21.3.2018 Liikenne Sähköpyörän hankintatuki jakaa mielipiteitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jää arvailujen varaan, lisäisikö hankintatuen käyttö autoilua vähentävää pyöräilyä. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ei lämpene hallituksen aikeelle, jonka mukaan valtio tukisi sähköpyörien hankintaa kiinteällä tukisummalla. – Kertaluonteiset kampanjat ovat hankalia ajoituksen suhteen. Ne kohtelevat sattumanvaraisesti kansalaisia. Yleensä kampanjat päättyvät tukirahan loppumiseen, Nieminen arvioi esitystä. Hallitus esittää sähköavusteisen polkupyörän hankintaan 400 euron suuruista tukea vuosille 2018–2021. Tuen ehdotetaan astuvan voimaan 1. heinäkuuta 2018, mutta tukea voisi hakea takautuvasti jo 1. huhtikuuta ostetuista polkupyöristä. Tuen myöntämisestä vastaisi Trafi. Ministeriön mukaan tukeen olisivat oikeutettuja yksityishenkilöt, ja sitä voisi hakea kerran kalenterivuodessa. Se siis tarkoittaa sitä, että ostaja saisi 400 euroa pois uuden sähköpyörän hinnasta joka vuosi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pyöräilytukea kaikille Autoliiton Pasi Niemisen mielestä ostovaiheen kiinteää tukisummaa mielekkäämpi tapa tukea pyöräilyn kehittymistä olisi pyöräilyolosuhteiden yleinen parantaminen. – Se olosuhteiden kohennus kohdistuisi myös tavallisiin pyöräilijöihin. Kansallisten ilmastotavoitteiden taustalla on tavoite lisätä kävelyn ja pyöräilyn osuutta 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Liikenneministeriö perustaa tukiajatusta myös tutkimuksiin, joiden mukaan sähköavusteinen pyöräily pidentää keskimääräisiä pyöräilymatkoja ja korvaa automatkoja. Houkuttelee halpapyöriin Autoliiton Niemisen mielestä kiinteä tukisumma houkuttelee halvimman tuotteen ostoon. – Prosenttituki, kuten Ruotsissa käytössä oleva 25 prosentin alennus hinnasta, ei sitä samalla tavalla tee. Sähköpyöriä myyvän Electrobiken omistaja Jani Jokinen on samoilla linjoilla. – Kiinteä tuki ohjaa hankkimaan halvan markettipyörän. Tuen ehdot täyttäviä sähköpyöriä saa reilusti alle tuhannella eurolla. Prosenttialennus Ruotsin tapaan olisi parempi tapa tukea hankintaa, Jokinen linjaa. Hankintatuen saisi, jos hankittava sähköavusteinen polkupyörä on varustettu polkimin tai käsikammin ja on varustettu maksimissaan 250 watin tehoisella sähkömoottorilla, joka toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy pois toiminnasta pyörän saavuttaessa 25 kilometrin tuntinopeuden. Hyöty- vai huvipyöräilyä? Jokinen kertoo, että Electrobikeltä ostetun sähköpyörän keskihinta on noin 3 000 euroa. Vantaan Tammistossa sijaitsevan liikkeen edullisimmat kaupunkipyörämallit maksavat noin 1 500 euroa. – Epäilen, ettei valtio saa sähköpyörien hankintatuen avulla haluamaansa, että pyöräily merkittävästi lisääntyisi eli ihmiset vaihtaisivat autoilun esimerkiksi työmatkoilla pyöräilyyn tai luopuisivat vaikka kakkosautosta pyöräilyn vuoksi, uumoilee Jokinen. Pyöräkauppias epäilee, että tuen avulla sähköpyöriä eivät välttämättä hankkisi arki- ja hyötypyöräilyyn siirtyjät, vaan monella pyörä tulisi huvikäyttöön. Suomessa myydään vuosittain noin 300 000 polkupyörää. Jani Jokinen arvioi, että sähköavusteisia polkupyörien myynti Suomessa voi tänä vuonna nousta noin kahdeksaantuhanteen pyörään. – Me myymme kuluvan vuoden aikana ne parituhatta pyörää, jotka ylipäätään saamme myyntiin, enkä usko, että hankintatuki vaikuttaa suuressa määrin myyntiimme. Moni alan liike on tilannut jo viime heinäkuussa tänä vuonna myytävät sähköpyörät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autovero pois! Autoliiton Niemisellä on esittää nyt kaavaillun kaltaisia yksittäistoimia tehokkaampi keino päästötalkoisiin, joiden yksi osa on pyrkimys kasvattaa pyöräilyn suosiota. – Tehokkainta olisi autoveron poistaminen. Hallitus on Suomessa linjannut tavoitteeksi, että vuonna 2030 liikenteessä olisi 250 000 sähköautoa, 50 000 kaasuautoa ja lisäksi ajoneuvoja, jotka käyttävät biopolttoaineita. Näihin tavoitteisiin yltäminen vaatii myös ajoneuvokannan nykyistä nopeampaa nuorentumista. – Tätä hidastaa autovero eli hankintahinnassa maksettava vero, josta pitäisi luopua, Nieminen muistuttaa. Miten käy sähköautotuen? Hallituksen kaavailema sähköpyörien hankintatuki olisi pois sähköautojen hankintatukeen ja muuntotukiin (etanoli- ja kaasukonversiot) varatusta vuosittaisesta kuudesta miljoonasta eurosta. Alle 50 000 euron sähköauton ostoon voi hakea Trafilta 2 000 euroa, ja muuntotukea voi hakea 1 000 euroa kaasukonversiolle ja 200 euroa etanolikonversiolle. Sähköautotuki on Niemisen näkemyksen mukaan rakenteeltaan sellainen, ettei sitä käytetä kuten valtiovalta on suunnitellut. – Siinä on valuvika, joka korjataan nyt ottamalla rahaa pois sähköautoilta. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta