Liikenne | Uutinen | 24.5.2020

Tampereen Ratikka saapuu Manseen viikonloppuna – raiteilla jo kesäkuussa

Ensimmäinen Suomessa valmistettu Tampereen Ratikka kuljetetaan Pirkanmaan pääkaupunkiin viikonloppuna. Lähes 60 tonnia painavalla ratikalla on tarkoitus suorittaa koeajot jo noin kuukauden päästä kesäkuun lopulla.

Jaa artikkeli

Tampereelle saapuu tänä viikonloppuna erityiskuljetus Škoda Transtechin Kajaanin Otanmäen tehtaalta. Ensimmäinen Tampereen Ratikka kuljetetaan Tampereelle osittain keskeneräisenä, jotta vaunun lopulliset säädöt ja käyttöönotto voidaan tehdä vahingoittamatta sen sisustaa. Ratikan kuljetuksen kerrotaan tapahtuvan hiljaisen liikenteen aikana.

– Tampereen Ratikka on saapuessaan muhkea paketti, jonka kuljettaminen vaatii varovaisuutta ja taitoa logistiikkayritykseltä. Ratikka on lähes 40 metriä pitkä, 4 metriä korkea ja 3 metriä leveä ja se painaa lähes 60 tonnia. Koska Ratikan käyttöönotto tullaan suorittamaan loppuun Tampereella, on vaunu monilta osin vielä keskeneräinen ja siitä puuttuu mm. joitain panelointeja niin ulkopuolelta kuin sisältä. Tämän vuoksi se suojataan kuljetuksen ajaksi. Kuljetus tulee olemaan kokonsa vuoksi vaikuttava, mutta itse vaunusta ei nähdä vielä tässä vaiheessa kovin paljon, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo.

Tampereen Ratikka

Tampereen Ratikan liikennöinnin on tarkoitus alkaa elokuussa vuonna 2021. Ensimmäiset raitiovaunukoeajot on jo Tampereella suoritettu Saksasta käytettynä ostetulta menopelillä. Nyt Tampereelle saapuvan ratikan kerrotaan olevan ensimmäinen tamperelaisille suunniteltu.

Tamperelaisille tutuksi loppuvuodesta

Ensimmäisen Tampereen Ratikan prototyyppivaunun käyttöönoton ja säätämisen kerrotaan vievän noin kuukauden. Vastaanotto- ja tyyppikokeiden uskotaan alkavan varikon ulkopuolella kesäkuun lopulla. Seuraava vaunu saapuu Tampereelle syyskuussa, jonka jälkeen on tarkoitus suorittaa kahdella raitiovaunulla tehtäväksi suunnitellut kokeet.

Koronavirustilanteen salliessa Tampereen Raitiotie Oy järjestää vuoden lopussa tamperelaisille mahdollisuuden tutustua valmiiseen raitiovaunuun ja raitiotieverkkoon.

Tampereen Ratikka

– Liikkuvan vaunun kyytiin päästään vajaan vuoden päästä, mutta haluamme tarjota jo tämän vuoden puolella mahdollisuuden päästä näkemään, millaisen Ratikan olemme yhdessä tamperelaisten kanssa saaneet aikaiseksi. Vaunuissa on otettu huomioon mm. makettikatselmuksien aikana kaupunkilaisilta saatuja parannusehdotuksia ja tuolloin nähdään myös, millainen kuosi Ratikan penkkeihin tulee, Sirviö kertoo.

Asiantuntijatyöt suoritetaan etänä

Ratikoiden suunnittelun ja valmistamisen lisäksi Škoda Transtech Oy myös vastaa siitä, että alihankkijayritykset hoitavat osuutensa ja saavat järjestelmät toimimaan saumattomasti yhteen. Koronaviruspandemian aiheuttamien toimenpiteiden vuoksi muun muassa monien järjestelmien asiantuntijat eivät ole päässeet matkustamaan Suomeen.

– Olemme siirtyneet vallitsevan koronatilanteen takia vaunujen käyttöönottoon etänä niin, että ohjelmistotiimi Tšekin Plzenissä on etäyhteydessä käyttöönotossa olevaan vaunuun, ja Tampereella paikallinen tiimi sähkömekaanisia asentajia koekäyttää vaunun järjestelmiä ja suorittaa käyttöönottoon liittyviä kytkentöjä ja kokeita. Sen lisäksi Otanmäen tehtaalla ei ole Tampereen vaunulle soveltuvaa koeajorataa, joten ne vaunun kokeet, joihin vaaditaan vaunun liikuttamista radalla pitää tehdä Tampereella. Osa verhoiluosista on järkevää asentaa paikalleen vasta sähkölaitteiden käyttöönoton jälkeen, jotta ne eivät ole tiellä mittauksia ja säätöjä tehtäessä, Škoda Transtech Oy:n toimitusjohtaja Juha Vierros toteaa.

Lähde: Tampereen Raitiotie Oy Kuvituskuvat: Moottorin arkisto, Tampereen Raitiotie Oy

Jaa artikkeli

Keskustelu