26.10.2022 Liikenne Osa ajattelee: työnantajan tulisi maksaa työajan ylinopeussakot ja pysäköintivirhemaksut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osa palkansaajista ajattelee, että työnantajan ei tarvitse maksaa ylinopeudesta, mutta pysäköintivirhemaksut työnantajan tarvitsee maksaa. Joka kymmenes suomalainen palkansaaja on sitä mieltä, että työnantajan tulee maksaa työkiireeseen liittyvät ylinopeussakot sekä pysäköintivirhemaksut. – Suomalaisistakin 10 prosentin osuus on varsin iso, mutta ruotsalaisista joka seitsemäs ajattelee, että myös työkiireessä hurautetut ylinopeussakot kuuluvat työnantajan vastuulle. Ja liki neljäsosa ruotsalaisista mieltää työajalla tulevat pysäköintivirhemaksut työnantajan maksettaviksi. Siellä halu vastuullistaa työnantajaa on tässä suurempaa kuin Suomessa, EasyParkin Suomen yritysmyyntipäällikkö Karoliina Ravantti kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pysäköintimaksuja ei peritä työnantajalta Suomalaisista 18 prosenttia, siis liki viidesosa, ajattelee, että työnantajan ei tarvitse maksaa ylinopeudesta, mutta pysäköintivirhemaksut työnantajan tulisi maksaa, kertoo Easyparkin tekemä tutkimus. Easyparkilta kerrotaan, että useissa muissa maissa kannatus työnantajan vastuuseen työntekijän sakoista on selkeästi laajempaa kuin Suomessa. Easyparkin tutkimuksesta käy myös ilmi, että suomalaisista palkansaajista 40 prosenttia jättää työhönsä liittyvät pysäköintimaksut perimättä työnantajaltaan. – Yleisin kulukorvauksiin liitettävä tunne on turhautuminen. Se tarkoittaa, että kyse on paljolti prosessien ja toimintatapojen käytännöllisyydestä – tai epäkäytännöllisyydestä. Kulukorvausten raportoimisen työläys on epäkohta, josta halutaan eroon, Ravantti sanoo. Kilometrikorvaukset suurin aikasyöppö Esimerkiksi joka viides suomalainen jättää pysäköintikuluja laskuttamatta työnantajaltaan vain sen takia, että kulukorvausten raportoiminen on niin monimutkaista. Heiltä jää siis saamatta heille kuuluvaa rahaa. – Prosenttiosuus on tarpeettoman suuri. Työasioissa tehtyjen pysäköintien maksamisen ja kulujen raportoimisen on ehdottomasti oltava mahdollisimman vaivatonta. Tämä on myös työnantajamielikuva-asia. Kysehän on työntekijöiden rahoista, Ravantti kommentoi. 31 prosenttia suomalaisista palkansaajista kokee, että kuluraportointiin kuluu työaikaa, joka olisi järkevämpää käyttää muuhun. Sekin kielii, että on tarvetta näppärämmälle ja ripeämmälle toteutukselle. Easyparkin tutkimuksesta selviää, että erilaisista kulukorvauksista suomalaisia työllistävät eniten kilometrikorvaukset. 27 prosenttia ajokortillisista palkansaajista käyttää niihin eniten aikaa. Toiseksi eniten aikaa kuluu majoituskulujen raportointiin ja kolmanneksi eniten työaikaa haukkaa pysäköintikulut. Tiedot selviävät EasyParkin elokuussa teettämän kansainvälisen tutkimuksen vastauksista. Tutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö Kantar. Tutkimukseen vastasi 1000 suomalaista ajokortillista palkansaajaa. Vastaajista on naisia 54 prosenttia ja miehiä 46 prosenttia. Lähde: Easypark Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta