26.10.2022 Liikenne Osa ajattelee: työnantajan tulisi maksaa työajan ylinopeussakot ja pysäköintivirhemaksut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osa palkansaajista ajattelee, että työnantajan ei tarvitse maksaa ylinopeudesta, mutta pysäköintivirhemaksut työnantajan tarvitsee maksaa. Joka kymmenes suomalainen palkansaaja on sitä mieltä, että työnantajan tulee maksaa työkiireeseen liittyvät ylinopeussakot sekä pysäköintivirhemaksut.– Suomalaisistakin 10 prosentin osuus on varsin iso, mutta ruotsalaisista joka seitsemäs ajattelee, että myös työkiireessä hurautetut ylinopeussakot kuuluvat työnantajan vastuulle. Ja liki neljäsosa ruotsalaisista mieltää työajalla tulevat pysäköintivirhemaksut työnantajan maksettaviksi. Siellä halu vastuullistaa työnantajaa on tässä suurempaa kuin Suomessa, EasyParkin Suomen yritysmyyntipäällikkö Karoliina Ravantti kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPysäköintimaksuja ei peritä työnantajaltaSuomalaisista 18 prosenttia, siis liki viidesosa, ajattelee, että työnantajan ei tarvitse maksaa ylinopeudesta, mutta pysäköintivirhemaksut työnantajan tulisi maksaa, kertoo Easyparkin tekemä tutkimus.Easyparkilta kerrotaan, että useissa muissa maissa kannatus työnantajan vastuuseen työntekijän sakoista on selkeästi laajempaa kuin Suomessa.Easyparkin tutkimuksesta käy myös ilmi, että suomalaisista palkansaajista 40 prosenttia jättää työhönsä liittyvät pysäköintimaksut perimättä työnantajaltaan.– Yleisin kulukorvauksiin liitettävä tunne on turhautuminen. Se tarkoittaa, että kyse on paljolti prosessien ja toimintatapojen käytännöllisyydestä – tai epäkäytännöllisyydestä. Kulukorvausten raportoimisen työläys on epäkohta, josta halutaan eroon, Ravantti sanoo.Kilometrikorvaukset suurin aikasyöppöEsimerkiksi joka viides suomalainen jättää pysäköintikuluja laskuttamatta työnantajaltaan vain sen takia, että kulukorvausten raportoiminen on niin monimutkaista. Heiltä jää siis saamatta heille kuuluvaa rahaa.– Prosenttiosuus on tarpeettoman suuri. Työasioissa tehtyjen pysäköintien maksamisen ja kulujen raportoimisen on ehdottomasti oltava mahdollisimman vaivatonta. Tämä on myös työnantajamielikuva-asia. Kysehän on työntekijöiden rahoista, Ravantti kommentoi.31 prosenttia suomalaisista palkansaajista kokee, että kuluraportointiin kuluu työaikaa, joka olisi järkevämpää käyttää muuhun. Sekin kielii, että on tarvetta näppärämmälle ja ripeämmälle toteutukselle.Easyparkin tutkimuksesta selviää, että erilaisista kulukorvauksista suomalaisia työllistävät eniten kilometrikorvaukset. 27 prosenttia ajokortillisista palkansaajista käyttää niihin eniten aikaa. Toiseksi eniten aikaa kuluu majoituskulujen raportointiin ja kolmanneksi eniten työaikaa haukkaa pysäköintikulut.Tiedot selviävät EasyParkin elokuussa teettämän kansainvälisen tutkimuksen vastauksista. Tutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö Kantar. Tutkimukseen vastasi 1000 suomalaista ajokortillista palkansaajaa. Vastaajista on naisia 54 prosenttia ja miehiä 46 prosenttia.Lähde: Easypark Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti