18.2.2016

Vakuutusyhtiö: taltuta lomaraivo ja rauhoitu somessa

Loma on iloinen asia, mutta sitä riemua ei kannata jakaa aivan kaikille. Somen lisäksi malttia tarvitaan liikenteessä.

Loma on loma, mutta matkasta kertominen sosiaalisessa mediassa tarkkoine lähtö- ja paluupäivineen kannattaa tehdä niin, ettei tieto ole julkisesti kaikkien somessa surffaavien saatavilla. Yksityisyysasetukset esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa kannattaa hoitaa kuntoon, jos ei halua kenen tahansa näkevän omia somepostauksia.

Suosituksen taustalla ei ole pikkumaisuus tai yksityisyydensuoja. Modernit rosvot nimittäin hyödyntävät sosiaalista mediaa ammatillisesti.

Kodin yksityiskohtien jakamiseen somessa julkisesti on myös hyvä kiinnittää huomiota. Ammattimaiset murtovarkaat voivat kätevästi hyödyntää tietoa muun muassa kodissa olevista arvoesineistä, design-huonekaluista tai helpoimmasta sisäänpääsystä asuntoon.

– Kuvien jakaminen somessa tyylikkäästi ja varsinkin kalliisti sisutetusta kodista voi vetää murtovarkaita puoleensa erityisesti, jos kuvista voi saada selville asunnon tarkan sijainnin, Ifin omaisuusvakuutusten asiantuntija Johannes Pulkki kertoo.

Naapurin kanssa voi sopia, että hän pitää taloa tai asuntoa silmällä varsinaisten asukkaiden poissaolon ajan.

Jos haluaa vielä enemmän mielenrauhaa lomamatkan ajaksi, voi harkita kodin varustamista hälytysjärjestelmällä. Vakuutusyhtiöt antavat usein alennusta kotivakuutusmaksusta, jos koti on tehty tavallista turvallisemmaksi esimerkiksi hälytysjärjestelmän avulla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakkaa oikein

If muistuttaa myös ajoneuvon pakkaamiseen liittyvistä turvallisuusnikseistä.  Raskaat tavarat kannattaa jättää auton takakontissa alimmaisiksi ja kevyet kassit pinotaan painavien päälle. Sukset ja lumilaudat on hyvä kuljettaa auton katolle kiinnitettävässä suksiboksissa. Lemmikkien matkaaminen sujuu turvallisimmin kuljetuskopissa tai eläimille tarkoitettuihin turvavöihin kiinnitettynä.

Monet turvallisuusvinkeistä ovat itsestäänselvyyksiä, mutta yllättävän moni ei silti kiinnitä niihin juuri huomiota.

Onnettomuustilanteessa laiska pakkaaja maksaa kovan hinnan, sillä pienikin esine voi aiheuttaa aikamoisen tällin, jos se singahtaa tarpeeksi kovaa takapenkin hattuhyllyltä kuskin takaraivoon. Kyytiin pakatun kuorman pitäisi pysyä paikallaan myös äkkijarrutuksessa.

Liikenneraivoa havaittavissa

Riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan autoon on hyvä keino välttyä peräänajoilta yllättävissäkin tilanteissa.

– Maatienopeuksilla välimatkan pitäisi olla neljä sekuntia. Tämän voi helposti laskea, kun edellä oleva ajoneuvo ohittaa tien vieressä olevan kiintopisteen, esimerkiksi lyhtypylvään. Oma auto saisi olla samassa kohdassa aikaisintaan neljän sekunnin päästä, Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela kertoo.

Kokeneellakin kuljettajalla kestää noin sekunti, ennen kuin hän ehtii reagoida ja painaa jarrua. Jos turvaväli on olematon, sekunnissa ehtii jo törmätä edellä ajavaan autoon.

– Liikenneraivo on ilmiö, jota näkee valitettavasti myös Suomen teillä. Yleensä hermot ovat kireällä, jos perille on jostain syytä kiire ja liikkeelle on lähdetty myöhässä. Edellä ajavien muka liian hitaaseen vauhtiin suhtaudutaan tällöin tunteella ja hurjia ohituksia voi tällöin tulla tehtyä. Se ei ole kuitenkaan kenenkään etu, sillä kaikille on varmasti kuitenkin tärkeintä päästä ehjänä perille, Koskela muistuttaa.

Lähde If, kuvituskuva Moottorin arkisto

Luetuimmat