Liikenne | Uutinen | 15.9.2020

Tiestön päällystykset edenneet rivakasti – ja jatkuvat syksyyn

Yli puolet tavoitelluista päällystyskohteista on saatu valmiiksi, joten on mahdollista yltää tavoitteeseen, joka on 4 000 kilometriä uutta päällystettä.

Jaa artikkeli

Uusi asvaltti on höyrynnyt tänä kesänä ympäri Suomen ja myös monilla pienemmillä teillä, jotka ovat pitkään odottaneet korjausta.

– Yli puolet päällystyskohteista on jo saatu valmiiksi ja tiukassa aikataulussa on pysytty. Tämä on hieno suoritus, sillä esimerkiksi bitumin saatavuudessa on ollut maailmalla vaikeuksia, Väyläviraston teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola kertoo.

Myönteistä on myös ollut bitumin alhainen hinta, joka on pitänyt päällystyskustannukset tavanomaista alhaisempina. Lisärahoituksella saadaan siis nyt harvinaisen hyvin rahalle vastinetta.

– Alkava syksy näyttää, kuinka paljon saamme kaiken kaikkiaan päällystettyä. Voimme päästä tavoitteeseemme, jos kelit pysyvät hyvänä lokakuun loppupuolelle asti.

Huonokuntoisten teiden määrä voi vähentyä

Monien vuosien ajan huonokuntoisten teiden määrä on kasvanut vuosittain. Tämä vuosi näyttäisi olevan poikkeus.

– Pidän mahdollisena, että huonokuntoisten teiden määrä pienenee tänä vuonna, Väyläviraston tienpidon asiantuntija Juho Meriläinen arvioi.

Pääteiden osalta tilanne näyttää hyvältä ja alemmallakin tieverkolla tämän hetken ennusteessa huonokuntoisia poistuu satoja kilometrejä päällystysohjelman vaikutuksesta.

Päällysteiden kunnossapitämiseksi tarvitaan paikkausten ja päällysteiden lisäksi myös teiden kuivatuksen parantamista. Kuivatusten kunnostukseen on panostettu tänä kesänä erityisen paljon.

Onnistuneesta päällystyskaudesta huolimatta Suomessa on vielä paljon korjauksen tarpeessa olevia teitä. Korjausvelan kurominen umpeen on useamman vuosikymmenen työ, johon tarvitaan pysyvää rahoitusta.

Jaa artikkeli

Keskustelu