loputtua?

– Tällä hetkellä selvitetään mitä seuraisi siitä, että talvinopeusrajoitukset jäisivät voimaan talven loputtua, Eiro taustoittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarkastelussa 30–80 km/h

Nyt käynnistyneen selvittelyn keskiössä ovat niin maanteiden yli 80 km/h -rajoitukset kuin myös taajamien 30 km/h -alueiden laajennukset, sillä Eiro viittaa maaliskuussa 2022 julkaistun liikenneturvallisuusstrategiaan, jossa toimenpiteistä mainitaan seuraavasti: ”Selvitetään, ovatko maanteiden sekä taajamien nopeusrajoitukset nopeusrajoitusohjeiden mukaisia. Päivitetään Nopeusrajoitukset-ohje. Ohjeen päivitykseen sisältyisi, että taajamien osalta ohjeet tukisivat 30 km/h nopeusrajoitusten laajempaa käyttöä. Päivityksessä arvioitaisiin Ruotsin ja Norjan mallit, joiden mukaan yli 80 km/h teillä ajosuunnat on eroteltu ottaen huomioon kuljetusten sujuvuus ja tienpidon kustannukset.”

Strategiassa mainitaan myös, että ”Päivityksessä kiinnitettäisiin erityistä huomiota nopeusrajoitusten turvallisuusvaikutuksiin suhteessa muihin yhteiskunnallisiin vaikutuksiin, joita ovat esimerkiksi valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteet saavutettavuudesta, kestävyydestä ja tehokkuudesta.”

– Tätä valmistellaan Väyläviraston johdolla ja työ on vasta käynnistymässä Eiro kertoo aikataulusta.

– Päätöksiä asiasta ei ole tehty eikä myöskään ole tiedossa, milloin päätöksiä asiasta tehdään.

Autossa istuminen maksaa!

Autoliitossa on tehty laskelmia, joiden mukaan istumisaika autossa kasvaa merkittävästi, mikäli nopeusrajoituksia lasketaan.

– Jos 120 km/h tiet pudotetaan 100 km/h:iin ja 100 km/h tiet 80 km/h:iin, niin suomalaiset istuisivat autoissaan noin 38 miljoonaa tuntia eli noin 4 750 000 työpäivää enemmän liikenteessä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kertoo.

Ja jos noiden lisätuntien arvo lasketaan, on tulos varsin vaikuttava: keskimääräisinä kuukausiansioina laskettuna kustannus olisi noin 908 miljoonaa euroa, Tolvanen laskee.

Laskelmien oletuksena on, että nyt ajettaisiin juuri tuota rajoitusnopeutta ja jatkossa ajettaisiin uutta rajoitusnopeutta.

Pohjana näille Autoliitossa tehdyille laskelmille ovat tuoreimmat tiedot eli Liikennesuorite vuodelta 2021 ja kuukausiansioiden osalta Tilastokeskuksen 2020 tilasto.

Taustalla myös EU-toiveet

Kansainvälinen energiajärjestö IEA, Euroopan liikenneturvallisuusjärjestö ETSC sekä Euroopan komissio ovat tänä vuonna kehottaneet alentamaan nopeusrajoituksia yhtenä keinona energian säästämiseksi ja venäläisestä öljystä irtaantumiseksi.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Keskitulotaulukko vuodelta 2020, Vuoden 2021 liikennesuoritetilasto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat