3.11.2020 Liikenne Rokonarpinen tie täristää – mutta parempaa on luvassa, ehkä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teiden kehno kunto kismittää autoilijoita, eikä ihme, mutta parempaa on luvassa. Tänä vuonna väylien korjausvelka ei luultavasti kasva. Autoilijat sen tietävät, etenkin jos liikkuvat pienemmillä ja vähäliikenteisemmillä väylillä. Teiden kunto on paikka paikoin kehnonlainen. Teiden pintarakenteessa on vaurioita, murtumia, kuoppia, railoja ja myös teiden piennaralueet ovat rokonarpiset.Asia on tärkeä, sillä teiden kunnossa on kyse paitsi ajomukavuudesta myös kaikkien tielläliikkujien turvallisuudesta.Teräväreunainen routakuoppa tekee pahaa jälkeä renkaille ja vanteille ja voi huojauttaa autoa vaarallisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlimitoitettua rahoitustaSyynä kurimukseen on rahan puute. Valtion kirstusta ei ole hellinnyt teiden kunnossapitoon niin paljon euroja kuin olisi tarvittu, jotta valtakunnan ajoväylät pysyisivät kaikkialla kunnossa. On kertynyt mittavasti korjausvelkaa.Esimerkiksi lähes koko 2010-luvun ajan väylien rahoitus on ollut alimitoitettua. Olosuhteiden pakosta varsinkin vähäliikenteisten väylien kunnossapidosta on nipistetty.Parempaa kohtiLukuisten vuosien ajan huonokuntoisten teiden määrä on kasvanut vuosittain. Tämä vuosi näyttäisi olevan poikkeus – kiitos satsauksen eli hieman myönteisemmän rahoitusnäkymän.Viime hallituskaudella korjausvelkaohjelma ja 364-ohjelma helpottivat tilannetta. Tällä hallituskaudella on tehty pysyvä 300 miljoonan euron vuosittainen tasokorotus perusväylänpitoon.Päällysteiden kunnossapitämiseksi tarvitaan paikkausten ja päällysteiden lisäksi myös teiden kuivatuksen parantamista. Tänä vuonna on panostettu eritoten teiden kuivatusten kunnostukseen.Syyskuussa Moottorissa haastateltu Väyläviraston tienpidon asiantuntija Juho Meriläinen arvioi syyskauden tilannetta optimistisesti– Pidän mahdollisena, että huonokuntoisten teiden määrä pienenee tänä vuonna.Maagiset yli 4 000 kilometriäVuonna 2020 perusväylänpitoon on suunnattu 1 479 miljoonaa euroa. Tämän summan avulla Väylävirasto on voinut esimerkiksi päällystää maanteitä huomattavasti viime vuosia enemmän.Taustalla on kehno vuosi 2019, jolloin teitä päällystettiin historiallisen vähän, vain noin 1 700 kilometrin matkalta. Tänä vuonna päällystysmäärien ennakoidaan kohoavan noin 4 000 kilometriin. Mikäli teiden päällystysmäärät pystyttäisiin pitämään joka vuosi yli 4 000 kilometrissä, päällysteiden korjausvelka ei kasvaisi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korjausvelkaa 2,8 miljardia euroa Valtion liikenneväylillä on korjausvelkaa noin 2,8 miljardia euroa. Korjausvelalla tarkoitetaan summaa, jonka vaurioituneen väylän tai sen osan palauttaminen nykytarvetta vastaavalle tasolle vaatii. Tämä korjausvelka ei ole syntynyt hetkessä. Kuluneen vuoden onnistuneesta päällystyskaudesta huolimatta Suomessa on vielä paljon korjauksen tarpeessa olevia teitä. Korjausvelan kurominen umpeen on useamman vuosikymmenen työ, johon tarvitaan pysyvää rahoitusta. Lue lisää: Autoliitto: tiestön korjausvelka ja siltarumpupolitiikka saatava kuriin Lisärahoitus puree – korjausvelka ei enää kasva Tiestön päällystykset edenneet rivakasti – ja jatkuvat syksyyn Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen