6.9.2016 Liikenne Sakotuskynnys laskee – Poliisi puuttuu ylinopeuksiin herkemmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lokakuussa jo 7 km/h ylinopeus poikii rikesakon. Sakotuskynnys muuttuu valtakunnallisesti. Poliisin antaman tiedotteen mukaan taustalla on liikenneturvallisuuden kohentaminen. Sakotuskynys on kuukauden kuluttua nykyistä alempi. Poliisihallituksen 6.9. julkaiseman tiedotteen mukaan poliisi puuttuu lokakuun alusta aiempaa herkemmin ylinopeuksiin. Uusi valtakunnallinen linjaus ohjeistaa antamaan rikesakon 7 km/h ylinopeudesta aiemman 8 km/h sijaan.Muutos ei ole numeroiden valossa suuri, sillä sakotuskynnys laskee vain 1 km/h. Käytännössä muutos tarkoittaa Liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen mukaan kuitenkin sitä, että vuosittain noin 40 000 nykyistä huomautusta lähetetään kuljettajille rikesakkoina, joten aivan vähäisenä muutosta ei voi pitää.Sakotuskynnyksen laskemisen vaikutusta liikenneturvallisuuteen voidaan tässä vaiheessa vain ennustaa. Sakkoina valtion kassaan päätyvä rahamäärä kuitenkin kasvaa. Poliisi ei ota kantaa väitteeseen tietoisesta kassan lihottamisesta valtion hyväksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko sakotuskynnys turvallisuuden mitta?– Poliisin tavoitteena on vaikuttaa ajokäyttäytymiseen, jotta keskinopeudet laskevat, onnettomuudet vähenevät ja niiden seuraukset lievenevät. Prosentin muutos keskinopeudessa muuttaa loukkaantuneiden määrää kahdella prosentilla ja kuolleiden määrää neljällä prosentilla, poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen sanoo.Kaikki asiantuntijat eivät allekirjoita muutoksen taustalla olevia perusteluja. Kriittisimmät näkevät sakotusrajan laskun lähinnä rahankeruuna liikenneturvallisuuden nimissä. Liikenneturvallisuus on tunnetusti monen tekijän summa, joista ajonopeus on vain yksi.Syystä tai toisesta pieniinkin ylinopeuksiin puuttuminen sakkorangaistuksilla vaikuttaa olevan tällä hetkellä Suomessa ensisijainen liikenneturvallisuustyökalu.Jatkossa eurooppalaista keskitasoaValtioneuvoston periaatepäätöksen mukaan kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä liikenteessä pyritään puolittamaan vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteesta ollaan Poliisiihallituksen julkaiseman tiedotteen mukaan edelleen varsin kaukana.– Poliisin valvonta vaikuttaa tutkitusti ajokäyttäytymisen. Tienkäyttäjät pyrkivät noudattamaan säännöksiä sen mukaan miten he olettavat viranomaisten niihin puuttuvan.Holopaisen mukaan puuttumiskynnys ylinopeuksiin on jatkossa eurooppalaista keskitasoa.– Sekä matalampia että korkeampia kynnyksiä löytyy. Esimerkiksi Ruotsissa rajana on 6 km/h,Ylinopeuteen syyllistyvä kuljettaja saa jatkossa rikesakon, jos ajonopeus ylittää sallitun 7–20 kilometriä tunnissa. Kovemmasta ylinopeudesta määrätään päiväsakkoja. Niiden suuruuteen vaikuttavat kuljettajan henkilökohtaiset tulot.Rikesakkojen summia tarkastettiin vuosi sitten. Silloin päädyttiin tuplauslinjalle, eli jokseenkin kaikkien rikesakkojen summia korotettiin kaksinkertaiseksi. Pienin rikesakko on nyt 20 euroa ja suurin 200 euroa.Rikesakot kartuttavat valtion kassaa vuonna 2016 noin 40 miljoonalla eurolla, mikäli ennustettu kertymä toteutuu. Sakotuskynnystä laskemalla tuloja kertynee ensi vuonna selvästi enemmän.Valvontaa keskitetään riskipaikkoihinAlhaisemman puuttumiskynnyksen lisäksi valvontaa tullaan poliisin mukaan suuntamaan ensisijaisesti riskipaikkoihin kuten päiväkotien ja koulujen läheisyyteen sekä paikkoihin, joissa liikenneonnettomuuksia on tapahtunut.Koetun kiinnijäämisriskin säilyttämisen vuoksi nopeusvalvontaa suoritetaan myös muilla tie- ja katuosuuksilla, poliisi tiedottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huomautus vai sakko? Nopeudenvalvontalaitteiden näyttämästä nopeudesta on vähennettävä aina laitteiden mittaustarkkuuteen liittyvä tekninen varmuusvähennys 3 km/h. Teknisen varmuusvähennyksen vähentämisen jälkeen rikesakko annetaan nopeusrajoituksen ylittämisestä vähintään 7 km/h. Huomautusmenettelyä käytetään nopeuden ylityksen ollessa 3–6 km/h. Pieniin ylinopeuksiin puututaan ensisijaisesti kirjallisella huomautuksella. Kuitenkin esimerkiksi nopeusvalvonnan pysäytyspaikan ruuhkautuessa voidaan huomautus antaa myös suullisesti. Kirjallisia ja suullisia huomautuksia ei kirjata poliisiasiain tietojärjestelmään, mutta automaattisen liikennevalvonnan toimisto-ohjelma tallentaa myös huomautukset. Huomautuksia ei kuitenkaan huomioida kuljettajan ajo-oikeuteen vaikuttavana asiana. Huonoissa olosuhteissa on joskus syytä puuttua myös alle nopeusrajoitusten mukaisiin ajonopeuksiin. Seuraamusmenettelyssä noudatetaan poliisin sakkokäsikirjan ohjeita. Lähde: Poliisi Kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti