4.9.2015

Romutus rytisytti maakunnissa

romutuspalkkio

Ryminällä heinäkuussa alkanut autojen romutuspalkkiokokeilu on saanut vilkkaimman vastaanoton maakunnissa.

Vaikka Uudellamaalla autojen ensirekisteröinnit ovat olleet kasvussa, ei romutuspalkkio ole toiminut siellä yhtä vahvana veturina uuden auton hankinnalle kuin maakunnissa. Heinä–elokuussa yli 40 prosenttia uusien autojen ensirekisteröinneistä tehtiin Uudellamaalla, kun taas romutuspalkkioista hieman yli 30 prosenttia on käytetty siellä.

– Tämä johtuu muun muassa siitä, että pääkaupunkiseudulla ajoneuvokanta on muutenkin tuoreempaa kuin muualla Suomessa, Trafin tietojohtaja Juha Kenraali arvioi.

Romutuspalkkio näyttäisi innostaneen etenkin Keski-Suomessa, Keski-Pohjanmaalla ja Lapissa.

– Näissä maakunnissa rekisterissä olevien autojen keski-ikä on yli 14 vuotta, kun taas Uudellamaalla keski-ikä on 11 vuotta.

Valtiovalta ja autoala kimpassa

Romutuspalkkion voi saada uuden henkilö- tai matkailuauton hankintaa varten, jos vie romutettavaksi oman, yli 10 vuotta vanhan auton ja ostaa tilalle enintään 120 g/km hiilidioksidia päästävän ensirekisteröimättömän auton.

Romutuskokeilun rahoittavat valtio ja autoala yhdessä siten, että valtion osuus on tuhat euroa ja autoala osallistuu vapaaehtoisella 500 euron korvauksella romutettavaa ajoneuvoa kohden.

Romutuspalkkiokokeiluun varatut kolme miljoonaa euroa loppuivat alle kahdessa kuukaudessa. Kokeilulle on haettu viiden miljoonan euron lisärahoitusta. Jos valtiovarainministeriö raottaa rahakirstun kantta, tarkoittaa se kaikkiaan vanhan 8 000 henkilöauton romutusta kokeilun aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat