10.6.2021 Liikenne Tasoristeys on aina haaste – onnettomuudet ja risteykset vähentyneet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väyläviraston mukaan tasoristeysonnettomuudet ovat vähentyneet merkittävästi 1960-luvulta alkaen, mutta läheltä piti -tilanteita käy alituiseen. Tänään kesäkuun 10. päivä vietetään kansainvälistä tasoristeyspäivää. Väylävirasto muistuttaa tienkäyttäjiä varovaisuudesta. Väyläviraston liikenneturvallisuusasiantuntija Jarmo Koistinen kertoo, että viime ja toissa vuonna Suomessa kirjattiin kuusitoista tasoristeysonnettomuutta. Aiemmin taso on ollut noin kaksikymmentä onnettomuutta vuodessa. Sekin on merkittävästi vähemmän kuin vielä 1960-luvulla.– Silloin tasoristeysonnettomuuksia oli vuosittain kaksi ja puolisataa ja ne vaativat kymmeniä kuolonuhreja, nyt kuolleita on vuosittain onneksi vai muutamia, Koistinen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySatoja läheltä piti -tilanteitaKoistisen mukaan läheltä piti -tilanteita voi vain arvailla, mutta jotakin osviittaa saadaan tasoristeysten rikkoutuneista puomeista.– Puomien läpiajoja tapahtuu vuosittain noin 150 eli silloin puomi on jo laskeutumassa ja auto ajaa päin sitä. Puomittomien risteysten osalta voi vain aavistella, mutta puhumme sadoista tapauksista.Tuttu paikka herpaannuttaaSuomessa on yhä runsaat kaksituhatta tasoristeystä, joista vartioimattomia on kolme neljäsosaa.Vaarallisinta on herpaantuminen tutussa risteyksessä, Koistinen muistuttaa.– Siinä ei tarvita kuin hetken herpaantuminen. Ei pidä tuudittautua ajatukseen, että ei sieltä eilenkään junaa tullut. Kolmasosa kaikista tasoristeysonnettomuuksista sattuu aikatauluttamattomalle päivystysliikenteelle, Koistinen taustoittaa.Vaihtoehtoisia ratkaisujaKoistisen mukaan tänä vuonna päättyvä nelivuotinen ohjelma, jonka kohteena oli alun perin 65 tasoristeystä, on työn edetessä laajentunut. Muun muassa erilaisten kiertotieratkaisujen, poistojen ja muiden parannusten avulla kohteiden määrä nousee kolmeensataan.Työ jatkuu, sillä Suomen ensimmäiseen kaksitoistavuotiseen valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan on alustavasti varattu rahat, jolla tasoristeysten poistamista jatketaan tai niiden turvallisuutta parannetaan muilla keinoin.– Juna ei pysty väistämään. Väistämisvelvollisuus on aina tien käyttäjällä, Koistinen muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 2 594 tasoristeystä, valtaosa vartioimattomia Valtion rataverkolla, mukaan lukien sivuraiteet ja -radat, on 2 594 tasoristeystä, niistä vartioimattomia on 1 882. 1960-luvulla tasoristeyksiä oli 8 000. Vuosina 2019 ja 2020 tasoristeysonnettomuuksia kirjattiin molempina vuosina 16, niissä yhteensä viisi kuolonuhria. Kolmasosa onnettomuuksista matkustajajunille, kolmasosa tavaraliikenteessä ja kolmasosa aikatauluttamattomassa päivystysliikenteessä. Vuosien 2018–2021 ohjelmassa poistetaan tämän hetken arvion mukaan 126 tasoristeystä. Teksti: Moottori Kuva: Väylävirasto Lähde: Väylävirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”