10.9.2021 Liikenne Piheille työsuhdeautoille merkittävä veroetu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi verovähennys koskisi autoja, joiden hiilidioksidipäästöt ovat enintään 100 g/km. Piheille työsuhdeautoille on tulossa merkittävä veroetu. Kaiken taustalla on hallitusohjelman tavoite, että Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tavoitteena on nopeuttaa siirtymää pois fossiilisista polttoaineista. Tähän liittyen tuoreessa hallituksen budjettiesityksessä madallettiin kynnystä siirtyä sähköautoiluun ladattavien hybridien kautta. Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvoa alennetaan 85 eurolla kuukaudessa vuosille 2022–2025. Muutos koskee vähäpäästöisiä hybridejä ja kaasulla kulkevia työsuhdeautoja. Vastaavan tapainen verotusarvosta tehtävä alennus otettiin tämän vuoden alussa käyttöön työsuhdekäytössä oleville täyssähköautoille 170 euroa/kk suuruisena. Tällä muutoksella on ollut vaikutuksensa. – Täyssähköisten työsuhdeautojen veroetuus on lisännyt selvästi sähköautojen osuutta työsuhdeautoina. Vielä viime vuonna sähköautojen osuus uusista työsuhdeautoista oli alle neljä prosenttia, mutta tänä vuonna on jo ylitetty 10 prosentin raja, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa ilakoi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästöt enintään 100 g/km Uusi verovähennys koskisi autoja, joiden hiilidioksidipäästöt ovat enintään 100 g/km. Käytännössä rajan alittavat ladattavat hybridit sekä energiatehokkaimmat ei-ladattavat täyshybridit ja kaasuautot. Etuus ulotettaisiin vuoden alussa koskemaan kaikkia niitä 1.1.2021 jälkeen käyttöön otettuja työsuhdeautoja, joiden päästöt alittavat alle 100 gramman rajan ja jotka eivät kuulu aiemman täyssähköisten työsuhdeautojen veroetuuden piiriin. Päästöt alas, latausinfra ylös – Etuus nopeuttaa autokannan päästöjen vähentämistä, sillä myös ladattavalla hybridillä voi ajaa suurimman osan ajokilometreistä sähköllä, mikäli autoa ladataan säännöllisesti ja ajomatkat soveltuvat auton sähköiseen toimintamatkaan, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio arvioi. Hän muistuttaa, että uusimpien ladattavien hybridien toimintamatkat ovat 50–100 kilometriä, mikä riittää säännöllisellä latauksella valtaosaan ajoista. Ladattavat hybridit avaavat latua Ladattavat hybridit avaavat autoalan etujärjestön näkemyksen mukaan tietä autokannan sähköistymiselle ja latausverkon markkinaehtoiselle laajenemiselle. Ajatuskulku on seuraava: Mitä enemmän autokannassa on ladattavia autoja, sitä nopeammin latausinfra kehittyy markkinaehtoisesti tasolle, jossa se palvelee myös täyssähköauton käyttäjää. Suomen autokannassa on tällä hetkellä hieman yli 80 000 ladattavaa henkilöautoa, joista noin 65 000 on ladattavia hybridejä ja 16 000 täyssähköautoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työsuhdeautot kasvattavat käytettyjen valikoimaa Työsuhdeautojen osuus ensirekisteröinneistä on kuitenkin suuri, sillä noin kolmannes uutena ensirekisteröidyistä henkilöautoista on yritysten omistamia tai muuten työsuhdekäytössä. Työsuhdeautojen keskimääräinen käyttöikä on kolmisen vuotta, jonka jälkeen ne palautuvat käytettyjen autojen kuluttajamarkkinoille. – Vähän käytetyistä vähäpäästöisistä autoista on vaihtoautomarkkinoilla pulaa, sillä vielä tällä hetkellä niiden määrä autokannassa on pieni, Tero Kallio huomauttaa. Yritykset suosivat hankinnoissaan ladattavia autoja. Tänä vuonna ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista jo noin 11 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja 29 prosenttia ladattavia hybridejä. Osuus on hieman korkeampi kuin ensirekisteröinneissä keskimäärin. Työsuhdeautot ovat Kallion mukaan luonteva väylä uuden vähäpäästöisemmän ajoneuvotekniikan yleistymiseen. – Työsuhdeauton käyttäjän ei tarvitse auton hankintapäätöstä tehdessään pohtia jälleenmyyntiarvon säilymistä samalla tavoin kuin yksittäisen kotitalouden. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Valtioneuvosto, Autotuojat ja -teollisuus ry, Autoalan Keskusliitto a:4:{i:0;s:5:"94163";i:1;s:5:"69149";i:2;s:5:"84561";i:3;s:5:"83970";} Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku