9.8.2023

Sähköauto laivassa – varustamot tarkkana palouhkien vuoksi

Autot aluksilla ja paloturvallisuuden takaaminen merikuljetusten aikana nousivat keskusteluihin Hollannin edustalla sattuneen henkilöautoja kuljettavan rahtialuksen palon vuoksi.

Sähköautojen kuljettaminen merta kyntävillä aluksilla on herättänyt keskustelua niiden mahdollisiin turvallisuusriskeihin liittyen. Keskustelu Suomessa on virinnyt etenkin sen vuoksi, että vastikään sattui Fremantle Higway -rahtialuksen palo Hollannin edustalla. Sen kyydissä oli tiettävästi 3 800 autoa, joista osa sähköautoja. Palon syttymissyy on vielä tutkinnan alla.

Alusten autokansien mahdolliset palouhkat ovat varustamojen tarkassa seurannassa, kuten Moottori kirjoitti helmikuussa otsikolla Sähköauto laivassa: varustamot eivät kiellä kuljettamista – näillä näkymin. 

Nyt on syytä kysyä varustamoilta, onko tilanteeseen eli autojen ja erityisesti sähköautojen merikuljetuksiin etenkin matkustaja-aluksilla tullut tai tulossa uusia käytäntöjä. Sähköautot ovat erityisessä tarkkailussa sen vuoksi, että jos ne syystä tai toisesta syttyvät palamaan ja palo leviää auton akustoihin, on tällainen palotyyppi hankala haaste sammutettavaksi.

Viking Line Gabriella 2020 MJ

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viking Line: riskejä minimoiden

Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg kertoi Moottorille aiemmin, että varustamo on käsitellyt sähköautojen kuljettamista ja siihen liittyviä mahdollisia haasteita jo usean vuoden ajan. Yhtiö on päivittänyt turvallisuusjärjestelmänsä EMSAn ohjeiden mukaisesti.

Lindbergin mukaan yhtiö seuraa jatkuvasti sammutusaineiden kehitystä, ja on tehnyt riskianalyysejä kuljetuksiin liittyen ja ryhtynyt riskejä vähentäviin toimenpiteisiin.

Punaisilla aluksilla on satsattu riskien ennaltaehkäisyyn, jottei esimerkiksi kolarivaurioituneita autoja kuljeteta aluksilla. Tätä varten on useita tarkastuspisteitä lähtöselvityksestä lastaukseen.

Sähköautot myös varataan Viking Linella omalla nimikkeellä, jolloin autokantta lastaava henkilökunta tietää ennalta montako sähköautoa on tulossa.

Konsernin tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström suhteuttaa riskejä.

– Sähköauton kuljettaminen ei ole suurempi riski kuin tavallinen auto, jos akku ei ole rikki, mikä on mahdollista esimerkiksi, jos autolla on ajettu kolari. Tämän tarkistamme ulkoisesti niin lähtöselvitys tilanteessa kuin myös laivalla.

Tiedotusjohtaja kertaa yhtiön sammutustoimet palotilanteissa.

– Autopalossa sammutusvesi otetaan merestä, ja sitä on määräämättömästi saatavilla.

Autokansilla tehdään joka tunti vahtikierros ja sen lisäksi tiloissa on lämpökamerat, jotka hälyttävät lämpötilan vaihdoksesta.

Boijer-Svahnström kertoo yhtiönsä olevan jatkuvasti edellä vaatimustasoa, niin sammutusvälineistön kuin henkilökunnan koulutuksen suhteen, voidaksemme ennaltaehkäistä ja taata turvallisuuden matkustajillemme.

– Laivoillamme on sprinklerit ja Hi-fog järjestelmä tätä varten ja laivan palomiehet on koulutettu tähän erityisillä sammutusvarusteilla. Teemme myös yhteistyötä viranomaisten kanssa ja heidän kanssaan on myös erilaisia turvallisuusharjoituksia.

– Kuljetimme viime vuonna yli 630 000 henkilöautoa ja noin 120 000 rekkayksikköä, Boijer-Svahnström taustoittaa.

Tallink Silja: vaurioituneiden sähköautojen kuljetus kiellettyä

Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd on kertonut yhtiön olevan odottavaisella kannalla sähköautojen kyyditsemisen suhteen.

– Toistaiseksi emme ole kieltämässä. Sen sijaan vaurioituneiden sähköautojen kuljettaminen on meillä kiellettyä, Nöjd taustoittaa.

Hänen mukaansa yhtiön asiantuntijat käyvät jatkuvaa keskustelua varustamoalan kanssa aiheesta.

Viestinnän asiantuntija Armi Laine täydentää, että Tallink Siljalla riskien tunnistus autojen kuljettamisen suhteen on jatkuva käytäntö.

– Olemme tunnistaneet sähköautoihin liittyviä riskejä. Kartoitamme jatkuvasti mahdollisuuksia valmistautua erilaisiin tilanteisiin laivoillamme sähköauto-ongelmiin liittyen ja miehistöämme koulutetaan erilaisia poikkeustilanteita varten säännöllisesti.

Laine tuo esiin, ettei ”valitettavasti edelleenkään” ole saatavilla kaikkea tietoa tai prosesseja esimerkiksi sähköautojen paloturvallisuuteen liittyen.

– Meidän laivoillamme ei ole ollut tapauksia, joissa olisi jouduttu sammuttamaan sähköautopaloa, Laine kertoo.

Sprinklerin avulla aluksi

Sinivalkoisilla aluksilla autokannella sijaitsevan sähköauton sammutustyöt etenisivät siten, että ensin käynnistettäisiin autokannen sprinklerijärjestelmä, jonka jälkeen auton alle työnnettäisiin erikoislaite, johon kytketään paloletku. Tämä järjestelmä on ikään kuin suutinjärjestelmä, joka työntää paljon vettä auton alle ja viilentää samalla akkuja.

Tavoitteena on saada palo sammutettua tai pidettyä hallinnassa. Aluksilla ei tule pulaa merkittävästäkään määrästä sammutusvettä, jota saadaan merestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eckerö Line: jos auto on kunnossa

Helsingin ja Tallinnan väliä kyntävälta Eckerö Linen -varustamolta kerrotaan, ettei Moottorin aiempaan helmikuiseen artikkeliin verrattuna ole tullut muutoksia autojen kuljetuskäytäntöihin.

Turvallisuusjohtaja Bo-Gustav Donning kertoi tuolloin, että varustamolle sähköautot alusten kyydissä ovat ok, kunhan autot ovat vahingoittumattomia. Vaurioituneita sähköautoja ei kyytiin hyväksytä.

Finnlines: vaurioautoja ei kuljeteta

Finnlinesilta kerrotaan, että merenkulkualalla on käynnissä tässäkin suhteessa käytäntöjen yhdenmukaistaminen. Viestintäpäällikkö Heidi Österberg kertoo, että varustamo seuraa tarkoin alan tutkimusta ja tekee yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.

Österberg taustoittaa, että EMSA (European Maritime Safety Agency) on päivittänyt omat toimintaohjeensa sähkö- ja kaasuautojen turvallisesta kuljettamisesta laivoilla.

– Näihin ohjeistuksiin perustuvat myös omatkin ohjeistuksemme.

Finnlinesin laivoilla voidaan kuljettaa sähköautoja, mutta merimatkan aikana niitä ei voi ladata. Vaurioituneita sähköautoja ei kuljeteta.

Österberg korostaa, että laivahenkilökuntaa koulutetaan jatkuvasti siihen, miten toimia mahdollisen tulipalon sattuessa.

– Laivoilla on kattavat valvontajärjestelmät, joten vaaratilanteet voidaan havaita jo varhaisessa vaiheessa.

Teksti ja kuvituskuvat: Marko Jokela Lähteet: Varustamot

a:1:{i:0;s:6:"130456";}

Luetuimmat