10.3.2014 Liikenne Työkalu täsmävarusteilla Hinausautoksi varusteltu Volvo FL 290 ensimmäistä kertaa koeajossa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttövalmista hinausautoa pohjolan haastaviin olosuhteisiin ei synny autotehtaan linjalla. Alustavalinnan jälkeen kokonaisuuden viimeistelevä varustelu tehdään mittatilauksena. Hinausautojen rakentamiseen ja varusteluun erikoistuneen Falkomin kokoonpanohallissa Hollannin Tielissä on työn alla 15 autoa, kaikki erilaisia. Suurimmat ovat rekkakokoa, pienimmät lähinnä henkilöautojen siirtoon soveltuvia. Muutostöitä esittelevän toimitusjohtaja Marcel de Fouwn mukaan edes identtisille alustoille rakennettavilla autoilla ei ole juuri yhteistä keskenään. – Perusratkaisut kelpaavat yllättävän harvalle. Eri maissa hinausautoille on asetettu runsaasti erilaisia vaatimuksia. Lisäksi asiakkailla on paljon omia mieltymyksiä. Autoja lähemmin tarkasteltaessa käy nopeasti ilmi miksi hinauskalusto maksaa. Lisätyönä tehtävää sovittamista ja rakentamista tarvitaan paljon. Erikoisosat ja käsityö maksavat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varustelu jopa viikossa Falkomin asiakkailleen tarjoamat ratkaisut ovat suurelta osin omaa tuotantoa. Suunnittelutiimiin kuuluu toimitusjohtajan lisäksi kaksi insinööriä. Suurin osa varusteluosien valmistuksesta ja muokkauksesta tehdään Latviassa, mutta kokoonpano on keskitetty Hollantiin. Vuosittain valmistuu lähes 150 hinausautoa ja yli 20 järeää nosturiasennusta. Falkomin vahvin markkina-alue on lähellä. Suurin yksittäinen asiakas on toistaiseksi Belgian Autoliitto, jonka kaikki 160 hinausautoa ovat Falkomilta. Kattavasta kalustosta uusitaan vuosittain noin 30, joten työtä riittää. Hinausauton toteutustapa riippuu varustelusta. Yleensä kokonaisuus rakennetaan auton oman rungon päälle. Tarvittaessa myös erillisen apurungon rakentaminen on mahdollista, jos sovitustyö sitä edellyttää. Auton omiin järjestelmiin ei varustelussa kosketa. – Esimerkiksi sähkötyöt toteutetaan aina erillisenä kokonaisuutena. Auton valmistajan antama takuu omalle työlleen pysyy silloin voimassa, Marcel de Fouw kertoo. Yksinkertainen varustelu onnistuu viikossa. Monimutkaisemmat asennukset saattavat kestää jopa kuusi viikkoa. Volvo valmiina Suomeen Pohjoismaisia asiakkaita Falkom tavoittelee Skandinavia-mallistollaan. Pohjoisessa palvelevat autot varustetaan usein tiiviimmillä työkalulaatikoilla, paremmilla työ- ja huomiovaloilla ja järeämmällä vinssillä. Myös ruostesuojaukseen kiinnitetään erityistä huomiota. – Ruoste voi viedä vuosia pois auton käyttöiästä, joten suojaamatonta pintaa ei saa jäädä mihinkään. Siksi kaikki osat maalataan heti sovituksen jälkeen ennen varsinaista asennusta, toimitusjohtaja de Fouw korostaa. Kokoonpanohallissa viimeistelyä odottavat autot ovat lähdössä Sveitsiin, Ruotsiin ja Saksaan. Volvo FL 290 on jo luovutusta vaille valmis. Autoaan noutamaan saapunut Matti Lehtinen Järvenpään Vika-autosta osti auton varusteineen suoraan Falkomilta. Auto valmistui alle puolessa vuodessa tilauksen allekirjoituksesta. – Neljä edellistä autoa on ostettu ja varusteltu Suomessa, mutta tällä kertaa päätin kokeilla eurooppalaista valmistajaa. Kokonaisuus saatiin neuvoteltua niin sopivaksi paketiksi, että en nähnyt järkevänä hankkia alustaa erikseen, Lehtinen kertoo. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?