12.10.2017 Liikenne Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja: Nykyveroilla pärjätään, uusia tieveroja ei tarvita! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edes sähköauto ei uhkaa nykyistä tieliikenteen verotuksen pohjaa vielä pitkään aikaan, toteaa Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen. Valtion ensi vuoden talousarviossa tieliikenteen suorat verotulot ovat 5,3 miljardia euroa. Summasta kaksi miljardia kerätään auto- ja ajoneuvoverona, 2,6 miljardia bensiinin ja dieselin polttoaineverona ja vajaa miljardi on bensiini- ja dieselpolttoaineiden arvonlisäveroa. Tämä yhteissumma on pysynyt vuosia varsin vakiona, vain painotukset ovat muuttuneet. Selkein muutos on siirtyminen asteittain auton hankinnan verotuksesta käytön verotukseen, eli autoverosta vuotuiseen ajoneuvoveroon. Öljy- ja biopolttoainealan energiaseminaarissa puhunut veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen ei suuremmin moiti nykytilaa, vaikka tieliikenne hänenkin laskelmissaan on selkeästi maksajan roolissa – valtion menot tieliikenteeseen kun ovat miljardin luokkaa vuosittain. – Haittaveroilla on paikkansa: Myös liikenteen verotuksessa on muutakin huomioitavaa kuin tienkäyttö ja rahoitus valtion investointeihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköauto ei ole uhka vielä pitkään aikaan Lähitulevaisuuden suhteen Lehtinen toppuuttelee ainakin huikeimpia visioita. – Pitää miettiä tarkkaan, miten liikenneverkot jatkossa rahoitetaan. Ratkaisuja ehditään vielä miettiä, sillä nykyisillä liikenteen verotuksen keinoilla pärjätään toistaiseksi. Useasti esiin nostettua kilometriverotusta hän pitää toistaiseksi täysin raakileena. Viimeksi ajettuihin kilometreihin pohjautuva verotus nousi vahvasti esiin alkuvuodesta 2017, kun julkisuuteen esitettiin selvitys liikenneverkon liiketaloudellisesta kehittämisestä eli ajatus ns. Liikenneverkkoyhtiöstä, jonka haltuun liikenneväylät siirrettäisiin. – Nykytiedon varassa kilometriverotus on erittäin kallis ja epävarma investointi, jonka teknologiaan, kustannuksiin, hallinnointiin ja oikeudelliseen perustaan liittyy valtavasti avoimia kysymyksiä, Lehtinen toteaa. – Nykyjärjestelmään verrattuna hyödyt ovat minimaalisia. Polttoainevero on jo nyt päästöperusteinen ’kilometrivero’, joka on yksinkertainen ja hallinnollisesti tehokas. Myöskään sähköautojen yleistyminen ei uhkaa vielä pitkään aikaan polttoaineveroa. Tienkäyttäjää ei saa rahastaa hengiltä Hieno hallinnollinen rakenne ei ole Lehtisen mielestä ratkaisu. Liikenneinfrastruktuuria voidaan hänen mukaansa edistää parhaiten hyvällä talouspolitiikalla. – Liikenneverkon rahoittamisessa ei ole ihmelääkkeitä. Liian ankarat tienkäyttömaksut toimisivat tarkoitustaan vastaan. Vain hyvin hoidettu julkinen talous mahdollistaa järkevät investoinnit liikenneverkkoon. Liikkuminen itsessään ei ole haitta vaan hyödyllinen ja edistettävä asia. – Yhtiöitys tai muu vastaava järjestely ei muuta tärkeintä lähtökohtaa: jotta liikenneverkkoon voidaan satsata riittävästi rahaa, pitää kansantalouden ja julkisen talouden olla kunnossa, Lehtinen muistuttaa. – Erityisesti päällekkäisiä ratkaisuja pitää varoa. En haluaisi ensimmäisenä nähdä, että esimerkiksi Helsinki alkaisi rakentaa tietulleja nykyisen verotuksen päälle. Satelliittiseuranta avaa uusia mahdollisuuksia myös verottajalle Parhaillaan lausuntokierroksella oleva luonnos satelliittinavigointia edistäväksi toimenpideohjelmaksi ei käytännössä kyseenalaista satelliittiseurantaa, vaan etsii keinoja, miten se toteutetaan ja mihin kaikkeen sitä voidaan käyttää. Tiemaksut jossain muodossa nousevat tämän toimenpideohjelman käsittelyn yhteydessä vahvasti esiin. Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoja 17.10. 2017 mennessä ja ohjelman on tarkoitus olla valmis jo syksyn aikana. Teksti: Eila Parviainen Kuvituskuvat: Antti Hentinen Lue myös: Satelliittiseuranta tulossa tieliikenteeseen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 21.3.2024 Uutinen Riku Routo: ”Se vaan lähtee lapasesta aina!” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta