21.12.2015

Uusi vuosi, uudet kortit – mikä liikenteessä muuttuu vuonna 2015?

Vuodenvaihde tuo muutoksia moneen ajokorttiin liittyvään asiaan. Myös ajoneuvovero nousee.

Tammikuun alusta lähtien ajokorttiasioita ei enää hoideta poliisilaitoksella, vaan Ajovarma Oy:n palvelupisteissä, joita on Suomessa noin sata kappaletta. Niissä otetaan vastaan ajokortti- ja muut hakemukset, luovutetaan luvat ja neuvotaan ajokorttiasioihin liittyvissä kysymyksissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Poliisillekin jää valtaa

Taustalla on se, että tieliikenteen henkilöluvista vastaa 1.1.2016 eteenpäin Trafi. Poliisille jäävät entiseen tapaan ajokielloista päättäminen, lupien peruminen ja ajoterveyden valvonta.

Ajovarmassa asioidaan jatkossa ajokortin hankkimiseen, ajokortin kaksoiskappaleen tilaamiseen sekä opetusluvan, moottoripyörän harjoitusluvan, taksinkuljettajan ajoluvan ja liikenneopettajaluvan hakemiseen liittyvissä asioissa. Ajovarma hoitaa myös hakemusten vastaanottamisen, käsittelyn ja sellaisten lupien luovuttamisen, joita ei postiteta.

Ajokorttimaksut muuttuvat samalla hieman. Ensimmäisen henkilöautokortin hakemusmaksu on 40 euroa ja kaksoiskappaleen 30 euroa. Pian vuodenvaihteen jälkeen otetaan käyttöön myös sähköinen palvelu, jolla ajokortin kaksoiskappaleen voi tilata 20 eurolla.

Myös terveysasiat Trafille

Trafi ottaa vuodenvaihteessa haltuunsa myös ajoterveysasioiden viranomaiskäsittelyn. Trafihan vastaa jo nyt laajalti muiden liikennemuotojen (ilmailu, rautatieliikenne, merenkulku) liikennelääketieteellisistä viranomaisasioista.

Lääkäri antaa suurimmassa osassa tapauksista tutkittavalle tämän oman lausuntokappaleen lisäksi myös viranomaiskappaleen, jonka tutkittava toimittaa itse valitsemaansa Ajovarman palvelupisteeseen ajokorttihakemuksensa liitteeksi. Ajokieltotapauksissa lääkäri lähettää ne itse poliisille.

Lisätietoja ajokorttimuutoksista ja sähköisestä asioinnista löytyy osoitteista www.trafi.fi/poliisiltameille ja https://asiointi.trafi.fi/fi

Teoriakoe uudistuu

Muutoksia tulee tammikuun alussa myös ensimmäistä kertaa ajokorttinsa hankkiville aina teoriaopetusta myöten.

Teoriakoe on tähän asti perustunut valokuviin, kun taas uuden kokeen kuvat luodaan animaatiotekniikalla ja kokeeseen vastataan kosketusnäytöllä. Kysymyskohtaisista aikarajoituksista luovutaan, mutta kokeen kokonaisaika rajoitetaan puoleen tuntiin suoritettavaa luokka kohden. Henkilöautokortin hakijat vastaavat 50 kuva- ja 10 kirjalliseen kysymykseen.

Ajokortin saa myös heti pidemmäksi aikaa. Tähän asti ensimmäinen kortti on ollut kaksivuotinen, mutta 1.1.2016 se myönnetään kerralla 15 vuodeksi ja kuorma- sekä linja-autokortit 5 vuodeksi.

Kuljettajaopetuksen harjoitteluvaihe ja syventävä vaihe säilyvät edelleen pakollisina – todistus näistä pitää toimittaa kahden vuoden kuluessa ajokortin saamisesta Ajovarman palvelupisteeseen.

Lisäksi kuorma- ja linja-auton kuljettajien kirjallisen ammattipätevyyskokeen voi ensi vuoden alusta lähtien suorittaa myös suullisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajoneuvovero korottuu

Tammikuun alussa nousee myös ajoneuvon perusvero. Vero perustuu aiempaan tapaan valmistajan ilmoittamaan hiilidioksidipäästötietoon, ja jos sitä ei ole, ajoneuvon kokonaismassaan. Täyssähköautojen perusvero on päästötaulukon veron alin määrä.

Pari esimerkkiä korotuksista: 100 g/km päästävän auton vero nousee vuodessa 85,05 eurosta 126,29 euroon, ja jos perusteena käytetään kokonaismassaa, 1 701–1 800 kilon luokkaan sijoittuvan auton 187,98 eurosta 248,20 euroon. Tarkemmat taulukot löytyvät netistä osoitteesta https://trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara

Katso myös: Kuljettajatutkinnon teoriakoe uudistuu – Autoliitolta ilmainen harjoittelumahdollisuus

Teksti Jussi Saarinen, lähde Trafi, kuva: Santeri Petrell

Luetuimmat