10.6.2021

Tasoristeys on aina haaste – onnettomuudet ja risteykset vähentyneet

Väyläviraston mukaan tasoristeysonnettomuudet ovat vähentyneet merkittävästi 1960-luvulta alkaen, mutta läheltä piti -tilanteita käy alituiseen.

Tänään kesäkuun 10. päivä vietetään kansainvälistä tasoristeyspäivää. Väylävirasto muistuttaa tienkäyttäjiä varovaisuudesta. Väyläviraston liikenneturvallisuusasiantuntija Jarmo Koistinen kertoo, että viime ja toissa vuonna Suomessa kirjattiin kuusitoista tasoristeysonnettomuutta. Aiemmin taso on ollut noin kaksikymmentä onnettomuutta vuodessa. Sekin on merkittävästi vähemmän kuin vielä 1960-luvulla.

– Silloin tasoristeysonnettomuuksia oli vuosittain kaksi ja puolisataa ja ne vaativat kymmeniä kuolonuhreja, nyt kuolleita on vuosittain onneksi vai muutamia, Koistinen kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Satoja läheltä piti -tilanteita

Koistisen mukaan läheltä piti -tilanteita voi vain arvailla, mutta jotakin osviittaa saadaan tasoristeysten rikkoutuneista puomeista.

– Puomien läpiajoja tapahtuu vuosittain noin 150 eli silloin puomi on jo laskeutumassa ja auto ajaa päin sitä. Puomittomien risteysten osalta voi vain aavistella, mutta puhumme sadoista tapauksista.

Tuttu paikka herpaannuttaa

Suomessa on yhä runsaat kaksituhatta tasoristeystä, joista vartioimattomia on kolme neljäsosaa.

Vaarallisinta on herpaantuminen tutussa risteyksessä, Koistinen muistuttaa.

– Siinä ei tarvita kuin hetken herpaantuminen. Ei pidä tuudittautua ajatukseen, että ei sieltä eilenkään junaa tullut. Kolmasosa kaikista tasoristeysonnettomuuksista sattuu aikatauluttamattomalle päivystysliikenteelle, Koistinen taustoittaa.

Vaihtoehtoisia ratkaisuja

Koistisen mukaan tänä vuonna päättyvä nelivuotinen ohjelma, jonka kohteena oli alun perin 65 tasoristeystä, on työn edetessä laajentunut. Muun muassa erilaisten kiertotieratkaisujen, poistojen ja muiden parannusten avulla kohteiden määrä nousee kolmeensataan.

Työ jatkuu, sillä Suomen ensimmäiseen kaksitoistavuotiseen valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan on alustavasti varattu rahat, jolla tasoristeysten poistamista jatketaan tai niiden turvallisuutta parannetaan muilla keinoin.

– Juna ei pysty väistämään. Väistämisvelvollisuus on aina tien käyttäjällä, Koistinen muistuttaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2 594 tasoristeystä, valtaosa vartioimattomia

  • Valtion rataverkolla, mukaan lukien sivuraiteet ja -radat, on 2 594 tasoristeystä, niistä vartioimattomia on 1 882.
  • 1960-luvulla tasoristeyksiä oli 8 000.
  • Vuosina 2019 ja 2020 tasoristeysonnettomuuksia kirjattiin molempina vuosina 16, niissä yhteensä viisi kuolonuhria.
  • Kolmasosa onnettomuuksista matkustajajunille, kolmasosa tavaraliikenteessä ja kolmasosa aikatauluttamattomassa päivystysliikenteessä.
  • Vuosien 2018–2021 ohjelmassa poistetaan tämän hetken arvion mukaan 126 tasoristeystä.

Teksti: Moottori Kuva: Väylävirasto Lähde: Väylävirasto

Luetuimmat