10.3.2014

Työkalu täsmävarusteilla

Hinausautoksi varusteltu Volvo FL 290 ensimmäistä kertaa koeajossa.

Käyttövalmista hinausautoa pohjolan haastaviin olosuhteisiin ei synny autotehtaan linjalla. Alustavalinnan jälkeen kokonaisuuden viimeistelevä varustelu tehdään mittatilauksena.

Hinausautojen rakentamiseen ja varusteluun erikoistuneen Falkomin kokoonpanohallissa Hollannin Tielissä on työn alla 15 autoa, kaikki erilaisia. Suurimmat ovat rekkakokoa, pienimmät lähinnä henkilöautojen siirtoon soveltuvia.

Muutostöitä esittelevän toimitusjohtaja Marcel de Fouwn mukaan edes identtisille alustoille rakennettavilla autoilla ei ole juuri yhteistä keskenään.

– Perusratkaisut kelpaavat yllättävän harvalle. Eri maissa hinausautoille on asetettu runsaasti erilaisia vaatimuksia. Lisäksi asiakkailla on paljon omia mieltymyksiä.

Autoja lähemmin tarkasteltaessa käy nopeasti ilmi miksi hinauskalusto maksaa. Lisätyönä tehtävää sovittamista ja rakentamista tarvitaan paljon. Erikoisosat ja käsityö maksavat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varustelu jopa viikossa

Falkomin asiakkailleen tarjoamat ratkaisut ovat suurelta osin omaa tuotantoa. Suunnittelutiimiin kuuluu toimitusjohtajan lisäksi kaksi insinööriä. Suurin osa varusteluosien valmistuksesta ja muokkauksesta tehdään Latviassa, mutta kokoonpano on keskitetty Hollantiin. Vuosittain valmistuu lähes 150 hinausautoa ja yli 20 järeää nosturiasennusta.

Falkomin vahvin markkina-alue on lähellä. Suurin yksittäinen asiakas on toistaiseksi Belgian Autoliitto, jonka kaikki 160 hinausautoa ovat Falkomilta. Kattavasta kalustosta uusitaan vuosittain noin 30, joten työtä riittää.

Hinausauton toteutustapa riippuu varustelusta. Yleensä kokonaisuus rakennetaan auton oman rungon päälle. Tarvittaessa myös erillisen apurungon rakentaminen on mahdollista, jos sovitustyö sitä edellyttää. Auton omiin järjestelmiin ei varustelussa kosketa.

– Esimerkiksi sähkötyöt toteutetaan aina erillisenä kokonaisuutena. Auton valmistajan antama takuu omalle työlleen pysyy silloin voimassa, Marcel de Fouw kertoo.

Yksinkertainen varustelu onnistuu viikossa. Monimutkaisemmat asennukset saattavat kestää jopa kuusi viikkoa.

Volvo valmiina Suomeen

Pohjoismaisia asiakkaita Falkom tavoittelee Skandinavia-mallistollaan. Pohjoisessa palvelevat autot varustetaan usein tiiviimmillä työkalulaatikoilla, paremmilla työ- ja huomiovaloilla ja järeämmällä vinssillä. Myös ruostesuojaukseen kiinnitetään erityistä huomiota.

– Ruoste voi viedä vuosia pois auton käyttöiästä, joten suojaamatonta pintaa ei saa jäädä mihinkään. Siksi kaikki osat maalataan heti sovituksen jälkeen ennen varsinaista asennusta, toimitusjohtaja de Fouw korostaa.

Kokoonpanohallissa viimeistelyä odottavat autot ovat lähdössä Sveitsiin, Ruotsiin ja Saksaan. Volvo FL 290 on jo luovutusta vaille valmis. Autoaan noutamaan saapunut Matti Lehtinen Järvenpään Vika-autosta osti auton varusteineen suoraan Falkomilta. Auto valmistui alle puolessa vuodessa tilauksen allekirjoituksesta.

– Neljä edellistä autoa on ostettu ja varusteltu Suomessa, mutta tällä kertaa päätin kokeilla eurooppalaista valmistajaa. Kokonaisuus saatiin neuvoteltua niin sopivaksi paketiksi, että en nähnyt järkevänä hankkia alustaa erikseen, Lehtinen kertoo.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen

Luetuimmat