7.6.2021

Ruuhkamaksuille tuli tyrmäys helsinkiläisiltä – Helenin kysely paljastaa

tieliikennelaki 2020

Ruuhkamaksuille tuli tyrmäys helsinkiläisten suusta, vaikka hiilijalanjäljestä halutaan huolehtia. Helenin Kuntapäättäjätestin tulokset kertovat karua kieltä.

Energia-alan yrityes Helen selvitti 1436 helsinkiläisvastaajaa keränneellä Kuntapäättäjätestillä, millaisia kuntapäättäjiä helsinkiläiset olisivat energia- ja ilmastokysymyksissä. Vastaajat kannustaisivat yksilöitä kestäviin kulutusvalintoihin ja tekisivät Helsingistä malliesimerkin ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä. Ruuhkamaksuille tuli tyrmäys ja tämä vastaa myös Autoliiton selvityksen tuloksia.

Helen toteutti kuudesta energia- ja ilmastoaiheisesta väittämästä koostuvan Kuntapäättäjätestin verkkosivuillaan toukokuussa 2021. Se keräsi yhteensä 2042 vastaajaa, joista 1436 ilmoitti kotipaikkakunnakseen Helsingin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruuhkamaksuille tuli tyrmäys kyselyssä

Energia-ala on murroksessa, minkä myötä siihen liittyvät kysymykset ovat helsinkiläisille ajankohtaisempia kuin koskaan. Helenin Kuntapäättäjätestissä annettujen vastausten perusteella kaupunkilaiset ottavat vahvan kannan erityisesti kolmessa asiassa: yli 80 prosenttia vastaajista pitää hiilijalanjälkeen vaikuttavia yksilön kulutusvalintoja tärkeinä, lähes kuusi kymmenestä vastustaa fossiilisilla polttoaineilla toimivan liikenteen rajoittamista kaupunkialueilla ja seitsemän kymmenestä haluaa nähdä Helsingin toimivan ilmastotyön esimerkkinä suuremmilleen.

– Tulokset kertovat, että isoin vastaajaryhmä ovat niin sanotut kultaisen keskitien diplomaatit. Periaatteellisesti helsinkiläisillä on vahva tahto näyttää muille esimerkkiä ilmastoasioissa niin yksilöinä kuin kaupunkina, mutta esimerkiksi ruuhkamaksut ovat selvästi vielä liian radikaali toimenpide, sanoo Helenin vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhteiden johtaja Maiju Westergren.

Alla on koottu kaikista kysymyksistä kolme nostoa. Kuvaajissa näkyy vastaajien mielipide ja lisäksi Helenin vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhteiden johtaja Maiju Westergren on kertonut näihin kysymyksiin oman kantansa.

Kulutusvalinnoilla vaikutetaan hiilijalanjälkeen

Helen – Kulutusvalinnat

Westergren: Täysin samaa mieltä.

– On päättäjien ja yritysten tehtävä tehdä ilmastoystävälliset kulutusvalinnat helpoiksi, ymmärrettäviksi ja houkutteleviksi kuluttajille. Ilmastonmuutoksen hidastaminen on yhteispeliä, johon jokaisen tulee osallistua, ja siksi on tärkeää tarkastella omista kulutusvalinnoistaan syntyvää hiilijalanjälkeä. Elämäntilanteesta riippuen meillä kaikilla on kuitenkin erilainen valmius ja mahdollisuudet tehdä valintoja. Ympäristöystävälliseen sähkösopimukseen vaihtaminen, uusiutuvan kaukolämmön käyttöönotto tai aurinkopaneelien asentaminen oman talon katolle ovat esimerkkejä tavoista, joilla omaa hiilijalanjälkeään voi pienentää sähkönkulutuksessa, sanoo Westergren.

Ruuhkamaksuille tuli tyrmäys vastaajilta

Helen Kuntapäättäjätesti – Liikenne kaupungissa

Westergren: Ei samaa eikä eri mieltä.

– Liikenne on Helsingissä yksi merkittävä päästölähde, johon tulee tulevalla valtuustokaudella kiinnittää huomiota. Helsingissä on hyvin toimiva julkinen liikenne ja kannustava ilmapiiri pyöräteiden kehittämiseen. Itse ajattelen, että liikenteen rajoittamisen sijaan tulisi keskittyä fossiilittoman sähköisen liikenteen edistämiseen. Sähköinen liikenne lisääntyy lähivuosina voimakkaasti, ja toimivan latausverkoston laatiminen ja luominen vaatii yhteispeliä kaikkien toimijoiden kanssa. Myös ilmanlaatu paranee sähköisen liikenteen avulla, sanoo Westergren.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helsinki eturintamaan

Ruuhkamaksuille tuli tyrmäys Helenin kyselyssä – Helsingin rooli

Westergren: Täysin samaa mieltä.

– Yrityksillä on merkittävä rooli Helsingin nousemisessa globaaliksi toimijaksi ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä. Maailmanluokan osaamista ja teknologisia innovaatioita hyödyntämällä Helsingillä ja helsinkiläisillä yrityksillä on tähän kaikki edellytykset. Esimerkiksi Helenin toimintaa tarkasteltaessa kansainvälinen perspektiivi onkin kotimaista vertailua relevantimpaa, sanoo Westergren.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, Lähde: Helen

Luetuimmat