6.2.2021

Norwegian pienentää laivaston kolmasosaan pandemiaa edeltäneestä – hyvästit Runebergille ja Canthille

Norwegian laivasto Minna Canth Runeberg

Lentoyhtiö Norwegian on viime aikoina ollut myllerryksessä. Valtaisan kasvukauden keskellä se joutui maadoittamaan osan laivastostaan lentokiellon vuoksi. Sen jälkeen yhtiö on eri syistä lähinnä taistellut olemassaolostaan. Nyt Norwegianilla on päätetty aloittaa puhtaalta pöydältä.

Vuonna 1993 perustetun Norwegian Air Shuttlen historia kattaa tasaisempia vaiheita ja nousukausia. 2010-luvulla konekanta alkoi nopeasti kasvaa, ja tytäryhtiöitä ilmestyi eri tarkoituksiin, lopulta Argentiinaan asti. Vielä pari vuotta sitten Norwegian operoi monilla eri reiteillä myös Atlantin yli. Äkkijyrkkä kasvukäyrä kääntyi kuitenkin lopulta itseään vastaan, ja yhtiö ajautui pahoihin talousvaikeuksiin. Norwegian kävi pari kertaa lähellä konkurssia, mutta äärimmäisillä toimenpiteillä se saatiin lopulta pelastettua. Toimenpiteisiin kuuluivat muun muassa osakeanti, Norjan valtion valtaisa pelastuspaketti sekä lupaus omavaraisuusasteen nostamisesta.

Liiketoiminnan järkevöittäminen tarkoittaa sen supistamista, hienommin sanottuna keskittämistä. Norwegian keskittää liiketoimintaansa sen alkuperäiselle ydinalueelle, siis lähinnä pohjolaan. Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Suomessa yhtiöllä tulee jatkossakin olemaan sisäistä liikennettä. Niin ikään mainittujen maiden väliseen ja niistä muualle Eurooppaan suuntautuvaan liikenteeseen tullaan panostamaan. Myös Etelä-Euroopan lomalle pääsee pohjolasta jatkossa norjalaisin siivin, sitten kun pääsee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Konekanta typistyy

Norwegianin suurimmaksi osaksi liisattu konekanta harvenee pandemiaa edeltäneestä 140:stä noin 50:een kuluvan vuoden aikana. Myös aiemmat, laajamittaiset, vajaan parin sadan koneyksilön Airbus A320neo- ja Boeing 737 MAX -tilaukset on peruutettu. Kun yhtiö ilmoitti lopettavansa kaukolennot, kävi myös sen 37 konetta kattanut Boeing 787 Dreamliner-laivasto tarpeettomaksi. Kaikista laajarunkokoneista onkin tähän mennessä luovuttu.

Norwegian laivasto Minna Canth Runeberg

Dreamlinerien jälkeen laivastoon on jäänyt sen rungon muodostaneita Boeing 737-800-koneita sekä 18 kappaletta 737 MAXeja, jotka siis olivat surullisenkuuluisassa lentokiellossa lähes kahden vuoden ajan 2019 – 2021. Norwegian ei ole vielä antanut tarkkaa selkoa siihen, miten se aikoo lähitulevaisuuden kapearunkolaivastoaan rakentaa, toisin sanoen mistä se aikoo luopua ja mitkä se aikoo pitää.

Tällä hetkellä eletään muutenkin poikkeustilannetta, jolloin lähes kaikki maailman lentoyhtiöt operoivat vajaalla teholla. Norwegian seisottaa suurinta osaa jäljellä olevasta laivastostaan eri puolilla Eurooppaa. Se operoi tällä hetkellä yksinomaan Norjan sisäisiä lentoja alle kymmenellä koneella. Helsingissä punanenäisiä koneita ei ole nähty kuukausiin.

Hyvästit J. L. Runebergille ja Minna Canthille

Norwegian on ollut kuuluisa myös siitä, kuinka hienosti se on personoinut koneyksilöitään. Monet lentoyhtiöt nimeävät kyllä koneensa jonkun historiallisen merkkihenkilön mukaan, mutta Norwegian vei idean vielä pidemmälle maalaamalla myös heidän rintakuvansa paraatipaikalle koneen peräsimeen. Aluksi henkilöt olivat luonnollisesti pelkästään norjalaisia, mutta laivaston karttuessa mukaan otettiin muistakin pohjoismaista kotoisin olleita henkilöitä. Yhtiön toimintojen ollessa laajimmillaan, nähtiin peräsimissä myös muualta Euroopasta ja Amerikan mantereelta tunnettuja henkilöitä. Mukana on ollut muun muassa lukuisia kirjailijoita, taidemaalareita, säveltäjiä, kuvanveistäjiä sekä tieteentekijöitä. Jostain syystä osa laivastosta on jätetty ilman persoonaa, vaikka sopivia henkilöitä takuulla riittäisi. Kaikkiaan neljä konetta on nimikoitu suomalaisen henkilön mukaan. Ne edustavat kaikki Boeing 737-800-tyyppiä.

EI-GBI nimettiin vuonna 2013 kirjailija Minna Canthin (1844 – 1897) mukaan. Verotuksellisista syistä Irlantiin Norwegian Air International -tytäryhtiölle rekisteröity kone on Planespotters.net -sivuston mukaan poistettu viime vuonna Norwegianin laivastosta ja liisattu dubailaisen leasing-yhtiön kautta Maltalta käsin operoivalle Corendon Airlines Europelle. Näin ollen Minna Canthin nimellä lentävää konetta emme valitettavasti enää näe.

LN-NIA sai vuonna 2012 kunnian kantaa Suomen kansallisrunoilijan, Johan Ludwig Runebergin (1804 – 1877) nimeä ja kuvaa. Loppuun saakka norjalaisrekisterissä pidetty kone poistettiin laivastosta viime elokuussa. Sitä operoi nykyisin venäläisen kaivosyhtiön omistama NordStar Airlines. On sääli, että Runebergin nimeä kantanut kone on nyt poistettu.

SE-RRZ nimettiin laivastoon tultuaan vuonna 2017 kansallissäveltäjämme Jean Sibeliuksen (1865 – 1957) mukaan. Nimeäminen oli Norwegian Airin lahja Suomi 100 -juhlavuonna. Kone siirrettiin Irlannin rekisteristä vuonna 2019 Ruotsin rekisteriin Norwegian Air Sweden -tytäryhtiön alaisuuteen. Konetta on pidetty joulukuusta 2020 lähtien varastoituna Espanjassa.

EI-FVY sai niin ikään Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi peräsimeensä Suomen kansalliskirjailijan Aleksis Kiven (1834 – 1872) muotokuvan. Irlantilaisrekisterissä ainakin toistaiseksi pidetty kone kuulu Norwegian Air Internationalin laivastoon. Se on ollut jo maaliskuusta 2020 lähtien varastoituna Stavangerin kentälle Norjassa. Suomi 100-hengessä nimetyt koneyksilöt ovat sen verran uusia, että Sibeliuksella ja Kivellä luulisi olevan tulevaisuutta uudestisyntyneen Norwegian Airin laivastossa.

Lähteet: SimpleFlying.com, Planespotters.net Teksti ja kuvat: Benjamin Helander

Luetuimmat