6.9.2016 Liikenne Sakotuskynnys laskee – Poliisi puuttuu ylinopeuksiin herkemmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lokakuussa jo 7 km/h ylinopeus poikii rikesakon. Sakotuskynnys muuttuu valtakunnallisesti. Poliisin antaman tiedotteen mukaan taustalla on liikenneturvallisuuden kohentaminen. Sakotuskynys on kuukauden kuluttua nykyistä alempi. Poliisihallituksen 6.9. julkaiseman tiedotteen mukaan poliisi puuttuu lokakuun alusta aiempaa herkemmin ylinopeuksiin. Uusi valtakunnallinen linjaus ohjeistaa antamaan rikesakon 7 km/h ylinopeudesta aiemman 8 km/h sijaan.Muutos ei ole numeroiden valossa suuri, sillä sakotuskynnys laskee vain 1 km/h. Käytännössä muutos tarkoittaa Liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen mukaan kuitenkin sitä, että vuosittain noin 40 000 nykyistä huomautusta lähetetään kuljettajille rikesakkoina, joten aivan vähäisenä muutosta ei voi pitää.Sakotuskynnyksen laskemisen vaikutusta liikenneturvallisuuteen voidaan tässä vaiheessa vain ennustaa. Sakkoina valtion kassaan päätyvä rahamäärä kuitenkin kasvaa. Poliisi ei ota kantaa väitteeseen tietoisesta kassan lihottamisesta valtion hyväksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko sakotuskynnys turvallisuuden mitta?– Poliisin tavoitteena on vaikuttaa ajokäyttäytymiseen, jotta keskinopeudet laskevat, onnettomuudet vähenevät ja niiden seuraukset lievenevät. Prosentin muutos keskinopeudessa muuttaa loukkaantuneiden määrää kahdella prosentilla ja kuolleiden määrää neljällä prosentilla, poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen sanoo.Kaikki asiantuntijat eivät allekirjoita muutoksen taustalla olevia perusteluja. Kriittisimmät näkevät sakotusrajan laskun lähinnä rahankeruuna liikenneturvallisuuden nimissä. Liikenneturvallisuus on tunnetusti monen tekijän summa, joista ajonopeus on vain yksi.Syystä tai toisesta pieniinkin ylinopeuksiin puuttuminen sakkorangaistuksilla vaikuttaa olevan tällä hetkellä Suomessa ensisijainen liikenneturvallisuustyökalu.Jatkossa eurooppalaista keskitasoaValtioneuvoston periaatepäätöksen mukaan kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä liikenteessä pyritään puolittamaan vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteesta ollaan Poliisiihallituksen julkaiseman tiedotteen mukaan edelleen varsin kaukana.– Poliisin valvonta vaikuttaa tutkitusti ajokäyttäytymisen. Tienkäyttäjät pyrkivät noudattamaan säännöksiä sen mukaan miten he olettavat viranomaisten niihin puuttuvan.Holopaisen mukaan puuttumiskynnys ylinopeuksiin on jatkossa eurooppalaista keskitasoa.– Sekä matalampia että korkeampia kynnyksiä löytyy. Esimerkiksi Ruotsissa rajana on 6 km/h,Ylinopeuteen syyllistyvä kuljettaja saa jatkossa rikesakon, jos ajonopeus ylittää sallitun 7–20 kilometriä tunnissa. Kovemmasta ylinopeudesta määrätään päiväsakkoja. Niiden suuruuteen vaikuttavat kuljettajan henkilökohtaiset tulot.Rikesakkojen summia tarkastettiin vuosi sitten. Silloin päädyttiin tuplauslinjalle, eli jokseenkin kaikkien rikesakkojen summia korotettiin kaksinkertaiseksi. Pienin rikesakko on nyt 20 euroa ja suurin 200 euroa.Rikesakot kartuttavat valtion kassaa vuonna 2016 noin 40 miljoonalla eurolla, mikäli ennustettu kertymä toteutuu. Sakotuskynnystä laskemalla tuloja kertynee ensi vuonna selvästi enemmän.Valvontaa keskitetään riskipaikkoihinAlhaisemman puuttumiskynnyksen lisäksi valvontaa tullaan poliisin mukaan suuntamaan ensisijaisesti riskipaikkoihin kuten päiväkotien ja koulujen läheisyyteen sekä paikkoihin, joissa liikenneonnettomuuksia on tapahtunut.Koetun kiinnijäämisriskin säilyttämisen vuoksi nopeusvalvontaa suoritetaan myös muilla tie- ja katuosuuksilla, poliisi tiedottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huomautus vai sakko? Nopeudenvalvontalaitteiden näyttämästä nopeudesta on vähennettävä aina laitteiden mittaustarkkuuteen liittyvä tekninen varmuusvähennys 3 km/h. Teknisen varmuusvähennyksen vähentämisen jälkeen rikesakko annetaan nopeusrajoituksen ylittämisestä vähintään 7 km/h. Huomautusmenettelyä käytetään nopeuden ylityksen ollessa 3–6 km/h. Pieniin ylinopeuksiin puututaan ensisijaisesti kirjallisella huomautuksella. Kuitenkin esimerkiksi nopeusvalvonnan pysäytyspaikan ruuhkautuessa voidaan huomautus antaa myös suullisesti. Kirjallisia ja suullisia huomautuksia ei kirjata poliisiasiain tietojärjestelmään, mutta automaattisen liikennevalvonnan toimisto-ohjelma tallentaa myös huomautukset. Huomautuksia ei kuitenkaan huomioida kuljettajan ajo-oikeuteen vaikuttavana asiana. Huonoissa olosuhteissa on joskus syytä puuttua myös alle nopeusrajoitusten mukaisiin ajonopeuksiin. Seuraamusmenettelyssä noudatetaan poliisin sakkokäsikirjan ohjeita. Lähde: Poliisi Kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?