9.8.2023 Laivat Sähköauto laivassa – varustamot tarkkana palouhkien vuoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autot aluksilla ja paloturvallisuuden takaaminen merikuljetusten aikana nousivat keskusteluihin Hollannin edustalla sattuneen henkilöautoja kuljettavan rahtialuksen palon vuoksi. Sähköautojen kuljettaminen merta kyntävillä aluksilla on herättänyt keskustelua niiden mahdollisiin turvallisuusriskeihin liittyen. Keskustelu Suomessa on virinnyt etenkin sen vuoksi, että vastikään sattui Fremantle Higway -rahtialuksen palo Hollannin edustalla. Sen kyydissä oli tiettävästi 3 800 autoa, joista osa sähköautoja. Palon syttymissyy on vielä tutkinnan alla.Alusten autokansien mahdolliset palouhkat ovat varustamojen tarkassa seurannassa, kuten Moottori kirjoitti helmikuussa otsikolla Sähköauto laivassa: varustamot eivät kiellä kuljettamista – näillä näkymin. Nyt on syytä kysyä varustamoilta, onko tilanteeseen eli autojen ja erityisesti sähköautojen merikuljetuksiin etenkin matkustaja-aluksilla tullut tai tulossa uusia käytäntöjä. Sähköautot ovat erityisessä tarkkailussa sen vuoksi, että jos ne syystä tai toisesta syttyvät palamaan ja palo leviää auton akustoihin, on tällainen palotyyppi hankala haaste sammutettavaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViking Line: riskejä minimoidenViking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg kertoi Moottorille aiemmin, että varustamo on käsitellyt sähköautojen kuljettamista ja siihen liittyviä mahdollisia haasteita jo usean vuoden ajan. Yhtiö on päivittänyt turvallisuusjärjestelmänsä EMSAn ohjeiden mukaisesti.Lindbergin mukaan yhtiö seuraa jatkuvasti sammutusaineiden kehitystä, ja on tehnyt riskianalyysejä kuljetuksiin liittyen ja ryhtynyt riskejä vähentäviin toimenpiteisiin.Punaisilla aluksilla on satsattu riskien ennaltaehkäisyyn, jottei esimerkiksi kolarivaurioituneita autoja kuljeteta aluksilla. Tätä varten on useita tarkastuspisteitä lähtöselvityksestä lastaukseen.Sähköautot myös varataan Viking Linella omalla nimikkeellä, jolloin autokantta lastaava henkilökunta tietää ennalta montako sähköautoa on tulossa.Konsernin tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström suhteuttaa riskejä.– Sähköauton kuljettaminen ei ole suurempi riski kuin tavallinen auto, jos akku ei ole rikki, mikä on mahdollista esimerkiksi, jos autolla on ajettu kolari. Tämän tarkistamme ulkoisesti niin lähtöselvitys tilanteessa kuin myös laivalla.Tiedotusjohtaja kertaa yhtiön sammutustoimet palotilanteissa.– Autopalossa sammutusvesi otetaan merestä, ja sitä on määräämättömästi saatavilla.Autokansilla tehdään joka tunti vahtikierros ja sen lisäksi tiloissa on lämpökamerat, jotka hälyttävät lämpötilan vaihdoksesta.Boijer-Svahnström kertoo yhtiönsä olevan jatkuvasti edellä vaatimustasoa, niin sammutusvälineistön kuin henkilökunnan koulutuksen suhteen, voidaksemme ennaltaehkäistä ja taata turvallisuuden matkustajillemme.– Laivoillamme on sprinklerit ja Hi-fog järjestelmä tätä varten ja laivan palomiehet on koulutettu tähän erityisillä sammutusvarusteilla. Teemme myös yhteistyötä viranomaisten kanssa ja heidän kanssaan on myös erilaisia turvallisuusharjoituksia.– Kuljetimme viime vuonna yli 630 000 henkilöautoa ja noin 120 000 rekkayksikköä, Boijer-Svahnström taustoittaa.Tallink Silja: vaurioituneiden sähköautojen kuljetus kiellettyäTallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd on kertonut yhtiön olevan odottavaisella kannalla sähköautojen kyyditsemisen suhteen.– Toistaiseksi emme ole kieltämässä. Sen sijaan vaurioituneiden sähköautojen kuljettaminen on meillä kiellettyä, Nöjd taustoittaa.Hänen mukaansa yhtiön asiantuntijat käyvät jatkuvaa keskustelua varustamoalan kanssa aiheesta.Viestinnän asiantuntija Armi Laine täydentää, että Tallink Siljalla riskien tunnistus autojen kuljettamisen suhteen on jatkuva käytäntö.– Olemme tunnistaneet sähköautoihin liittyviä riskejä. Kartoitamme jatkuvasti mahdollisuuksia valmistautua erilaisiin tilanteisiin laivoillamme sähköauto-ongelmiin liittyen ja miehistöämme koulutetaan erilaisia poikkeustilanteita varten säännöllisesti.Laine tuo esiin, ettei ”valitettavasti edelleenkään” ole saatavilla kaikkea tietoa tai prosesseja esimerkiksi sähköautojen paloturvallisuuteen liittyen.– Meidän laivoillamme ei ole ollut tapauksia, joissa olisi jouduttu sammuttamaan sähköautopaloa, Laine kertoo.Sprinklerin avulla aluksiSinivalkoisilla aluksilla autokannella sijaitsevan sähköauton sammutustyöt etenisivät siten, että ensin käynnistettäisiin autokannen sprinklerijärjestelmä, jonka jälkeen auton alle työnnettäisiin erikoislaite, johon kytketään paloletku. Tämä järjestelmä on ikään kuin suutinjärjestelmä, joka työntää paljon vettä auton alle ja viilentää samalla akkuja.Tavoitteena on saada palo sammutettua tai pidettyä hallinnassa. Aluksilla ei tule pulaa merkittävästäkään määrästä sammutusvettä, jota saadaan merestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEckerö Line: jos auto on kunnossaHelsingin ja Tallinnan väliä kyntävälta Eckerö Linen -varustamolta kerrotaan, ettei Moottorin aiempaan helmikuiseen artikkeliin verrattuna ole tullut muutoksia autojen kuljetuskäytäntöihin.Turvallisuusjohtaja Bo-Gustav Donning kertoi tuolloin, että varustamolle sähköautot alusten kyydissä ovat ok, kunhan autot ovat vahingoittumattomia. Vaurioituneita sähköautoja ei kyytiin hyväksytä.Finnlines: vaurioautoja ei kuljetetaFinnlinesilta kerrotaan, että merenkulkualalla on käynnissä tässäkin suhteessa käytäntöjen yhdenmukaistaminen. Viestintäpäällikkö Heidi Österberg kertoo, että varustamo seuraa tarkoin alan tutkimusta ja tekee yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.Österberg taustoittaa, että EMSA (European Maritime Safety Agency) on päivittänyt omat toimintaohjeensa sähkö- ja kaasuautojen turvallisesta kuljettamisesta laivoilla.– Näihin ohjeistuksiin perustuvat myös omatkin ohjeistuksemme.Finnlinesin laivoilla voidaan kuljettaa sähköautoja, mutta merimatkan aikana niitä ei voi ladata. Vaurioituneita sähköautoja ei kuljeteta.Österberg korostaa, että laivahenkilökuntaa koulutetaan jatkuvasti siihen, miten toimia mahdollisen tulipalon sattuessa.– Laivoilla on kattavat valvontajärjestelmät, joten vaaratilanteet voidaan havaita jo varhaisessa vaiheessa.Teksti ja kuvituskuvat: Marko Jokela Lähteet: Varustamota:1:{i:0;s:6:"130456";} Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta – ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 7.7.2025 Laivat Helsingin ja Tallinnan välinen säännöllinen matkustajalaivareitti täytti tänään tasan 60 vuotta 2.7.2025 Laivat Karilleajoja, törmäyksiä ja lunastuksia – vesijettikausi vaatii varovaisuutta 28.6.2025 Laivat Puolen miljardin vahingot – 3 000 auton lasti katosi mereen 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? – 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma ”Lemmenlaiva” nähty Helsingin Katajanokalla 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia – katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen