21.6.2022

Tesla toivottaa muutkin sähköautomerkit tervetulleiksi Superchargereilleen – nyt myös Suomessa

Kyseessä on pilottiprojekti, jonka myötä vastaavanlainen järjestely on käytössä useissa muissakin Euroopan maissa.

Supercharger on Teslan tuotenimi pikalatausasemalle, tämän määritelmän mukaan yli 150 kilowatin tehoiselle sähköauton latauspisteelle. Aiemmin Suomessa Teslan Superchargereita ovat voineet hyödyntää vain kalifornialaismerkin asiakkaat, mutta nyt tilanne muuttuu ainakin viiden latausaseman osalta.

Pilottiprojektiin Suomessa kuuluvien viiden aseman latureiden yhteismäärä on 34 töpseliä. Asemat ovat eri puolilla maata. Mikäli kesän mittaan sattuu sähköautoilemaan Tanskassa, Saksassa, Sveitsissä, Luxemburgissa, Hollannissa, Ranskassa, Norjassa, Ruotissa, Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Belgiassa tai Itävallassa, pikalataus ainakin joillain Superchargerilla onnistuu millä tahansa sähköautolla niissäkin maissa.

Tesla-sovellus näyttää viiden projektissa mukana olevan Supercharger-aseman sijaitsevan Pyhtäällä, Jalasjärvellä, Kuopiossa, Karesuvannossa sekä Rovaniemellä.

Tesla-autoilijoille kaikki jatkuu normaalisti, mutta muille on hieman omanlaisensa systeemit. Kaikki alkaa ilmaisen Tesla-sovelluksen lataamisella äppikaupasta. Pilotti esittelee myös latausjäsenyysmallin. Asiakkaat voivat halutessaan maksaa sovelluksessa 12,99 euron kuukausittaisen jäsenmaksun saadakseen edullisemman kWh-hinnoittelun, saman kuin Teslan omistajat (0,32 € Suomessa). Mikäli ei ole jäsen, voi silti käyttää Superchargereita, mutta korkeammalla kWh-hinnalla (0,46 € Suomessa). Hinnat vaihtelevat eri latausasemilla ja lataushintoja voi tarkastella Tesla-sovelluksella.

Pilottihanke on luonteensa mukaisesti kokeilu, mutta mikäli kokeilu osoittautuu onnistuneeksi, voidaan hanketta jatkaa ja laajentaa. Tesla haluaa siten vauhdittaa autoilun sähköistymistä, jopa merkistäkin riippumatta.

Supercharger -latausasemakonsepti lanseerattiin Model S:n myötä vuonna 2012. Maailmanlaajuisesti asemia on nyt jo yli 35 000.

Lähde ja kuvat: Tesla Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat