6.9.2016 Liikenne Sakotuskynnys laskee – Poliisi puuttuu ylinopeuksiin herkemmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lokakuussa jo 7 km/h ylinopeus poikii rikesakon. Sakotuskynnys muuttuu valtakunnallisesti. Poliisin antaman tiedotteen mukaan taustalla on liikenneturvallisuuden kohentaminen. Sakotuskynys on kuukauden kuluttua nykyistä alempi. Poliisihallituksen 6.9. julkaiseman tiedotteen mukaan poliisi puuttuu lokakuun alusta aiempaa herkemmin ylinopeuksiin. Uusi valtakunnallinen linjaus ohjeistaa antamaan rikesakon 7 km/h ylinopeudesta aiemman 8 km/h sijaan. Muutos ei ole numeroiden valossa suuri, sillä sakotuskynnys laskee vain 1 km/h. Käytännössä muutos tarkoittaa Liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen mukaan kuitenkin sitä, että vuosittain noin 40 000 nykyistä huomautusta lähetetään kuljettajille rikesakkoina, joten aivan vähäisenä muutosta ei voi pitää. Sakotuskynnyksen laskemisen vaikutusta liikenneturvallisuuteen voidaan tässä vaiheessa vain ennustaa. Sakkoina valtion kassaan päätyvä rahamäärä kuitenkin kasvaa. Poliisi ei ota kantaa väitteeseen tietoisesta kassan lihottamisesta valtion hyväksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onko sakotuskynnys turvallisuuden mitta? – Poliisin tavoitteena on vaikuttaa ajokäyttäytymiseen, jotta keskinopeudet laskevat, onnettomuudet vähenevät ja niiden seuraukset lievenevät. Prosentin muutos keskinopeudessa muuttaa loukkaantuneiden määrää kahdella prosentilla ja kuolleiden määrää neljällä prosentilla, poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen sanoo. Kaikki asiantuntijat eivät allekirjoita muutoksen taustalla olevia perusteluja. Kriittisimmät näkevät sakotusrajan laskun lähinnä rahankeruuna liikenneturvallisuuden nimissä. Liikenneturvallisuus on tunnetusti monen tekijän summa, joista ajonopeus on vain yksi. Syystä tai toisesta pieniinkin ylinopeuksiin puuttuminen sakkorangaistuksilla vaikuttaa olevan tällä hetkellä Suomessa ensisijainen liikenneturvallisuustyökalu. Jatkossa eurooppalaista keskitasoa Valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaan kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä liikenteessä pyritään puolittamaan vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteesta ollaan Poliisiihallituksen julkaiseman tiedotteen mukaan edelleen varsin kaukana. – Poliisin valvonta vaikuttaa tutkitusti ajokäyttäytymisen. Tienkäyttäjät pyrkivät noudattamaan säännöksiä sen mukaan miten he olettavat viranomaisten niihin puuttuvan. Holopaisen mukaan puuttumiskynnys ylinopeuksiin on jatkossa eurooppalaista keskitasoa. – Sekä matalampia että korkeampia kynnyksiä löytyy. Esimerkiksi Ruotsissa rajana on 6 km/h, Ylinopeuteen syyllistyvä kuljettaja saa jatkossa rikesakon, jos ajonopeus ylittää sallitun 7–20 kilometriä tunnissa. Kovemmasta ylinopeudesta määrätään päiväsakkoja. Niiden suuruuteen vaikuttavat kuljettajan henkilökohtaiset tulot. Rikesakkojen summia tarkastettiin vuosi sitten. Silloin päädyttiin tuplauslinjalle, eli jokseenkin kaikkien rikesakkojen summia korotettiin kaksinkertaiseksi. Pienin rikesakko on nyt 20 euroa ja suurin 200 euroa. Rikesakot kartuttavat valtion kassaa vuonna 2016 noin 40 miljoonalla eurolla, mikäli ennustettu kertymä toteutuu. Sakotuskynnystä laskemalla tuloja kertynee ensi vuonna selvästi enemmän. Valvontaa keskitetään riskipaikkoihin Alhaisemman puuttumiskynnyksen lisäksi valvontaa tullaan poliisin mukaan suuntamaan ensisijaisesti riskipaikkoihin kuten päiväkotien ja koulujen läheisyyteen sekä paikkoihin, joissa liikenneonnettomuuksia on tapahtunut. Koetun kiinnijäämisriskin säilyttämisen vuoksi nopeusvalvontaa suoritetaan myös muilla tie- ja katuosuuksilla, poliisi tiedottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huomautus vai sakko? Nopeudenvalvontalaitteiden näyttämästä nopeudesta on vähennettävä aina laitteiden mittaustarkkuuteen liittyvä tekninen varmuusvähennys 3 km/h. Teknisen varmuusvähennyksen vähentämisen jälkeen rikesakko annetaan nopeusrajoituksen ylittämisestä vähintään 7 km/h. Huomautusmenettelyä käytetään nopeuden ylityksen ollessa 3–6 km/h. Pieniin ylinopeuksiin puututaan ensisijaisesti kirjallisella huomautuksella. Kuitenkin esimerkiksi nopeusvalvonnan pysäytyspaikan ruuhkautuessa voidaan huomautus antaa myös suullisesti. Kirjallisia ja suullisia huomautuksia ei kirjata poliisiasiain tietojärjestelmään, mutta automaattisen liikennevalvonnan toimisto-ohjelma tallentaa myös huomautukset. Huomautuksia ei kuitenkaan huomioida kuljettajan ajo-oikeuteen vaikuttavana asiana. Huonoissa olosuhteissa on joskus syytä puuttua myös alle nopeusrajoitusten mukaisiin ajonopeuksiin. Seuraamusmenettelyssä noudatetaan poliisin sakkokäsikirjan ohjeita. Lähde: Poliisi Kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta