31.12.2020 Liikenne Pidä nämä 9 asiaa autossa talvisin mukana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talviautoilu vaatii valmistautumista. Listasimme mitkä 9 asiaa tulisi pitää autossa talvisin mukana turvallisen ja tehokkaan matkanteon varmistamiseksi. Talviautoilu tarkoittaa myös varautumista sään mukanaan tuomiin ilmiöihin pitämällä autossa talvisin tiettyjä välineitä mukana. Osa asioista saattaa vaikuttaa ilmeisiltä, mutta jotakin tärkeää unohtuu kovin helposti. Nyt on hyvä hetki varmistaa oman auton varustelu. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tuntee aiheen hyvin myös työnsä puolesta. Kirjasimme mitkä 9 asiaa tulisi pitää autossa talvisin mukana Vesalaisen neuvojen pohjalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Skrapa ja lumiharja Molemmat välineet ovat toivottavasti tuttuja kaikille ja löytyvät matkasta. Skrapalla poistetaan jää auton laseista ja lumiharjalla lumet auton pinnoilta. Käytön kanssa tuntuu olevan toisinaan haasteita. – Nämä kyllä usein löytyvät lähes jokaisesta autosta talvikaudella – tosin tätä on välillä liikenteessä liikkuvista igluista päätellen varsin vaikea uskoa. Se ei siis riitä, että tietyt varusteet ovat autossa, vaan niitä pitää myös käyttää, muistuttaa Vesalainen. On tärkeää, että skrapaamiseen käytetään laadukasta skrapaa, jolla jää irtoaa ilman turhaa hinkutusta. Parkkikiekko tai luottokortti ei ole hyvä väline skrapaamiseen. – Tukeva muovinen skrapa, josta saa kunnon otteen, on metallista parempi. Metalliskrapa rikkoo lasin reunalla olevan tiivisteen herkemmin osuessaan siihen ja naarmuttaa lasia muutenkin enemmän, neuvoo Vesalainen. Lämmittimen virtajohto Oli kyseessä sitten lohko-, letku- tai säteilylämmittimen virtajohto, se on tarpeen pitää autossa talvisin, jos autoa on tarkoitus lämmittää muuallakin kuin kotona, esimerkiksi työpaikalla tai lomakohteessa. Olettaen tietenkin, että autossa ylipäätään on tämänkaltainen varuste. – Käytä vain laadukkaita, riittävästi pakkasta kestäviä lämmityskaapeleita, huomauttaa Vesalainen. Johtoa ei saa kuitenkaan jättää roikkumaan tolppaan eikä sitä parane heittää maahankaan, sillä molemmat aiheuttavat turvallisuusriskin. Tästä syystä johto voi olla helpointa ottaa aina suosiolla mukaan matkaan. Vaatetus kelin – ei matkustustavan – mukaan Moni lähtee talvellakin liikkeelle ohuella takilla, ilman päähinettä ja käsineitä. Yleensä heppoista vaatetusta perustellaan itselle sillä, että liikkeellä ollaan autolla. Tämä on virhe. Uuteenkin autoon saattaa tulla tekninen vika tai sillä voi joutua onnettomuuteen. Siksi matkassa on oltava vaatetusta ulkona vallitsevan sään mukaan. – Ulkona ollessa pakkasta, auto jäähtyy moottorin sammuttua nopeasti, sanoo Vesalainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ikkunanpesusuihke Talvella usein lentävä suolakura tarttuu valoumpioiden pintaan. Jopa pesureilla varustetuissa autoissa tämä voi koitua ongelmaksi esimerkiksi siitä syystä, että pesurit eivät toimi huomiovaloilla ajettaessa. Erillisessä suihkepullossa myytävä tavallinen kotitalouden ikkunapesuaine ratkaisee ongelman ja sen pariksi riittää talouspaperi tai vastaava. Ajovaloumpioiden lisäksi voi olla tarpeen puhdistaa auton sivuikkunoita tai tuulilasi pyyhkijöiden hoitaman alueen ulkopuolelta. – Ikkunanpesuaineella ja paperilla valot saa puhdistettua milloin ja missä vain. Puhtailla valoilla näkyvyys on huomattavasti parempi, kertoo Vesalainen. Valaisin Toimiva käsi- tai otsavalaisin tuo turvaa pimeyteen. Esimerkiksi rikkoutuneen renkaan vaihtotyö on huomattavasti helpompi suorittaa tasku- tai otsalampun valossa kuin