22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kysely paljastaa tiestön heikentyneen kunnon vaikuttavan suomalaisten ajotapoihin. Lähes 70 prosenttia kyselyyn vastanneista autoilijoista kertoo väistelevänsä päällystevaurioita vaihtamalla ajolinjaa. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselystä selviää, että 69 prosenttia vastaajista kertoo väistelevänsä päällystevaurioita vaihtamalla ajolinjaa ja 38 prosenttia välttävänsä huonokuntoisilla teillä ajamista aina kun mahdollista.LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaavan johtajan Tapani Alaviirin mukaan teiden rapautuminen on pitkän ajan trendi, jonka kaikkia seurauksia ei suinkaan ole vielä nähty.– Kunnossapidon resurssit ovat olleet pitkään riittämättömät. Kuoppien väistelystä on tullut monille jo arkea. Samaan aikaan Suomen teillä ajetaan keskimäärin entistä vanhemmilla autoilla, ja monet ovat joutuneet säästämään huolloista ja lykkäämään uusien renkaiden hankintaa. Tämä on tavattoman vaarallinen kehitys. Ennakoivan ja huolellisen ajamisen merkitys vahinkojen ennaltaehkäisemiseksi on kasvanut, Alaviiri kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilanteen arvioidaan heikkenevän entisestäänLiikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan huonokuntoisten maanteiden päällysteiden määrä on noin kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Viime vuonna julkaistun tiedon mukaan päällystetyistä teistä noin 17 prosenttia eli 8 800 kilometriä on huonokuntoisia. Vuoteen 2030 mennessä huonokuntoisia päällystettyjä teitä arvioidaan olevan 12 500 kilometriä.Väylävirasto ehdotti toukokuun lopussa maanteiden nopeusrajoitusten laskemista 100 kilometristä tunnissa 80 kilometriin tunnissa yhteensä noin 1 800 tiekilometrillä. Ehdotus on paraikaa lausuntokierroksella.Vakuutusyhtiön kyselyyn vastanneista 80 prosenttia kertoo hidastavansa nopeutta kuoppaisilla tai muuten huonokuntoisilla tieosuuksilla. Alaviirin mukaan nopeuden laskeminen huonokuntoisilla teillä ja tietöiden kohdalla onkin helpoin tapa ennaltaehkäistä vahinkoja.– Tilannenopeus vaikuttaa päällystevaurioon osumisen voimaan. Äkilliset liikkeet vievät myös helposti auton hallinnan, jos kuoppia yrittää väistää nopeassa vauhdissa.Tiestön heikentyminen keskeyttää yhä useamman matkanRengasrikon aiheuttamat matkan keskeytymiset ovat lisääntyneet viime vuosina, LähiTapiolan vahinkotiedot kertovat. Alaviiri uskoo, että kaikki rengasvahingot eivät tule vakuutusyhtiöiden tietoon. Korvausvaatimuksia esitetään myös suoraan tienpitäjälle.Kyselyyn vastanneista autoilijoista vain 16 prosenttia kertoo tarkistavansa ennen lähtöä, että mukana on vähimmäistarpeet sen varalta, että matka keskeytyy rengasrikon takia.– Teiden kunnon heikentyminen lisää matkan keskeytymisen riskiä. Kesän reissuilla myös ajetaan usein vähän liikennöidyillä teillä, joiden kunnossapito voi olla yllättävän huonolla tolalla. Mukaan kannattaa pakata vähintään varoituskolmio, riittävästi vettä ja ladattu puhelin, jolla voi soittaa apua. Jos autossa on vararengas ja sen on valmistautunut vaihtamaan itse, renkaan ilmanpaine kannattaa tarkistaa ennakkoon. Etenkin lapsiperheiden kannattaa varata mukaan myös sen verran syötävää, että tunnelma ei käy synkäksi, vaikka matkan jatkumista joutuisikin odottamaan.Autojen paino on kasvanut ja renkaat ovat muuttuneet aiempaa leveämmiksi ja matalaprofiilisemmiksi, mikä lisää myös renkaiden pistovahinkojen riskiä. Hankalia vahinkoja ovat vakuutusyhtiön mukaan laajemmat pyöräntuennan ja jousituksen vauriot ja viat, kuten esimerkiksi kierrejousien katkeamiset, ilmajousien viat ja tukivarsien vääntymiset.Sähköautojen akut alttiita vahingoilleTäyssähköautojen ja hybridien alustan pohjassa sijaitsevat ajoakustot ovat myös alttiita vahingoille päällystevaurioihin ajettaessa. Pienetkin vauriot voivat vakuutusyhtiön mukaan johtaa kalliisiin korjaustoimenpiteisiin valmistajan korjaussuositusten takia.– Nopeuden laskeminenkaan ei tietysti auta, jos huomio on muualla kuin tiessä, esimerkiksi puhelimessa. Puhelin kannattaa laittaa niin kauas, ettei ajaessa tule houkutusta edes vilkaista sitä. Sähköautolla ajavien on hyvä suunnitella pysähdykset jo ennen lähtöä, ja jos mukana on kartturi, hänen kannattaa ladata ennakkoon tarvittavat lataussovellukset, jotta kuski voi keskittyä ajamiseen, Alaviiri sanoo.Tutkimusyhtiö Verianin toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1 053 henkilöä huhti- ja toukokuussa 2024. Tiestön kuntoa koskeva kysymys esitettiin niille 468 vastaajalle, jotka omistavat auton tai ovat ajaneet autolla kuluneen 12 kuukauden aikana. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin + 3,1 prosenttiyksikköä.Lähde: LähiTapiolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?