3.11.2020 Liikenne Rokonarpinen tie täristää – mutta parempaa on luvassa, ehkä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teiden kehno kunto kismittää autoilijoita, eikä ihme, mutta parempaa on luvassa. Tänä vuonna väylien korjausvelka ei luultavasti kasva. Autoilijat sen tietävät, etenkin jos liikkuvat pienemmillä ja vähäliikenteisemmillä väylillä. Teiden kunto on paikka paikoin kehnonlainen. Teiden pintarakenteessa on vaurioita, murtumia, kuoppia, railoja ja myös teiden piennaralueet ovat rokonarpiset. Asia on tärkeä, sillä teiden kunnossa on kyse paitsi ajomukavuudesta myös kaikkien tielläliikkujien turvallisuudesta.Teräväreunainen routakuoppa tekee pahaa jälkeä renkaille ja vanteille ja voi huojauttaa autoa vaarallisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alimitoitettua rahoitusta Syynä kurimukseen on rahan puute. Valtion kirstusta ei ole hellinnyt teiden kunnossapitoon niin paljon euroja kuin olisi tarvittu, jotta valtakunnan ajoväylät pysyisivät kaikkialla kunnossa. On kertynyt mittavasti korjausvelkaa. Esimerkiksi lähes koko 2010-luvun ajan väylien rahoitus on ollut alimitoitettua. Olosuhteiden pakosta varsinkin vähäliikenteisten väylien kunnossapidosta on nipistetty. Parempaa kohti Lukuisten vuosien ajan huonokuntoisten teiden määrä on kasvanut vuosittain. Tämä vuosi näyttäisi olevan poikkeus – kiitos satsauksen eli hieman myönteisemmän rahoitusnäkymän. Viime hallituskaudella korjausvelkaohjelma ja 364-ohjelma helpottivat tilannetta. Tällä hallituskaudella on tehty pysyvä 300 miljoonan euron vuosittainen tasokorotus perusväylänpitoon. Päällysteiden kunnossapitämiseksi tarvitaan paikkausten ja päällysteiden lisäksi myös teiden kuivatuksen parantamista. Tänä vuonna on panostettu eritoten teiden kuivatusten kunnostukseen. Syyskuussa Moottorissa haastateltu Väyläviraston tienpidon asiantuntija Juho Meriläinen arvioi syyskauden tilannetta optimistisesti – Pidän mahdollisena, että huonokuntoisten teiden määrä pienenee tänä vuonna. Maagiset yli 4 000 kilometriä Vuonna 2020 perusväylänpitoon on suunnattu 1 479 miljoonaa euroa. Tämän summan avulla Väylävirasto on voinut esimerkiksi päällystää maanteitä huomattavasti viime vuosia enemmän. Taustalla on kehno vuosi 2019, jolloin teitä päällystettiin historiallisen vähän, vain noin 1 700 kilometrin matkalta. Tänä vuonna päällystysmäärien ennakoidaan kohoavan noin 4 000 kilometriin. Mikäli teiden päällystysmäärät pystyttäisiin pitämään joka vuosi yli 4 000 kilometrissä, päällysteiden korjausvelka ei kasvaisi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korjausvelkaa 2,8 miljardia euroa Valtion liikenneväylillä on korjausvelkaa noin 2,8 miljardia euroa. Korjausvelalla tarkoitetaan summaa, jonka vaurioituneen väylän tai sen osan palauttaminen nykytarvetta vastaavalle tasolle vaatii. Tämä korjausvelka ei ole syntynyt hetkessä. Kuluneen vuoden onnistuneesta päällystyskaudesta huolimatta Suomessa on vielä paljon korjauksen tarpeessa olevia teitä. Korjausvelan kurominen umpeen on useamman vuosikymmenen työ, johon tarvitaan pysyvää rahoitusta. Lue lisää: Autoliitto: tiestön korjausvelka ja siltarumpupolitiikka saatava kuriin Lisärahoitus puree – korjausvelka ei enää kasva Tiestön päällystykset edenneet rivakasti – ja jatkuvat syksyyn Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe