30.8.2022

Skal vaatii merkittävästi lisää rahaa teiden kunnossapitoon: ”Tilanne on hälyttävä”

tie_kelirikko_kuoppa_soratie

Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL vaatii satoja miljoonia tiestön kunnostamiseen ja korjausvelan vähentämiseen.

Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL vaatii lisää rahoitusta tiestön kunnossapitoon. Tiestöä pystytään tänä vuonna päällystämään vain noin 2 300 tiekilometriä. Vuonna 2023 tiestön kunnostamisessa jäädään runsaasti vuoden 2022 määrästä, ensi vuonna päällystettävä kilometrimäärä voi olla vain 1 000–2 000 kilometriä.

Jotta tiestön korjausvelan kasvun saataisi pysäytettyä, vaatimus olisi vähintään 4 000 tiekilometriä vuodessa.

– Tilanne on hälyttävä. Tiestön korjausvelan kasvu on pysäytettävä ja käännettävä myös laskuun. Se on investointi tulevaisuuteen, ei kuluerä, josta leikkaamalla syntyisi säästöjä, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

Kujalan mukaan merkittävät leikkaukset väylänpidosta, erityisesti olemassa olevan tieverkon ylläpidosta, ovat lyhytnäköistä politiikkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tiekuljetukset tavarankuljetuksesta 90 prosenttia

Suomessa maanteillä liikkuva raskas kalusto vastaa kuljetetuilla tonneilla mitaten noin 90 prosentista kaikesta tavarankuljettamisesta. Eikä vaihtoehtoja maantiekuljetuksille ole jatkossakaan näköpiirissä.

– Maamme sijainnista johtuen suomalaisten yritysten logistiikkakustannukset ovat kilpailijamaita suuremmat. Meidän on kyettävä taklaamaan logistinen takamatkamme tehokkaasti ja toimivalla liikennejärjestelmällä – ja hyväkuntoisella tiestöllä, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Viime vuonna valmistui ensimmäinen parlamentaarinen 12-vuotinen valtakunnallinen liikennejärjestämäsuunnitelma. Se on kehitysaskel liikennejärjestelmän pitkäjänteiseen kehittämiseen.

– Hyvä suunnitelma, mutta keskeisin huoli liittyy nyt sen toteutumiseen. Esitetyllä rahoitustasolla suunnitelma ei toteudu, ja tällöin vesittyvät myös asetetut tavoitteet. Parlamentaarisesti hyväksytyn Liikenne 12 -suunnitelman mukaisen rahoitustason turvaamisesta on pidettävä kiinni, Kujala sanoo.

600 miljoonaa lisää

Myös eduskunta on edellyttänyt, että hallitukset osoittavat vuotuisissa budjettikäsittelyissä suunnitelman toteuttamiseen rahoituksen. Perustienpitoon ollaan valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa esittämässä reilua 600 miljoonaa euroa vuodelle 2023. Jotta oltaisiin kestävällä tiellä, siihen tarvitaan Skalin mukaan heti peräti 300 miljoonan euron korotus. Jotta tiestön mittavaa korjausvelkaa saataisiin myös vähennettyä, Skalin mukaan tarvittaisiin toinen 300 miljoonaa euroa erillisen korjausvelkaohjelman käynnistämiseksi.

Skalin mukaan hyväkuntoinen tiestö on myös päästövähennyskeino. Päästöjen vähentämisessä tuleekin hyödyntää laajaa toimenpidevalikoimaa, jossa myös infratoimenpiteillä on oma tärkeä roolinsa.

Lähde: Skal

Luetuimmat