23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kyselyn mukaan kiinnostus sähköautoja kohtaan on kasvanut, mutta yli puolet vastaajista on huolissaan sähköautojen akkujen kestävyydestä. Todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia ja akkuteknologia luotettavaa. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyyn vastanneista vajaa puolet eli 42 prosenttia voisi harkita hankkivansa ladattavan hybridisähköauton ja 27 prosenttia harkisisi täyssähköautoa, jos olisi hankkimassa autoa. Vuonna 2022 täyssähköautoa harkitsevien osuus oli 20 prosenttia, joten kiinnostus täyssähköautoja kohtaan on selkeästi kasvanut. Bensiiniautoa harkitsisi 49 prosenttia vastaajista ja dieselautoa 19 prosenttia.Kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista eli 56 prosenttia on huolissaan sähköautojen akkujen kestävyydestä, mutta akkuvahingot ovat todellisuudessa harvinaisia.– Sähköautojen kalliit akkuvahingot ovat olleet isosti otsikoissa, vaikka tällaiset vahingot ovat todellisuudessa harvinaisia. On totta, että sähköautojen ajoakuston vaurioita voi olla kallista tai jopa mahdotonta korjata, mutta valtaosa sähköautojen vahingoista on pieniä parkkipaikka- ja peräänajovahinkoja, joiden korjauskustannuksissa ei ole eroa vastaavan ikäisiin ja vastaavasti varusteltuihin polttomoottoriautoihin verrattuna, LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri kertoo.Motivan mukaan sähköauton akuille annetaan keskimäärin pitkä 5–8 vuoden tai 100 000–200 000 ajokilometrin takuu. Tyypillisesti akku ei hajoa vuosienkaan jälkeen kokonaan, vaan sen toimintakyky laskee.– Sähköautojen akkuteknologia on jo nyt osoittautunut luotettavaksi, mistä kertovat myös niiden pitkät akkutakuut. Ajoakuston korjausmahdollisuudet, varaosien saatavuus sekä korjausosaaminen myös kehittyvät koko ajan, Alaviiri toteaa.Sähköauton akun kestävyyttä voi Alaviirin mukaan itse edistää sillä, ettei esimerkiksi seisota täyteen ladattua sähköautoa pitkiä aikoja ajamatta. Valmistajan ohjetta akun lataamisesta korkeintaan noin 80 prosenttiin kannattaa myös noudattaa, ellei täyteen lataamiselle ole tosiasiallista tarvetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHankintahinta ja taloustilanne jarruttavat sähköautojen kauppaaSuomessa on tällä hetkellä noin 250 000 ladattavaa henkilöautoa, ja määrän ennustetaan kasvavan merkittävästi tulevina vuosina. Autoalan ennusteen mukaan Suomessa on vuonna 2030 lähes 800 000 ladattavaa henkilöautoa, joista täyssähköisiä on noin 500 000.Talouden matalasuhdanne ja korkeat korot hidastavat ennusteen mukaan tänä vuonna sähköistymisen etenemistä, sillä kotitalouksilla on vähemmän mahdollisuuksia uusia autojaan. Alkuvuonna henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat kaikkiaan jääneet selvästi viime vuoden vastaavista luvuista.LähiTapiolan kyselyn mukaan hankintahinta on toiseksi yleisin sähköauton hankinnassa mietityttävä asia.– Auton hankinta on usein kotitalouksien suurimpia hankintoja asunnon jälkeen. On luonnollista, että se mietityttää nykyisessä taloustilanteessa. Käytettyjen sähköautojen keskihinta kuitenkin laski viime vuonna ja tarjonta kasvoi, ja käytettyjen autojen kauppa onkin käynyt vilkkaana, Alaviiri sanoo.Monia huoletti myös toimintasäde ja latausmahdollisuudetKyselyyn vastanneista 46 prosenttia oli huolissaan myös sähköautojen toimintasäteestä ja 44 prosenttia latausverkoston kattavuudesta.Matkareitti ja latauspysähdykset kannattaa suunnitella etukäteen kesäreissuillakin.– Harvaan asutuilla alueilla latauspisteitä on vähemmän, sillä käyttäjiäkin on vähemmän, ja tämä kannattaa ennakoida latauspisteitä suunnitellessa. Ennen tien päälle lähtemistä kannattaa myös tarkistaa, että kaikki lataukseen tarvittavat sovellukset ovat käytössä ja ne on päivitetty. Jos mukana on apukuljettaja, hänenkin kannattaa ladata samat sovellukset, jotta kuljettaja voi keskittyä ajamiseen, Alaviiri sanoo.Vinkit kesälomareissuun sähköautollaSuunnittele matkareitti ja latauspisteet etukäteen. Tarkista erityisesti latauspisteiden katvealueet, jotta voit ennakoida ja pysähtyä lataamaan ennen niitä. Lataa akku ennen lähtöä. Tarkista, että sinulla on tarvittavat latausoperattoreiden sovellukset ja päivitä ne tarvittaessa viimeisimpiin versioihin. Tarkista myös, että sovelluksiin liitetty maksukortti on voimassa. Jos käytät RFID-tunnisteita eli tägejä, varmista, että ne ovat voimassa ja löytyvät autosta helposti. Pyri lähtemään matkaan ruuhkahuippujen ulkopuolella. Varaa matkantekoon aikaa siltä varalta, että joudut esimerkiksi odottamaan latauspisteellä tai viilaamaan reittisuunnitelmaa. Suunnitellun latauspisteen ruuhkatilanteen voi tarkastaa etukäteen latausoperaattorin sovelluksesta. Jos sinulla on kannettava latauskaapeli tai tason 1 laturi, ota se mukaan. Se voi olla kätevä yllättävissä tilanteissa tai jos latausaseman käyttömahdollisuudet ovat rajalliset. Ota mukaan vähimmäistarpeet, kuten riittävästi vettä, siltä varalta, että jotain yllättävää tapahtuu ja joudut odottamaan. LähiTapiolan vakuutusasiakkaana voit akuuteissa tilanteissa ja matkan keskeydyttyä soittaa Hätäpalveluun, joka palvelee vuorokauden ympäri numerossa 0800 0 4531.LähiTapiolan kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Verian, ja siihen vastasi 1 092 henkilöä tammikuussa 2024. Kyselyn tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin ±3,0 prosenttiyksikköä.Lähde: LähiTapiolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: ”Mummo Ankan” Detroit Electric 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää