16.7.2022 Liikenne Tuliko kivi tuulilasiin? Parin pienen kikan avulla selvität isommalta laskulta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuulilasin kiveniskemän korjaus on monesti maksuton – tuulilasin vaihto maksaa sen sijaan vähintään vakuutuksen omavastuun. Kivi tai nasta napsahtaa tuulilasiin ja tuulilasiin tulee pienen pieni särö tai jälki. Moni autoilija ei kiinnitä tähän mitään huomiota, kunnes jonkun ajan kuluttua liikkeelle lähtiessään voi huomata pienen viattoman kiveniskemän laajenneen kokonaiseksi halkeamaksi tuulilasissa. Tuttua monelle. Kun auton pistää parkkiin, talvella pakkanen voi saada lasin halkeamaan kiveniskemän kohdalta. Jos auto jää kesällä auringon paisteeseen, sekin voi hajottaa lasin siitä, mihin kivi on iskenyt. Tai auton pesuun ajaminen voi olla turmiollista tuulilasille, jossa on pieni kiveniskemä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aja suoraan tuulilasikorjaamoon Kun tuulilasiin tulee kiveniskemä, muutamalla pienellä konstilla voi välttyä isommalta laskulta eli vähintään vakuutusyhtiön tuulilasivakuutuksen omavastuulta. Jos lähellä on tuulilasikorjaamo, aja suoraan sinne, siellä kiveniskemä melko todennäköisesti korjataan veloituksetta. Monen vakuutusyhtiön tuulilasivakuutuksessa on myös kiveniskemän veloitukseton korjaus. – On yllättävän yleistä, että autoilijat eivät tiedä tuulilasin korjauksen olevan heille ilmaista, jos autossa on kattava lasivakuutus. Jos tuulilasi joudutaan vaihtamaan kokonaan, on asiakkaalle koituva omavastuu tällöin 150 euroa, POP Vakuutuksen korvauspalveluiden operatiivinen päällikkö Tommi Lehmusvirta kertoo. Jos lähelläsi ei ole tuulilasikorjaamoa, mutta autossasi on esimerkiksi teippia, aja autolla tien sivuun. Pyyhi iskemän kohtaa tuulilasista puhtaaksi ja laita teipin palanen kiveniskemän päälle tuulilasiin. Voit myös käyttää teipin sijaan niin sanottua tuulilasitarraa, joka on nimenomaan tarkoitettu tähän tarkoitukseen. Aja tämän pienen operaation jälkeen tuulilasikorjaamolle mahdollisimman pian. Tuulilasitarra voi pelastaa Tuulilasitarroja saa monelta tuulilasikorjaamolta ja niitä kannattaakin pitää auton autossa mukana. Tuulilasitarra tai teipinpala ei pidä lasia kasassa yhtään sen enempää tai paremmin kuin ilman sitä, mutta se suojaa kiveniskemän kohtaa lasissa eikä kiveniskemän kohtaa pääse niin helposti kosteutta eikä likaa, joka puolestaan edesauttaa tuulilasin hajoamista. Tuulilasin halkeama on yllättävän yleistä. POP Vakuutuksen selvityksen mukaan lasinvaihtoa vaativa vaurio aiheutuu joka kymmenenteen autoon vuosittain. Autoilijat myös monesti unohtavat, että tuulilasin merkitys autossa on hyvin moninainen – sen tarkoitus ei ole nimensä mukaisesti pitää ajoviimaa autosta ulkona sekä tarjota näkyvyyttä eteenpäin, vaan nykyisissä autoissa se on myös merkittävä turvavaruste. Tuulilasi voi olla auton korin jäykkyydestä jopa 30 prosenttia ja ehjä tuulilasi takaa esimerkiksi sen, että auton turvatyynyt toimivat törmäystilanteessa suunnitellusti. – Vuonna 2018 katsastusohjeet tiukensivat tuulilasien kuntovaatimuksia ja näimme silloin melkoisen piikin sekä lasin korjauksissa että -vaihdoissa. Tämä kertoo, että teillämme liikkuu paljon ajoneuvoja rikkinäisillä tuulilaseilla, kertoo autolasien vaihtoon ja korjaukseen erikoistuneen ketjun Carglass:n toimitusjohtaja Samuel Alander. Lähde ja kuva: POP Vakutuus ja Carglass Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku