1.9.2015

Renkaat riskitekijä joka seitsemännessä kuolonkolarissa

Rengas ja vesiliirto

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä joka seitsemännessä (14,3 %) henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa.

Rengasonnettomuudet ovat vähentyneet määrällisesti ja suhteellisesti viime vuosina. Vuonna 2013 sattui vain 13 renkaisiin liittyvää kuolonkolaria, kun niitä on ollut 2000-luvulla keskimäärin yli 30 tapausta vuosittain.

– Rengasturvallisuus näyttäisi kohentuneen onnettomuustilastojen valossa, mutta liikenteessä on edelleen paljon huonokuntoisia renkaita. Parina viime vuonna rengasriskien osuus on vähentynyt erityisesti talvikelillä sattuneissa onnettomuuksissa. Ilmeisesti autoilijat ovat ennakoineet kelejä entistä paremmin, Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta arvelee.

Henkilö- ja pakettiautoilla on aiheutettu 2000-luvulla yhteensä 3 004 kuolonkolaria, joista 429 tapaukseen arvioidaan liittyvän jokin rengasriski. Rengasonnettomuuksissa kuoli 511 ja vammautui vakavasti 168 henkilöä. Tiedot ilmenevät Liikennevakuutuskeskuksen ylläpitämästä onnettomuustietokannasta vuosilta 2000–2013.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat lakisääteisesti kaikki kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet Manner-Suomessa. Onnettomuuksiin liittyy lähes aina inhimilliseen käyttäytymiseen, ajoneuvoon tai liikenneympäristöön liittyviä riskejä. Jokin inhimillinen tekijä on joko välittömänä tai taustariskinä 99 prosentissa kuolonkolareista.

Renkaisiin liittyvä puute ei automaattisesti kirjaudu rengasriskiksi onnettomuustutkinnassa. Riskitekijäksi se arvioidaan vain silloin, jos sen katsotaan osaltaan vaikuttaneen onnettomuuden syntyyn. Yksittäisistä rengasriskeistä 46 prosenttia lukeutuu huonokuntoisiin renkaisiin, 31 prosenttia sopimattomaan rengastukseen ja 13 prosenttia vääriin rengaspaineisiin. Muiden rengasriskien osuus on vajaat 10 prosenttia.

Kuva: Autonrengasliitto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat