23.3.2017

Vikaraportti paljastaa autosi luotettavuuden – ajatko aikapommilla?

Dekran kattava vikalista on autonostajan ystävä, joka paljastaa armotta vikaherkät automallit.

Kattava katsastusraportti paljastaa armotta, mitkä ovat vähävikaisia automalleja, mitkä murheenkryynejä. Mutta mikä on oman automallisi sijoitus vikalistalla? Onko naapurisi auto omaasi luotettavampi?

Saksan toiseksi suurimman katsastusketjun Dekran katsastusraportin erityisansio on kattavuuden lisäksi se, että raportti vertaa vikojen määrää auton ajomäärään eikä ikään, kuten useimmat muut vikaraportit.

Taustalla ei ole ihan mitätön otanta autoja, sillä raportissa on mukana 15 miljoonaa määräaikaiskatsastusta Saksassa vuosina 2015 ja 2016. Luotettavuutta lisää, että mukana ovat automallit, joista saatiin vähintään tuhannen katsastuksen tiedot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi A6 kärjessä – taas

Vuonna 2011 esitelty Audi A6 on toistamiseen koko tilaston paras eli automallissa havaittiin vähiten vikoja. Vuonna 2009 esitelty Mercedes-Benz E-sarja (W212) on toistamiseen tilaston kakkonen. Kolmanneksi ylsi Volvo S60/V60.

Koko tilaston kolme parasta (kaikki ajomääräryhmät*)

SijaMalliEsitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi DMI**
1.Audi A6201194,6
2.Mercedes-Benz E-sarja200991,8
3.Volvo S60/V60201089,4
*Kokonaistilastossa kaikki kolme ajokilometriryhmää 0–50 000 km, 50 001–100 000 km ja 100 001–150 000 km, tulos on niiden keskiarvo. Uusimpia malleja puuttuu, koska niistä ei vielä tilastoa kaikissa ajokilometriryhmissä.
**Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Koko tilaston parhaat on keskiarvo kolmen eri ajomääräryhmän arvosanoista.

Ajomääräluokat ovat alle 50 000 km, 50 001–100 000 km ja 100 001–150 000 km.

Ajomäärät vaihtelevat autojen kokoluokittain. Isoilla ja edustusluokan autoilla ajetaan eniten, pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähiten.

Alle 50 000 kilometrin ajoryhmästä löytyvät koko tilaston vähävikaisimmat mallit, Mercedes-Benzin neljä mallia: A-sarja, B-sarja, GLE/ML ja SL sekä viidenneksi parhaana Audi A6.

Mercedes-Benz A-sarjan viattomuusindeksi on 98,2 maksimituloksen ollessa 100.

Koko tilaston viisi vähävikaisinta (ajomäärä enintään 50 000 km)

SijaMalliEsitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi**
1.Mercedes-Benz A-sarja201298,2
2.Mercedes-Benz B-sarja201197,9
3.Mercedes-Benz GLE/ML201197,8
3.Mercedes-Benz SL201297,8
5.Audi A6201197,7
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viattomuusindeksi ratkaisee

Dekran antama arvosana perustuu DMI-vikaindeksiin (Dekra Mängel Index), joka lasketaan vähentämällä merkittävien, ison vikojen prosentit ilman vikoja -prosenttiluvusta. Mitä isompi arvo, lähempänä sataa, sitä parempi. Saatu luku on oikeastaan ”viattomuusindeksi”.

Tulokset on esitetty kokoluokittain, mikä helpottaa vertailua käytetyn auton ostajan kannalta.

Tuloslistassa on kahdeksan kokoluokkaa pikkuautoista katumaastureihin, ja lisäksi pakettiautot.

Dekra-raportin tulokset perustuvat katsastuksessa havaittuihin teknisiin vikoihin, joilla on suuri merkitys turvallisuuteen, ympäristöön ja korjauskustannuksiin.

Merkittäviä vikoja löytyy eniten jarruista, pyöräntuennasta, ohjauslaitteista, sähkölaitteista sekä päästöistä (pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).

Omistajan huolimattomuudesta johtuneet viat, esimerkiksi kuluneet renkaat tai kuluneet lasinpyyhkimen sulat, eivät vaikuta arvosteluun.

Viattomuusindeksit keskimäärin kokoluokittain

Luokka0–
50 000 km
50 000–
100 000 km
100 000–
150 000 km
Pikkuautot77,054,932,5
Pienempi keskiluokka83,966,044,1
Isompi keskiluokka87,771,354,0
Isot autot
ja edustusluokka
91,083,867,1
Katumaasturit
ja maasturit
87,872,752,8
Urheiluautot
ja avoautot
88,572,349,7
Tila-autot83,463,740,9
Korkeat tila-autot/
pienet pakettiautot
78,554,030,0

Mersu petrannut vuodesta 2007

Parikymmentä vuotta sitten Mersuissa alkoi näkyä merkille ennen kuulumatonta laadun vaihtelua, ruostumista ja ongelmia alihankkijoiden valmistamien komponenttien kanssa, esimerkkinä ensimmäisen C-sarjan (W202) Lucas-ruiskutuspumput ja E-sarjan (W211) sähköhydrauliset SBC-jarrut.

Myöskään Daimler–Chrysler-yhteistyöseikkailu vuosina 1995–2007 ei ollut omiaan parantamaan laatua. Lisäksi Mersu laajensi nopeasti mallistoa eri kokoluokkiin, kohensi varustetasoa ja pudotti hintoja. Alihankintaosien laadussa oli toivomisen varaa. Mallitulvan huumassa kaikkea ei ehditty kokeilla kunnolla. Epäonnistunut yhteistyö Chryslerin kanssa lopetettiin vuonna 2007.

Vuoden 2007 jälkeen esiteltyjen mersujen laatu alkoi kohentua Daimlerin toimitusjohtaja Dieter Zetschen organisoiman kurinpalautuksen ansiosta. Daimler oppi standardoimaan komponentit, ja yhteisiä osia käytetään mahdollisimman paljon eri malleissa, mikä helpottaa logistiikkaa ja kohentaa laatua.

Tulokset näkyvät luotettavuusraporteissa ja erityisesti tässä katsastustilastossa, jossa Mercedes-Benz vei 10 kärjessä -valtikan Toyotalta.

Esimerkiksi vuonna 2007 esitelty mersu C-sarja (W204) on Dekran tilastossa kärkisijoilla, mutta vuonna 2000 markkinoille tullut C-sarja (W203) häntäpäässä. Samoin vuonna 2009 esitelty E-sarja (W212) on kärkisijoilla ja vuonna 2002 esitelty E-sarja (W211) hännillä. Aikaisempi murheenkryyni, Yhdysvalloissa valmistettava iso ML-katumaasturi on parantunut huikeasti: Aikaisemmat ML-mallit (etenkin W163) olivat vikatilastojen surkeimpia, mutta uusi, vuonna 2011 esitelty ML/ GLE (W165) on noussut vähävikaisimpien joukkoon. Sen viattomuusindeksi 97,8 alle 50 000 km ajoryhmässä on koko tilaston kolmanneksi paras.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Opel Adam pärjäsi hyvin

Japanilaiset Honda, Mazda ja Toyota menestyivät pikkuautoissa, mutta alle 50 000 km ryhmässä Opel Adam nousi pikkuluokan parhaaksi. Muissa luokissa kärkitilat menivät pääosin eurooppalaisille merkeille. Japanilaisen laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä.

Premium-merkkien uudemmat mallit hallitsevat isojen autojen kärkisijoja ja vanhemmat mallit häntäpään sijoja.

Kokoluokkien parhaat (ajomäärä enintään 50 000 km*)

LuokkaMalliViattomuus-
indeksi DMI*
PikkuautotOpel Adam94,5
Pienempi keskiluokkaMercedes-Benz A98,2
Isompi keskiluokkaVolvo S60/V6095,8
Isot autot
ja edustusluokka
Audi A697,7
Katumaasturit
ja maasturit
Mercedes-Benz GLE/ML97,8
Urheiluautot
ja avoautot
Mercedes-Benz SL97,8
Tila-autotMercedes-Benz B97,9
Korkeat tila-autot/
pienet pakettiautot
Ford Transit Custom90,8
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Volkswagen Sharan yllätyskakkonen

Tila-autoissa Mercedes-Benzin B-sarja oli kärjessä kahdessa ajomääräryhmässä. Yli 100 000 km ajettujen joukossa voittajaksi nousi vuonna Ford C-Max/Grand C-Max. Vuonna 2010 esitelty Volkswagen Sharan oli kakkonen. Mallimuutoksen yhteydessä Sharanin laatu koheni huikeasti. Ensimmäisen sukupolven Sharan oli yhteistyötä Fordin kanssa, mallinimet Ford Galaxy, Volkswagen Sharan ja Seat Alhambra. Portugalissa valmistettujen autojen laatu oli kehno. Kun valmistajat eriyttivät tuotannon, laatu koheni.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ranskalaiset petranneet, korealaisilla vaikeaa

Ranskalaisista luokkansa kolmen kärkeen nousivat Peugeot Partner, Citroën Berlingo ja Renault Scénic. Koko tilastossa Renault Master nousi pakettiautojen parhaaksi.

Peugeot 208 nousi viidenneksi 50 000–100 000 km ryhmässä.

Japanilaisen laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten parantaessa laatuaan.  Japanilaisia löytyy viiden parhaan joukosta pikkuluokassa, alemmassa keskiluokassa sekä katumaasturien ja tila-autojen ryhmässä. Vain Honda Jazz ylsi ykköstilalle. Muita ykköstiloja ei japanilaisille herunut.

Kärkitiloilta ei löydy yhtään korealaista mallia. Sen sijaan häntäpäästä löytyy lukuisia korealaisia, etenkin vanhempia malleja.

Huikeat laatuerot eri sukupolvien välillä

Saman automallin eri mallisukupolvet voivat löytyä tilastosta kokoluokassaan joko viiden parhaan tai viiden huonoimman joukossa jopa samassa ajomääräryhmässä! Näissä tapauksissa uusi malli on selvästi edeltäjäänsä laadukkaampi. Lisäksi jotkut mallit ovat ikääntyessään alttiita vähäisen käytön aiheuttamille vioille. Esimerkiksi takapyörien levyjarrut voivat jumittaa.

Kokoluokassaan viiden kärkeen ja viiden häntäpäähän sijoittuneita malleja ovat Mercedes-Benz C-sarja, E-sarja, CLS ja SLK, BMW 5-sarja ja Z4, Opel Combo ja Meriva, Renault Scénic sekä Peugeot Partner sekä Volvo S60. Kaikissa uudempi mallisukupolvi on entistä parempi.

Samassa merkin eri mallisarjoissa voi olla suuria laatueroja. Opelin uudehkot Astra- ja Insignia-mallit ovat varsin laadukkaita, mutta 2000-luvun alkupuolen Vectra-, Tigra- ja Agila -malleissa on runsaasti vikoja.

Ford Fiesta, Focus ja C-Max / Grand C-Max ovat luotettavia, mutta vanhemmissa Ford Mondeo- ja Tourneo / Transit Connect -malleissa on runsaasti vikoja.

Koko tilaston luokkavoittajat (kaikki ajomääräryhmät*)

SijaMalliEsitelty vuonnaViattomuus-indeksi
DMI **
Pikkuautot
1.Honda Jazz200874,6
2.Mazda 22007
3.Volkswagen Polo2009
Pienempi
keski-
luokka
1.BMW 1-sarja201186,3
2.Ford Focus2010
3.Mazda 32009
Isompi
keski-
luokka
1.Volvo S60 / V60201089,4
2.Audi A42008
3.Audi A52007
Isot autot
ja edustus-
luokka
1.Audi A6201194,6
2.Mercedes-Benz E-sarja2009
3.BMW 5-sarja/GT2009
Katumaas-
turit ja
maasturit
1.Audi Q5200889,3
2.Mercedes-Benz GLK2008
3.Volvo XC602008
Urheilu-
autot ja
avoautot
1.Audi TT200681,1
2.Porsche 9112004
3.Mercedes-Benz SL2001
Tila-autot
1.Ford C-Max/Grand C-Max201080,0
2.Opel Meriva2010
3.Renault Scénic2009
Korkeat
tila-autot/
pienet pakettiautot
1.Mercedes-Benz Viano/Vito200367,0
2.Citroën Berlingo2008
3.Peugeot Partner2008
Pakettiautot
1.Renault Master201063,0
2.Mercedes-Benz Sprinter2006
3.Volkswagen Crafter2006
*Kokonaistilastossa kaikki kolme ajokilometriryhmää 0–50 000 km, 50 001–100 000 km ja 100 001–150 000 km, tulos on niiden keskiarvo. Uusimpia malleja puuttuu, koska niistä ei vielä tilastoa kaikissa ajokilometriryhmissä.
**Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

TOP 5 ja FLOP 5 –tilasto, kahdeksan kokoluokkaa, kussakin kolme ajomääräryhmää

Selvitys painottuu saksalaisiin automerkkeihin ja -malleihin, joista suuren autokannan myötä on tilastoon saatu muita laajempi mallikirjo. Viisi kärjessä ja viisi hännillä -sijoitusten yhteen laskeminen merkeittäin antaa selkeän kuvan laatueroista eri merkkien välillä.

Jaossa on sijoituksia kahdeksassa kokoluokassa ja kolmessa eri ajomääräryhmässä. Pakettiautojen ryhmä ei ole mukana tässä laskennassa.

TOP 5

Viiden kärjessä -sijoitukset jakautuivat merkeittäin seuraavasti: Mercedes-Benz nappasi eniten viiden kärjessä sijoituksia, 26 kappaletta. Audi on toisena (20) BMW on kolmas (10) pudottaen Toyotan neljänneksi (9).

Seuraavina ovat Volkswagen (8), Ford ja Volvo (7), Opel ja Porsche (6), Mazda (5), Honda, Peugeot, Renault, Seat ja Škoda (2), Citroën, Dacia, Jaguar, Mini, Mitsubishi ja Suzuki (1).

FLOP 5

Viiden viimeisen sijan joukossa ovat useimmin Mercedes-Benz (17 kertaa), seuraavina Opel (15), Hyundai (11), BMW (9), Citroën, Fiat ja Renault (7), Peugeot (6), Chevrolet, Dacia ja Ford (5), Kia, Mazda ja Nissan (4), Audi ja Volkswagen (3), Škoda ja Volvo (2), Lancia, Seat, Suzuki ja Toyota (1).

On huomattava, että osa premium-merkkien sijoittumisesta viiden viimeisen joukkoon luokassaan johtuu siitä, että isojen autojen/edustusautojen luokassa on hyvin vähän malleja ja lisäksi niiden viattomuusindeksit ovat merkittävästi muita luokkia parempia.

Isojen autojen ohella myös ison keskiluokan autot, katumaasturit sekä urheilu- ja avoautot ovat muita luokkia vähävikaisempia.

Sen sijaan pikkuautojen, korkeiden tila-autojen/pienten pakettiautojen vikamäärät kasvavat jyrkästi ajokilometrien myötä. Esimerkiksi 50 000–100 000 kilometrin ajoryhmässä edustusluokan isojen autojen ”viattomuusindeksi” on keskimäärin 83,8, mutta pikkuautojen 54,9 ja korkeiden tila-autojen/pakettiautojen vain 54,0.

Isot autot ovat muita vähävikaisempia. Laatuerojen lisäksi osasyynä saattaa olla se, että edustusluokan isoja autoja hoidetaan ja huolletaan paremmin kuin halpoja pikkuautoja ja korkeita tila-autoja/pakettiautoja.

Pakettiautomaisten tila-autojen kuntoa voi heikentää muun muassa rankan ammattikäytön suuri osuus, esimerkiksi lähettiajo.

Katsastustilasto ei kerro kaikkea

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin. Pelkästään akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä vioista Saksan ADAC-tiepalveluraportin mukaan.

Katsastustilastojen puutteena on myös se, että katsastustilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Esimerkiksi joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat DSG-kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät katsastusraportin ulkopuolelle. Tällaiset viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa.

Tietoa myös vanhoista autoista

Dekra-raportin suuri etu on se, että paperisen Dekra-raportin lisäksi Dekran verkkosivuilla on valtavasti vikatietoja sekä varsin uusista että myös todella vanhoista automalleista, joiden valmistus on lopetettu jo vuosia sitten.

Perusraportin lisäksi verkkosivuilta löytyy myös vanhempien, yli 15-vuotiaiden autojen vikatietoja kolmessa eri ajomääräryhmässä aina 200 000 kilometriin saakka. Volyymiklassikot-osion mallikirjo yltää aina Audi 100:sta Toyota Starletiin asti.

Erilaisia tilastoja, erilaisia vikoja: Näin luet vikatilastoja oikein

Katso mitkä autot ylsivät kärkeen ja mitkä jäivät hännille

Taulukoissa on viisi parasta ja huonointa kokoluokittain eri ajokilometriryhmissä.

Pikkuautot

SijaMalliEsiteltyViattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1.Opel Adam201294,5
2.Toyota Yaris201192,2
3.Audi A1201092,1
3.Renault Clio201292,1
5.Mazda 2200790,1
Keskiarvo77,7
...
57.Citroën C3/C3 Pluriel200259,4
58.Hyundai Atos200458,8
59.Seat Ibiza / Cordoba200257,6
59.Škoda Fabia199957,6
61.Citroën C2200354,6
50001–
100000 km
1.Audi A1201084,9
2.Toyota Yaris201183,1
3.Toyota IQ200879,1
4.Suzuki Swift201077,7
5.Peugeot 208201277,0
Keskiarvo54,9
52.Citroën C2200332,1
53.Lancia Ypsilon200330,9
54.Kia Picanto200430,8
55.Hyundai Atos200429,9
56.Chevrolet Kalos/Aveo200229,8
100001–
150000 km
1.Honda Jazz200862,6
2.Volkswagen Polo200956,7
3.Mazda 2200754,8
4.Toyota Yaris200653,5
5.Mini200652,4
Keskiarvo32,5
37.Citroën C3/C3 Pluriel200215,4
38.Hyundai Atos200414,5
39.Kia Picanto200413,5
40.Citroën C2200313,3
41.Chevrolet Kalos/Aveo20028,1
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienempi keskiluokka

SijaMalliEsiteltyViattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1.Mercedes-Benz A-sarja201298,2
2.Volvo V40201296,4
3.Audi A3201296,0
4.Toyota Auris201295,0
5.Seat Leon201294,7
Keskiarvo83,9
45.Dacia Sandero200867,9
46.Volkswagen New Beetle199967,6
47.Peugeot 307200166,1
48.Dacia Logan200460,7
49.Renault Mégane200259,4
50001–
100000 km
1.Mercedes-Benz A-sarja201293,4
2.Seat Leon201289,6
3.Audi A3201288,7
4.Volkswagen Golf VII201287,0
5.BMW 1-sarja201186,9
Keskiarvo66,0
48.Peugeot 307200140,7
49.Dacia Sandero200840,5
50.Renault Mégane200239,9
51.Nissan Almera200037,4
52.Dacia Logan200435,8
100001–
150000 km
1.BMW 1-sarja201178,7
2.Ford Focus201069,5
3.Opel Astra200967,5
4.Toyota Prius200366,3
4.Volkswagen Golf VI200866,3
Keskiarvo44,1
35.Renault Mégane200221,9
35.Volkswagen New Beetle199721,9
36.Peugeot 307200120,2
37.Nissan Almera200016,9
38.Dacia Logan200416,8
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Isompi keskiluokka

SijaMalliEsiteltyViattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1.Volvo S60/V60201095,8
2.Mazda 6201295,3
3.Audi A4200894,6
3.Audi A5200794,6
3.Mercedes-Benz C-sarja200794,6
Keskiarvo87,7
25.Toyota Avensis200381,9
26.Chevrolet Cruze200980,6
27.Audi A4200475,2
28.Mercedes-Benz C-sarja200069,1
29.Opel Vectra200267,6
50001–
100000 km
1.Volvo S60/V60201089,9
2.Audi A4200888,6
3.Audi A5200787,9
4.Škoda Octavia201287,4
5.BMW 3-sarja/GT201185,7
Keskiarvo71,3
29.Mercedes-Benz C-sarja200052,4
30.Opel Signum200352,3
31.Citroën C5200150,2
32.Ford Mondeo200048,8
33.Opel Vectra200247,7
100001–
150000 km
1.Volvo S60/V60201082,4
2.Audi A4200879,7
3.Audi A5200779,0
4.BMW 3-sarja/GT201177,2
5.Mercedes-Benz C-sarja200775,7
Keskiarvo54,0
26.Mercedes-Benz C-sarja200032,2
27.Volvo S60200031,7
28.Opel Vectra200230,7
29.Ford Mondeo200028,2
30.Citroën C5200127,6
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Isot autot ja edustusluokka

SijaMalliEsiteltyViattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1.Audi A6201197,7
2.Mercedes-Benz E-sarja200997,3
3.Mercedes-Benz CLS201097,0
4.Jaguar XF200895,4
5.Mercedes-Benz S-sarja200594,3
Keskiarvo91,0
8.BMW 5-sarja/GT200992,7
9.Škoda Superb200891,8
10.Audi A6200487,1
11.BMW 5-sarja200379,8
12.Mercedes-Benz E-sarja200272,7
50001–
100000 km
1.Mercedes-Benz CLS201095,8
2.Audi A6201194,8
3.Audi A7201093,6
4.Mercedes-Benz E-sarja200992,2
5.Porsche Panamera200990,4
Keskiarvo83,8
12.Volvo S80/V70/XC70200682,8
13.Audi A6200480,4
14.BMW 5-sarja200371,7
15.Mercedes-Benz CLS200466,7
16.Mercedes-Benz E-sarja200259,2
100001–
150000 km
1.Audi A6201191,3
2.Mercedes-Benz E-sarja200985,9
3.BMW 5-sarja/GT200978,2
4.Škoda Superb200876,1
5.Volvo S80/V70/XC70200674,4
Keskiarvo67,1
9.Mercedes-Benz S-sarja200563,5
10.BMW 5-sarja200355,3
11.Mercedes-Benz CLS200451,3
12.BMW 7-sarja200144,4
13.Mercedes-Benz E-sarja200243,1
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katumaasturit ja maasturit

SijaMalliEsiteltyViattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1.Mercedes-Benz GLE/ML201197,8
2.Mercedes-Benz GLK200896,4
3.Volvo XC60200895,4
4.Honda CR-V201295,1
5.Audi Q5200894,9
Keskiarvo87,8
40.Mazda CX-7200679,3
41.Fiat Sedici200677,9
42.Chevrolet Captiva200674,5
43.BMW X3200473,4
44.Hyundai Tucson200568,3
50001–
100000 km
1.Mercedes-Benz GLE/ML201193,8
2.Audi Q5200890,7
3.Audi Q3201190,3
4.Mercedes-Benz GLK200889,6
5.Mazda CX-5201289,5
Keskiarvo72,7
53.Suzuki Ignis200350,7
54.Hyundai Tucson200549,7
55.Kia Sorento200247,4
56.Nissan X-Trail200146,3
57.Hyundai Santa Fe200143,2
100001–
150000 km
1.Audi Q5200882,4
2.BMW X3201079,4
3.BMW X1200978,9
4.Volvo XC60200878,8
5.Mercedes-Benz GLK200878,3
Keskiarvo52,8
35.Hyundai Tucson200528,6
36.Nissan X-Trail200127,4
37.Chevrolet Captiva200624,2
38.Kia Sorento200223,7
39.Hyundai Santa Fe200114,9
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Urheiluautot ja avoautot

SijaMalliEsiteltyViattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1.Mercedes-Benz SL201297,8
2.Mercedes-Benz SLK201197,4
3.Porsche 911201197,1
4.Porsche Boxster/Cayman201296,3
5.BMW Z4200994,6
Keskiarvo88,5
15.Volkswagen Scirocco200884,7
16.Mercedes-Benz CLK200284,0
17.Mercedes-Benz Sportcoupé/CLC200080,6
18.BMW Z4200276,4
19.Opel Tigra Twin Top200471,5
50001–
100000 km
1.Mercedes-Benz SLK201192,6
2.BMW Z4200988,0
3.Audi TT200682,0
4.BMW 6-sarja200379,0
5.Porsche 911200478,9
Keskiarvo72,3
11.Mazda MX-5200569,4
12.Mercedes-Benz CLK200264,7
13.BMW Z4200262,4
14.Mercedes-Benz Sportcoupé/CLC200060,0
15.Opel Tigra Twin Top200449,9
100001–
150000 km
1.Audi TT200669,0
2.Porsche 911200467,0
3.Mercedes-Benz SL200156,7
4.Volkswagen Eos200656,0
5.Porsche Boxster/Cayman199655,9
Keskiarvo49,7
7.Mercedes-Benz SLK200451,2
8.Mercedes-Benz CLK200240,7
9.BMW Z4200234,2
10.Mercedes-Benz Sportcoupé/CLC200032,9
11.Opel Tigra Twin Top200428,9
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Tila-autot

SijaMalliEsiteltyViattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1.Mercedes-Benz B-sarja201197,9
2.Opel Zafira201293,3
3.Mazda 5201091,7
4.Ford C-Max/Grand C-Max201091,1
5.Toyota Verso200990,7
Keskiarvo83,4
34.Renault Modus200474,0
35.Hyundai Matrix200169,6
36.Opel Meriva200367,6
37.Opel Agila200061,4
38.Renault Scénic200357,3
50001–
100000 km
1.Mercedes-Benz B-sarja201195,1
2.Opel Zafira201283,2
3.Ford C-Max/Grand C-Max201081,1
4.Mercedes-Benz R-sarja200581,0
5.Toyota Verso200979,5
Keskiarvo63,7
42.Hyundai Matrix200144,5
42.Renault Modus200444,5
44.Mazda Premacy199944,1
45.Fiat Idea200341,1
46.Opel Agila200036,5
100001–
150000 km
1.Ford C-Max/Grand C-Max201067,9
2.Volkswagen Sharan201067,0
3.Opel Meriva201065,7
4.Renault Scénic200963,5
5.Toyota Corolla Verso200455,3
Keskiarvo40,9
30.Opel Meriva200323,2
31.Peugeot 807200223,0
32.Opel Agila200015,3
33.Mazda Premacy199915,2
34.Hyundai Matrix200114,7
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korkeat tila-autot/pienet pakettiautot

SijaMalliEsiteltyViattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1.Ford Transit Custom/Tourneo Custom201290,8
2.Mercedes-Benz Viano/Vito200386,4
3.Dacia Dokker201285,8
4.Ford Ranger201184,9
4.Volkswagen Amarok201084,9
Keskiarvo78,5
22.Renault Kangoo200773,5
23.Opel Vivaro200273,4
24.Fiat Scudo200671,7
25.Opel Combo200164,1
26.Ford Tourneo Connect/Transit Connect200463,4
50001–
100000 km
1.Ford Transit Custom/Tourneo Custom201280,8
2.Volkswagen Amarok201070,9
3.Opel Combo201170,2
4.Mercedes-Benz Viano/Vito200368,5
5.Mercedes-Benz Citan201265,7
Keskiarvo54,0
25.Fiat Scudo200640,5
26.Opel Combo200137,3
27.Ford Tourneo Connect/Transit Connect200433,4
28.Peugeot Partner199630,2
29.Fiat Doblò200125,7
100001–
150000 km
1.Citroën Berlingo200847,4
2.Peugeot Partner200846,5
3.Mercedes-Benz Vito/Viano200346,0
4.Mitsubishi L200200645,0
4.Volkswagen Caddy200345,0
Keskiarvo30,0
17.Ford Tourneo Connect/Transit Connect200414,4
18.Fiat Scudo200614,0
19.Fiat Doblò200111,3
20.Peugeot Partner19968,6
21.Mercedes-Benz Vaneo20018,4
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Pakettiautot

Raportissa ei ole pakettiautojen yksityiskohtaista tulostaulukkoa, joten automallien pisteitä ja sijoituksia ei voitu selvittää.

Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto

Aiemmat Dekra-tilastot:

Lisää: www.dekra.de

Lähde:

Auto, Motor und Sport -lehden erikoisnumero, Dekra-raportti 2017:

Auto, Motor und Sport Spezial: Gebrauchtwagen 2017 (käytettyjen autojen opas 2017).

Ilmestynyt 2.3.2017, 168 sivua, hinta Saksassa 4,90 euroa.

Saatavana myös Suomessa, suurimmissa kirjakaupoissa ja lehtipisteissä.

Dekra-raportin tuloksista osa on julkaistu saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden numerossa 6/2017.

Luetuimmat