10.6.2021 Liikenne Tasoristeys on aina haaste – onnettomuudet ja risteykset vähentyneet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väyläviraston mukaan tasoristeysonnettomuudet ovat vähentyneet merkittävästi 1960-luvulta alkaen, mutta läheltä piti -tilanteita käy alituiseen. Tänään kesäkuun 10. päivä vietetään kansainvälistä tasoristeyspäivää. Väylävirasto muistuttaa tienkäyttäjiä varovaisuudesta. Väyläviraston liikenneturvallisuusasiantuntija Jarmo Koistinen kertoo, että viime ja toissa vuonna Suomessa kirjattiin kuusitoista tasoristeysonnettomuutta. Aiemmin taso on ollut noin kaksikymmentä onnettomuutta vuodessa. Sekin on merkittävästi vähemmän kuin vielä 1960-luvulla. – Silloin tasoristeysonnettomuuksia oli vuosittain kaksi ja puolisataa ja ne vaativat kymmeniä kuolonuhreja, nyt kuolleita on vuosittain onneksi vai muutamia, Koistinen kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Satoja läheltä piti -tilanteita Koistisen mukaan läheltä piti -tilanteita voi vain arvailla, mutta jotakin osviittaa saadaan tasoristeysten rikkoutuneista puomeista. – Puomien läpiajoja tapahtuu vuosittain noin 150 eli silloin puomi on jo laskeutumassa ja auto ajaa päin sitä. Puomittomien risteysten osalta voi vain aavistella, mutta puhumme sadoista tapauksista. Tuttu paikka herpaannuttaa Suomessa on yhä runsaat kaksituhatta tasoristeystä, joista vartioimattomia on kolme neljäsosaa. Vaarallisinta on herpaantuminen tutussa risteyksessä, Koistinen muistuttaa. – Siinä ei tarvita kuin hetken herpaantuminen. Ei pidä tuudittautua ajatukseen, että ei sieltä eilenkään junaa tullut. Kolmasosa kaikista tasoristeysonnettomuuksista sattuu aikatauluttamattomalle päivystysliikenteelle, Koistinen taustoittaa. Vaihtoehtoisia ratkaisuja Koistisen mukaan tänä vuonna päättyvä nelivuotinen ohjelma, jonka kohteena oli alun perin 65 tasoristeystä, on työn edetessä laajentunut. Muun muassa erilaisten kiertotieratkaisujen, poistojen ja muiden parannusten avulla kohteiden määrä nousee kolmeensataan. Työ jatkuu, sillä Suomen ensimmäiseen kaksitoistavuotiseen valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan on alustavasti varattu rahat, jolla tasoristeysten poistamista jatketaan tai niiden turvallisuutta parannetaan muilla keinoin. – Juna ei pysty väistämään. Väistämisvelvollisuus on aina tien käyttäjällä, Koistinen muistuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 2 594 tasoristeystä, valtaosa vartioimattomia Valtion rataverkolla, mukaan lukien sivuraiteet ja -radat, on 2 594 tasoristeystä, niistä vartioimattomia on 1 882. 1960-luvulla tasoristeyksiä oli 8 000. Vuosina 2019 ja 2020 tasoristeysonnettomuuksia kirjattiin molempina vuosina 16, niissä yhteensä viisi kuolonuhria. Kolmasosa onnettomuuksista matkustajajunille, kolmasosa tavaraliikenteessä ja kolmasosa aikatauluttamattomassa päivystysliikenteessä. Vuosien 2018–2021 ohjelmassa poistetaan tämän hetken arvion mukaan 126 tasoristeystä. Teksti: Moottori Kuva: Väylävirasto Lähde: Väylävirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Yleinen Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan