20.10.2022

Torstai toi teille talvinopeusrajoitukset – aluksi Lappiin

Maanteillä siirrytään talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoituksiin. Vaihtuvien nopeusrajoitusten moottoriteillä korkeimmat rajoitukset voivat olla voimassa marraskuun loppuun – jos sää- ja keliolot sen sallivat.

Talvisin ajokauden rajoitukset tarkoittavat, että maanteillä nopeusrajoitukset lasketaan pääosin 80 kilometriin tunnissa, joillakin tieosuuksilla 70 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitukset laskevat 100 kilometriin tunnissa.

Aluksi rajoitukset tulevat käyttöön Lapissa. Muu Suomi seuraa ensi viikolla perässä siten, että talvikauden nopeusrajoitukset otetaan käyttöön koko maassa perjantaihin 28.10. mennessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korkeampi rajoitus voidaan pitää

Tien korkea turvallisuustaso tai pienet liikennemäärät mahdollistavat joitakin poikkeuksia talvirajoitusten pääsääntöihin, kerrotaan Väylävirastosta.

Maanteillä sadan kilometrin nopeusrajoitus voi jäädä voimaan esimerkiksi teillä, joissa ajosuunnat on erotettu toisistaan kaiteella.

Lisäksi vaihtuvien nopeusrajoitusten moottoriteillä voidaan pitää korkeimmat rajoitukset voimassa marraskuun loppuun asti, jos sää- ja keliolot sen sallivat. Esimerkiksi 120 km/h:n rajoitus voi siis olla voimassa hyvissä ajo-olosuhteissa valoisana vuorokauden aikana vielä marraskuussa.

muuttuva nopeusrajoitus

Turvallisuus edellä

Rajoituksissa on kyse ajoturvallisuudesta. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset pienentävät onnettomuusriskiä, joka muuten kohoaisi pimeällä kaksinkertaiseksi ja liukkaalla moninkertaiseksi verrattuna päivänvalossa ja sulalla kelillä ajamiseen. On arvioitu, että talvikauden nopeusrajoitukset säästävät vuosittain kahdeksan ihmisen hengen ja kymmeniä loukkaantumisia.

– Alempi ajonopeus antaa kuljettajalle enemmän aikaa havaita ja toimia yllättävissäkin tilanteissa. Suurin sallittu nopeus ei läheskään aina ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus, etenkään talvikaudella. Jos olosuhteet edellyttävät, on paras vähentää nopeutta entisestään, Väyläviraston tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman taustoittaa.

Alennetuista nopeusrajoituksista on muitakin kuin turvallisuushyötyjä muistuttaa Väylävirasto. Etuina ovat, että polttoaineenkulutus laskee ja päästöt vähenevät, päällyste kuluu hitaammin ja rengasmelu pienenee. Lisäksi liikenne on usein sujuvampaa, kun nopeuserot eivät ole niin suuria, mikä osaltaan lisää myös taloudellisuutta.

Lähde: Väylävirasto Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat