26.5.2019 Kotimaanmatkailu Ratikkavanhus tarjoaa nostalgisia elämyksiä Yli satavuotias vaunuvanhus nro 50 ja avoperävaunu nro 233 vuodelta 1919. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Museoraitiovaunun kyytiin pääsee Helsingissä joka viikonloppu koko kesän ajan. Perinteinen museoraitiovaunu aloitti liikennöintinsä Helsingissä viime lauantaina. Museoliikenne hoidetaan vuonna 1909 valmistetulla vaunulla nro 50, jonka perässä kulkee matkustajien suosikki, avoperävaunu nro 233. Kesävaunuiksi kutsuttuja avoperävaunuja käytettiin Olympiakesään 1952 asti. Nyt voi päästä kokemaan kesävaunun vilpoisaa ja vähän meluisaakin kyytiä. Kierroksille lähdetään Kauppatorilta Havis Amandan patsaan luota kello 10–17 puolen tunnin välein säävarauksella ja kierroksen hinta on kuusi euroa. Museoratikkamatkaa ei voi maksaa matkakortilla, eikä kierroksella käy HSL:n liput. HKL ja Oy Stadin Ratikat Ab antavat mahdollisuuden päästä 110-vuotiaan raitiovaunuvanhuksen kyytiin joka viikonloppu elokuun loppuun asti. Kierros kulkee Aleksanterinkadun, Rautatieaseman, Kaisaniemen ja Kruunuhaan kautta takaisin Kauppatorille. Kierros kestää hieman yli 15 minuuttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ratikoista on kesäterassiksi Vanhoja ratikoita on luovutettu myös muuhun käyttöön, esimerkiksi kesäterassiksi. Kesäkuussa 2018 HKL ilmoitti luopuvansa vanhoista käytöstä poistetuista raitiovaunuista, jotta niiden romuttamiselta vältyttäisiin. Osa HKL:n luovuttamista vaunuista on päässyt uuteen kotiin. Toinen Mikkeliin luovutetuista vaunuista pääsi perille 14.5. ja viime perjantaina vietettiin Helsingin Teurastamolla taide- ja tiederatikan avajaisia. – Vaunujen luovutus on ollut pitkä urakka ja on ihanaa päästä seuraamaan, kuinka ne vihdoin pääsevät uusiin koteihinsa ilahduttamaan uusia ihmisiä. Näillä vaunuilla on takanaan pitkä arvokas historia osana Helsinkiä ja helsinkiläisten muistoja, mutta päästyään uudelleen käyttöön ne eivät ole vain historiaa vaan luovat uusia muistoja edelleen, HKL:n suunnittelija Sanna Hagberg kertoo. Luovutetuista vaunuista ensimmäisenä käyttöön otettiin Allegra Lab Helsinki ry:lle & Helsinki Distilling Companylle luovutettu vaunu 91. Vaunu on osa Tislaamon terassia ja Allegra Lab Helsinki ry:n järjestämässä ratikkaohjelmassa nähdään taiteen, tieteen ja kulttuurin, sekä Helsingin historiaan liittyviä tapahtumia. Vaunu 320 siirretään väliaikaiselle paikalle Kustaankartanon palvelukeskukselle odottamaan varsinaisten perustusten ja ’’ratikkatorin’’ valmistumista. Mikkelin kaupunkiin Mikkelinpuistoon sijoitettava vaunu 11 on sekin jo perillä. Vaunun 11 lisäksi Mikkeliin luovutettiin perävaunu 521. Avajaisten ajankohta ei ole vielä tiedossa. Oy Stadin Ratikat Ab:lle luovutettu perävaunu 615 siirretään kesäkuussa Varsinais-Suomeen odottamaan entisöintisuunnitelman valmistumista. – Tarkoitus on, että vaunu valmistuu ensi vuosikymmenen aikana, ja sen kyydistä museolinjalla pääsevät sitten kaikki kaupunkilaiset nauttimaan kesäviikonloppuisin, selvittää Daniel Federley, Stadin Ratikoiden toimitusjohtaja. Luovutettavien vaunujen jälkeenkin perinnevaunuja jää HKL:n omistukseen. Lähde: HKL, Oy Stadin Ratikat Ab Kuva: Oy Stadin Ratikat Ab Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?