pilkkopimeässä käsikopelolla. – Otsalamppu on siitä hyvä, että se vapauttaa molemmat kädet muihin töihin, esimerkiksi renkaanvaihtoon, neuvoo Vesalainen. Valaisimesta ei kuitenkaan ole hyötyä, mikäli sen akku tai paristot ovat tyhjänä. Nämä on syytä tarkastaa ja vaihtaa säännöllisesti. Lumilapio Jos autolla jäädään kiinni hankeen tai lumiaura työntää kadun reunaan pysäköidyn auton vierelle kunnon aurausvallin, tarjoaa taitettava lumilapio tavaratilassa korvaamatonta apua. Tuollaisen aurausvallin yli ajamalla voi vaurioittaa autoa pahastikin. – Autokäytössä kokoontaitettava lapio on paras, koska se vie tavaratilassa vähemmän tilaa. Lumilapion tulisi olla kestävää metallia, jotta sillä saa oikeasti hakattua pois jäisen penkan auton edestä. Muovinen tai heppoinen peltilapio hajoaa alta aikayksikön, sanoo Vesalainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Heijastinliivit Kun kuljettaja ja matkustaja astuvat ulos autosta, muuttuvat he jalankulkijoiksi. Jotta jalankulkija olisi havaittavissa pimeällä, on tärkeää, että autosta löytyvät heijastinliivit kaikille siellä oleville. – Heijastinliivin pitää olla CE-hyväksytty. Siitä tulee löytyä myös joko EN 1150 (ei-ammattikäyttöön tarkoitetut liivit) tai EN ISO 20471 (ammattikäyttöön tarkoitetut liivit) -merkintä. Itse tehdyissä heijastinliiveissä heijastavuus ei välttämättä ole riittävä, tarkentaa Vesalainen. Paras mahdollinen tilanne olisi, jos heijastinliivit olisivat matkustamossa, kunkin matkustajan käden ulottuvilla. Näin liiviin pukeutuminen onnistuisi auton sisällä ennen kuin hypätään ulos pimeään, muun liikenteen sekaan. Riittävästi pakkasta kestävää lasinpesunestettä Varsinkin Etelä-Suomessa, talvet ovat usein kuraista aikaa, jolloin lasinpesunestettä kuluu paljon. Autosta tulisi löytyä riittävästi pakkasta kestävää lisäysnestettä lasinpesunestesäiliön tyhjetessä sellaisessa paikassa tai sellaiseen aikaan, ettei sitä ole muuten saatavilla. – Metanolipohjaista lasinpesunestettä ei pidä hankkia eikä käyttää, kehottaa Vesalainen. Metanolipohjaisen lasinpesunesteen käyttö altistaa kuljettajan ja matkustajat metanolihöyryille, jotka aiheuttavat pahimmillaan sekavuutta ja saattavat näin vaikuttaa negatiivisesti liikenteessä suoriutumiseen. Erityisen haitallista metanolihöyryjen hengittäminen on raskaana oleville tai lapsille. Metanolia sisältäviä (pitoisuus yli 0,6 painoprosenttia tai suurempi) tuulilasinpesunesteitä ei ole Suomessa saanut myydä 9.5.2019 jälkeen yleiseen käyttöön – ammattikäyttöön niitä kuitenkin saa yhä myydä. Metanolipohjaisen lasinpesunesteen tunnistaa myyntipakkauksessa olevasta pääkallon kuvasta. Toimiva puhelin Puhelin on tänä päivänä aina matkassa, mutta tyhjällä akulla siitä ei ole hyötyä. Varsinkin pidemmillä matkoilla puhelinta kannattaa ladata autossa. Kovalla pakkasella matkapuhelimen varaus laskee nopeasti, joten matkan katketessa vähäinen akku ei välttämättä riitä avun hälyttämiseen. – Suosittelen 112-applikaation lataamista puhelimeen etukäteen. Sen avulla avun hälyttäminen onnistuu nopeasti ja tarkka paikkatieto saadaan hätäkeskuksen käyttöön, neuvoo Vesalainen. Myös tiepalvelun numero kannattaa ohjelmoida valmiiksi matkapuhelimen muistiin ja apua saa vaihtoehtoisesti myös Autoliiton mobiilisovelluksen kautta. Joulunaikaan Autoliiton yleisen tiepalvelun Operaatio Lumihiutale auttaa pääsemään perille molempien yhteystapojen kautta. (Autoliiton Operaatio Lumihiutale, 0200-8080, 1,93/min + mpm). Teksti: Henri Posa, Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin Arkisto, Lähde: Autoliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku