Vikaraportti paljastaa autosi luotettavuuden – ajatko aikapommilla?
Dekran kattava vikalista on autonostajan ystävä, joka paljastaa armotta vikaherkät automallit.
Kattava katsastusraportti paljastaa armotta, mitkä ovat vähävikaisia automalleja, mitkä murheenkryynejä. Mutta mikä on oman automallisi sijoitus vikalistalla? Onko naapurisi auto omaasi luotettavampi?
Saksan toiseksi suurimman katsastusketjun Dekran katsastusraportin erityisansio on kattavuuden lisäksi se, että raportti vertaa vikojen määrää auton ajomäärään eikä ikään, kuten useimmat muut vikaraportit.
Taustalla ei ole ihan mitätön otanta autoja, sillä raportissa on mukana 15 miljoonaa määräaikaiskatsastusta Saksassa vuosina 2015 ja 2016. Luotettavuutta lisää, että mukana ovat automallit, joista saatiin vähintään tuhannen katsastuksen tiedot.
Audi A6 kärjessä – taas
Vuonna 2011 esitelty Audi A6 on toistamiseen koko tilaston paras eli automallissa havaittiin vähiten vikoja. Vuonna 2009 esitelty Mercedes-Benz E-sarja (W212) on toistamiseen tilaston kakkonen. Kolmanneksi ylsi Volvo S60/V60.
Koko tilaston kolme parasta (kaikki ajomääräryhmät*) |
|||
Sija | Malli | Esitelty vuonna |
Viattomuus- indeksi DMI** |
1. | Audi A6 | 2011 | 94,6 |
2. | Mercedes-Benz E-sarja | 2009 | 91,8 |
3. | Volvo S60/V60 | 2010 | 89,4 |
*Kokonaistilastossa kaikki kolme ajokilometriryhmää 0–50 000 km, 50 001–100 000 km ja 100 001–150 000 km, tulos on niiden keskiarvo. Uusimpia malleja puuttuu, koska niistä ei vielä tilastoa kaikissa ajokilometriryhmissä. | |||
**Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). |
Koko tilaston parhaat on keskiarvo kolmen eri ajomääräryhmän arvosanoista.
Ajomääräluokat ovat alle 50 000 km, 50 001–100 000 km ja 100 001–150 000 km.
Ajomäärät vaihtelevat autojen kokoluokittain. Isoilla ja edustusluokan autoilla ajetaan eniten, pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähiten.
Alle 50 000 kilometrin ajoryhmästä löytyvät koko tilaston vähävikaisimmat mallit, Mercedes-Benzin neljä mallia: A-sarja, B-sarja, GLE/ML ja SL sekä viidenneksi parhaana Audi A6.
Mercedes-Benz A-sarjan viattomuusindeksi on 98,2 maksimituloksen ollessa 100.
Koko tilaston viisi vähävikaisinta (ajomäärä enintään 50 000 km) |
|||
Sija | Malli | Esitelty vuonna |
Viattomuus- indeksi** |
1. | Mercedes-Benz A-sarja | 2012 | 98,2 |
2. | Mercedes-Benz B-sarja | 2011 | 97,9 |
3. | Mercedes-Benz GLE/ML | 2011 | 97,8 |
3. | Mercedes-Benz SL | 2012 | 97,8 |
5. | Audi A6 | 2011 | 97,7 |
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). |
Viattomuusindeksi ratkaisee
Dekran antama arvosana perustuu DMI-vikaindeksiin (Dekra Mängel Index), joka lasketaan vähentämällä merkittävien, ison vikojen prosentit ilman vikoja -prosenttiluvusta. Mitä isompi arvo, lähempänä sataa, sitä parempi. Saatu luku on oikeastaan ”viattomuusindeksi”.
Tulokset on esitetty kokoluokittain, mikä helpottaa vertailua käytetyn auton ostajan kannalta.
Tuloslistassa on kahdeksan kokoluokkaa pikkuautoista katumaastureihin, ja lisäksi pakettiautot.
Dekra-raportin tulokset perustuvat katsastuksessa havaittuihin teknisiin vikoihin, joilla on suuri merkitys turvallisuuteen, ympäristöön ja korjauskustannuksiin.
Merkittäviä vikoja löytyy eniten jarruista, pyöräntuennasta, ohjauslaitteista, sähkölaitteista sekä päästöistä (pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).
Omistajan huolimattomuudesta johtuneet viat, esimerkiksi kuluneet renkaat tai kuluneet lasinpyyhkimen sulat, eivät vaikuta arvosteluun.
Viattomuusindeksit keskimäärin kokoluokittain |
|||
Luokka | 0– 50 000 km |
50 000– 100 000 km |
100 000– 150 000 km |
Pikkuautot | 77,0 | 54,9 | 32,5 |
Pienempi keskiluokka | 83,9 | 66,0 | 44,1 |
Isompi keskiluokka | 87,7 | 71,3 | 54,0 |
Isot autot ja edustusluokka |
91,0 | 83,8 | 67,1 |
Katumaasturit ja maasturit |
87,8 | 72,7 | 52,8 |
Urheiluautot ja avoautot |
88,5 | 72,3 | 49,7 |
Tila-autot | 83,4 | 63,7 | 40,9 |
Korkeat tila-autot/ pienet pakettiautot |
78,5 | 54,0 | 30,0 |
Mersu petrannut vuodesta 2007
Parikymmentä vuotta sitten Mersuissa alkoi näkyä merkille ennen kuulumatonta laadun vaihtelua, ruostumista ja ongelmia alihankkijoiden valmistamien komponenttien kanssa, esimerkkinä ensimmäisen C-sarjan (W202) Lucas-ruiskutuspumput ja E-sarjan (W211) sähköhydrauliset SBC-jarrut.
Myöskään Daimler–Chrysler-yhteistyöseikkailu vuosina 1995–2007 ei ollut omiaan parantamaan laatua. Lisäksi Mersu laajensi nopeasti mallistoa eri kokoluokkiin, kohensi varustetasoa ja pudotti hintoja. Alihankintaosien laadussa oli toivomisen varaa. Mallitulvan huumassa kaikkea ei ehditty kokeilla kunnolla. Epäonnistunut yhteistyö Chryslerin kanssa lopetettiin vuonna 2007.
Vuoden 2007 jälkeen esiteltyjen mersujen laatu alkoi kohentua Daimlerin toimitusjohtaja Dieter Zetschen organisoiman kurinpalautuksen ansiosta. Daimler oppi standardoimaan komponentit, ja yhteisiä osia käytetään mahdollisimman paljon eri malleissa, mikä helpottaa logistiikkaa ja kohentaa laatua.
Tulokset näkyvät luotettavuusraporteissa ja erityisesti tässä katsastustilastossa, jossa Mercedes-Benz vei 10 kärjessä -valtikan Toyotalta.
Esimerkiksi vuonna 2007 esitelty mersu C-sarja (W204) on Dekran tilastossa kärkisijoilla, mutta vuonna 2000 markkinoille tullut C-sarja (W203) häntäpäässä. Samoin vuonna 2009 esitelty E-sarja (W212) on kärkisijoilla ja vuonna 2002 esitelty E-sarja (W211) hännillä. Aikaisempi murheenkryyni, Yhdysvalloissa valmistettava iso ML-katumaasturi on parantunut huikeasti: Aikaisemmat ML-mallit (etenkin W163) olivat vikatilastojen surkeimpia, mutta uusi, vuonna 2011 esitelty ML/ GLE (W165) on noussut vähävikaisimpien joukkoon. Sen viattomuusindeksi 97,8 alle 50 000 km ajoryhmässä on koko tilaston kolmanneksi paras.
Opel Adam pärjäsi hyvin
Japanilaiset Honda, Mazda ja Toyota menestyivät pikkuautoissa, mutta alle 50 000 km ryhmässä Opel Adam nousi pikkuluokan parhaaksi. Muissa luokissa kärkitilat menivät pääosin eurooppalaisille merkeille. Japanilaisen laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä.
Premium-merkkien uudemmat mallit hallitsevat isojen autojen kärkisijoja ja vanhemmat mallit häntäpään sijoja.
Kokoluokkien parhaat (ajomäärä enintään 50 000 km*) |
||
Luokka | Malli | Viattomuus- indeksi DMI* |
Pikkuautot | Opel Adam | 94,5 |
Pienempi keskiluokka | Mercedes-Benz A | 98,2 |
Isompi keskiluokka | Volvo S60/V60 | 95,8 |
Isot autot ja edustusluokka |
Audi A6 | 97,7 |
Katumaasturit ja maasturit |
Mercedes-Benz GLE/ML | 97,8 |
Urheiluautot ja avoautot |
Mercedes-Benz SL | 97,8 |
Tila-autot | Mercedes-Benz B | 97,9 |
Korkeat tila-autot/ pienet pakettiautot |
Ford Transit Custom | 90,8 |
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). |
Volkswagen Sharan yllätyskakkonen
Tila-autoissa Mercedes-Benzin B-sarja oli kärjessä kahdessa ajomääräryhmässä. Yli 100 000 km ajettujen joukossa voittajaksi nousi vuonna Ford C-Max/Grand C-Max. Vuonna 2010 esitelty Volkswagen Sharan oli kakkonen. Mallimuutoksen yhteydessä Sharanin laatu koheni huikeasti. Ensimmäisen sukupolven Sharan oli yhteistyötä Fordin kanssa, mallinimet Ford Galaxy, Volkswagen Sharan ja Seat Alhambra. Portugalissa valmistettujen autojen laatu oli kehno. Kun valmistajat eriyttivät tuotannon, laatu koheni.
Ranskalaiset petranneet, korealaisilla vaikeaa
Ranskalaisista luokkansa kolmen kärkeen nousivat Peugeot Partner, Citroën Berlingo ja Renault Scénic. Koko tilastossa Renault Master nousi pakettiautojen parhaaksi.
Peugeot 208 nousi viidenneksi 50 000–100 000 km ryhmässä.
Japanilaisen laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten parantaessa laatuaan. Japanilaisia löytyy viiden parhaan joukosta pikkuluokassa, alemmassa keskiluokassa sekä katumaasturien ja tila-autojen ryhmässä. Vain Honda Jazz ylsi ykköstilalle. Muita ykköstiloja ei japanilaisille herunut.
Kärkitiloilta ei löydy yhtään korealaista mallia. Sen sijaan häntäpäästä löytyy lukuisia korealaisia, etenkin vanhempia malleja.
Huikeat laatuerot eri sukupolvien välillä
Saman automallin eri mallisukupolvet voivat löytyä tilastosta kokoluokassaan joko viiden parhaan tai viiden huonoimman joukossa jopa samassa ajomääräryhmässä! Näissä tapauksissa uusi malli on selvästi edeltäjäänsä laadukkaampi. Lisäksi jotkut mallit ovat ikääntyessään alttiita vähäisen käytön aiheuttamille vioille. Esimerkiksi takapyörien levyjarrut voivat jumittaa.
Kokoluokassaan viiden kärkeen ja viiden häntäpäähän sijoittuneita malleja ovat Mercedes-Benz C-sarja, E-sarja, CLS ja SLK, BMW 5-sarja ja Z4, Opel Combo ja Meriva, Renault Scénic sekä Peugeot Partner sekä Volvo S60. Kaikissa uudempi mallisukupolvi on entistä parempi.
Samassa merkin eri mallisarjoissa voi olla suuria laatueroja. Opelin uudehkot Astra- ja Insignia-mallit ovat varsin laadukkaita, mutta 2000-luvun alkupuolen Vectra-, Tigra- ja Agila -malleissa on runsaasti vikoja.
Ford Fiesta, Focus ja C-Max / Grand C-Max ovat luotettavia, mutta vanhemmissa Ford Mondeo- ja Tourneo / Transit Connect -malleissa on runsaasti vikoja.
Koko tilaston luokkavoittajat (kaikki ajomääräryhmät*) |
||||
Sija | Malli | Esitelty vuonna | Viattomuus-indeksi DMI ** |
|
Pikkuautot
|
1. | Honda Jazz | 2008 | 74,6 |
2. | Mazda 2 | 2007 | ||
3. | Volkswagen Polo | 2009 | ||
Pienempi
keski- luokka |
1. | BMW 1-sarja | 2011 | 86,3 |
2. | Ford Focus | 2010 | ||
3. | Mazda 3 | 2009 | ||
Isompi
keski- luokka |
1. | Volvo S60 / V60 | 2010 | 89,4 |
2. | Audi A4 | 2008 | ||
3. | Audi A5 | 2007 | ||
Isot autot
ja edustus- luokka |
1. | Audi A6 | 2011 | 94,6 |
2. | Mercedes-Benz E-sarja | 2009 | ||
3. | BMW 5-sarja/GT | 2009 | ||
Katumaas-
turit ja maasturit |
1. | Audi Q5 | 2008 | 89,3 |
2. | Mercedes-Benz GLK | 2008 | ||
3. | Volvo XC60 | 2008 | ||
Urheilu-
autot ja avoautot |
1. | Audi TT | 2006 | 81,1 |
2. | Porsche 911 | 2004 | ||
3. | Mercedes-Benz SL | 2001 | ||
Tila-autot
|
1. | Ford C-Max/Grand C-Max | 2010 | 80,0 |
2. | Opel Meriva | 2010 | ||
3. | Renault Scénic | 2009 | ||
Korkeat
tila-autot/ pienet pakettiautot |
1. | Mercedes-Benz Viano/Vito | 2003 | 67,0 |
2. | Citroën Berlingo | 2008 | ||
3. | Peugeot Partner | 2008 | ||
Pakettiautot
|
1. | Renault Master | 2010 | 63,0 |
2. | Mercedes-Benz Sprinter | 2006 | ||
3. | Volkswagen Crafter | 2006 | ||
*Kokonaistilastossa kaikki kolme ajokilometriryhmää 0–50 000 km, 50 001–100 000 km ja 100 001–150 000 km, tulos on niiden keskiarvo. Uusimpia malleja puuttuu, koska niistä ei vielä tilastoa kaikissa ajokilometriryhmissä. | ||||
**Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). |
TOP 5 ja FLOP 5 –tilasto, kahdeksan kokoluokkaa, kussakin kolme ajomääräryhmää
Selvitys painottuu saksalaisiin automerkkeihin ja -malleihin, joista suuren autokannan myötä on tilastoon saatu muita laajempi mallikirjo. Viisi kärjessä ja viisi hännillä -sijoitusten yhteen laskeminen merkeittäin antaa selkeän kuvan laatueroista eri merkkien välillä.
Jaossa on sijoituksia kahdeksassa kokoluokassa ja kolmessa eri ajomääräryhmässä. Pakettiautojen ryhmä ei ole mukana tässä laskennassa.
TOP 5Viiden kärjessä -sijoitukset jakautuivat merkeittäin seuraavasti: Mercedes-Benz nappasi eniten viiden kärjessä sijoituksia, 26 kappaletta. Audi on toisena (20) BMW on kolmas (10) pudottaen Toyotan neljänneksi (9). Seuraavina ovat Volkswagen (8), Ford ja Volvo (7), Opel ja Porsche (6), Mazda (5), Honda, Peugeot, Renault, Seat ja Škoda (2), Citroën, Dacia, Jaguar, Mini, Mitsubishi ja Suzuki (1). FLOP 5Viiden viimeisen sijan joukossa ovat useimmin Mercedes-Benz (17 kertaa), seuraavina Opel (15), Hyundai (11), BMW (9), Citroën, Fiat ja Renault (7), Peugeot (6), Chevrolet, Dacia ja Ford (5), Kia, Mazda ja Nissan (4), Audi ja Volkswagen (3), Škoda ja Volvo (2), Lancia, Seat, Suzuki ja Toyota (1). |
On huomattava, että osa premium-merkkien sijoittumisesta viiden viimeisen joukkoon luokassaan johtuu siitä, että isojen autojen/edustusautojen luokassa on hyvin vähän malleja ja lisäksi niiden viattomuusindeksit ovat merkittävästi muita luokkia parempia.
Isojen autojen ohella myös ison keskiluokan autot, katumaasturit sekä urheilu- ja avoautot ovat muita luokkia vähävikaisempia.
Sen sijaan pikkuautojen, korkeiden tila-autojen/pienten pakettiautojen vikamäärät kasvavat jyrkästi ajokilometrien myötä. Esimerkiksi 50 000–100 000 kilometrin ajoryhmässä edustusluokan isojen autojen ”viattomuusindeksi” on keskimäärin 83,8, mutta pikkuautojen 54,9 ja korkeiden tila-autojen/pakettiautojen vain 54,0.
Isot autot ovat muita vähävikaisempia. Laatuerojen lisäksi osasyynä saattaa olla se, että edustusluokan isoja autoja hoidetaan ja huolletaan paremmin kuin halpoja pikkuautoja ja korkeita tila-autoja/pakettiautoja.
Pakettiautomaisten tila-autojen kuntoa voi heikentää muun muassa rankan ammattikäytön suuri osuus, esimerkiksi lähettiajo.
Katsastustilasto ei kerro kaikkea
Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.
Katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin. Pelkästään akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä vioista Saksan ADAC-tiepalveluraportin mukaan.
Katsastustilastojen puutteena on myös se, että katsastustilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Esimerkiksi joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat DSG-kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät katsastusraportin ulkopuolelle. Tällaiset viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa.
Tietoa myös vanhoista autoista
Dekra-raportin suuri etu on se, että paperisen Dekra-raportin lisäksi Dekran verkkosivuilla on valtavasti vikatietoja sekä varsin uusista että myös todella vanhoista automalleista, joiden valmistus on lopetettu jo vuosia sitten.
Perusraportin lisäksi verkkosivuilta löytyy myös vanhempien, yli 15-vuotiaiden autojen vikatietoja kolmessa eri ajomääräryhmässä aina 200 000 kilometriin saakka. Volyymiklassikot-osion mallikirjo yltää aina Audi 100:sta Toyota Starletiin asti.
Erilaisia tilastoja, erilaisia vikoja: Näin luet vikatilastoja oikein
Katso mitkä autot ylsivät kärkeen ja mitkä jäivät hännille
Taulukoissa on viisi parasta ja huonointa kokoluokittain eri ajokilometriryhmissä.
Pikkuautot |
||||
Sija | Malli | Esitelty | Viattomuus-indeksi DMI * | |
0–
50000 km |
1. | Opel Adam | 2012 | 94,5 |
2. | Toyota Yaris | 2011 | 92,2 | |
3. | Audi A1 | 2010 | 92,1 | |
3. | Renault Clio | 2012 | 92,1 | |
5. | Mazda 2 | 2007 | 90,1 | |
… | … | |||
… | Keskiarvo | 77,7 | ||
… | … | |||
57. | Citroën C3/C3 Pluriel | 2002 | 59,4 | |
58. | Hyundai Atos | 2004 | 58,8 | |
59. | Seat Ibiza / Cordoba | 2002 | 57,6 | |
59. | Škoda Fabia | 1999 | 57,6 | |
61. | Citroën C2 | 2003 | 54,6 | |
50001–
100000 km |
1. | Audi A1 | 2010 | 84,9 |
2. | Toyota Yaris | 2011 | 83,1 | |
3. | Toyota IQ | 2008 | 79,1 | |
4. | Suzuki Swift | 2010 | 77,7 | |
5. | Peugeot 208 | 2012 | 77,0 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 54,9 | ||
… | ||||
52. | Citroën C2 | 2003 | 32,1 | |
53. | Lancia Ypsilon | 2003 | 30,9 | |
54. | Kia Picanto | 2004 | 30,8 | |
55. | Hyundai Atos | 2004 | 29,9 | |
56. | Chevrolet Kalos/Aveo | 2002 | 29,8 | |
100001–
150000 km |
1. | Honda Jazz | 2008 | 62,6 |
2. | Volkswagen Polo | 2009 | 56,7 | |
3. | Mazda 2 | 2007 | 54,8 | |
4. | Toyota Yaris | 2006 | 53,5 | |
5. | Mini | 2006 | 52,4 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 32,5 | ||
… | ||||
37. | Citroën C3/C3 Pluriel | 2002 | 15,4 | |
38. | Hyundai Atos | 2004 | 14,5 | |
39. | Kia Picanto | 2004 | 13,5 | |
40. | Citroën C2 | 2003 | 13,3 | |
41. | Chevrolet Kalos/Aveo | 2002 | 8,1 | |
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). |
Pienempi keskiluokka |
||||
Sija | Malli | Esitelty | Viattomuus-indeksi DMI * | |
0–
50000 km |
1. | Mercedes-Benz A-sarja | 2012 | 98,2 |
2. | Volvo V40 | 2012 | 96,4 | |
3. | Audi A3 | 2012 | 96,0 | |
4. | Toyota Auris | 2012 | 95,0 | |
5. | Seat Leon | 2012 | 94,7 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 83,9 | ||
… | ||||
45. | Dacia Sandero | 2008 | 67,9 | |
46. | Volkswagen New Beetle | 1999 | 67,6 | |
47. | Peugeot 307 | 2001 | 66,1 | |
48. | Dacia Logan | 2004 | 60,7 | |
49. | Renault Mégane | 2002 | 59,4 | |
50001–
100000 km |
1. | Mercedes-Benz A-sarja | 2012 | 93,4 |
2. | Seat Leon | 2012 | 89,6 | |
3. | Audi A3 | 2012 | 88,7 | |
4. | Volkswagen Golf VII | 2012 | 87,0 | |
5. | BMW 1-sarja | 2011 | 86,9 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 66,0 | ||
… | ||||
48. | Peugeot 307 | 2001 | 40,7 | |
49. | Dacia Sandero | 2008 | 40,5 | |
50. | Renault Mégane | 2002 | 39,9 | |
51. | Nissan Almera | 2000 | 37,4 | |
52. | Dacia Logan | 2004 | 35,8 | |
100001–
150000 km |
1. | BMW 1-sarja | 2011 | 78,7 |
2. | Ford Focus | 2010 | 69,5 | |
3. | Opel Astra | 2009 | 67,5 | |
4. | Toyota Prius | 2003 | 66,3 | |
4. | Volkswagen Golf VI | 2008 | 66,3 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 44,1 | ||
… | ||||
35. | Renault Mégane | 2002 | 21,9 | |
35. | Volkswagen New Beetle | 1997 | 21,9 | |
36. | Peugeot 307 | 2001 | 20,2 | |
37. | Nissan Almera | 2000 | 16,9 | |
38. | Dacia Logan | 2004 | 16,8 | |
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). |
Isompi keskiluokka |
||||
Sija | Malli | Esitelty | Viattomuus-indeksi DMI * | |
0–
50000 km |
1. | Volvo S60/V60 | 2010 | 95,8 |
2. | Mazda 6 | 2012 | 95,3 | |
3. | Audi A4 | 2008 | 94,6 | |
3. | Audi A5 | 2007 | 94,6 | |
3. | Mercedes-Benz C-sarja | 2007 | 94,6 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 87,7 | ||
… | ||||
25. | Toyota Avensis | 2003 | 81,9 | |
26. | Chevrolet Cruze | 2009 | 80,6 | |
27. | Audi A4 | 2004 | 75,2 | |
28. | Mercedes-Benz C-sarja | 2000 | 69,1 | |
29. | Opel Vectra | 2002 | 67,6 | |
50001–
100000 km |
1. | Volvo S60/V60 | 2010 | 89,9 |
2. | Audi A4 | 2008 | 88,6 | |
3. | Audi A5 | 2007 | 87,9 | |
4. | Škoda Octavia | 2012 | 87,4 | |
5. | BMW 3-sarja/GT | 2011 | 85,7 | |
… | ||||
Keskiarvo | 71,3 | |||
… | ||||
29. | Mercedes-Benz C-sarja | 2000 | 52,4 | |
30. | Opel Signum | 2003 | 52,3 | |
31. | Citroën C5 | 2001 | 50,2 | |
32. | Ford Mondeo | 2000 | 48,8 | |
33. | Opel Vectra | 2002 | 47,7 | |
100001–
150000 km |
1. | Volvo S60/V60 | 2010 | 82,4 |
2. | Audi A4 | 2008 | 79,7 | |
3. | Audi A5 | 2007 | 79,0 | |
4. | BMW 3-sarja/GT | 2011 | 77,2 | |
5. | Mercedes-Benz C-sarja | 2007 | 75,7 | |
… | ||||
Keskiarvo | 54,0 | |||
… | ||||
26. | Mercedes-Benz C-sarja | 2000 | 32,2 | |
27. | Volvo S60 | 2000 | 31,7 | |
28. | Opel Vectra | 2002 | 30,7 | |
29. | Ford Mondeo | 2000 | 28,2 | |
30. | Citroën C5 | 2001 | 27,6 | |
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). |
Isot autot ja edustusluokka |
||||
Sija | Malli | Esitelty | Viattomuus-indeksi DMI * | |
0–
50000 km |
1. | Audi A6 | 2011 | 97,7 |
2. | Mercedes-Benz E-sarja | 2009 | 97,3 | |
3. | Mercedes-Benz CLS | 2010 | 97,0 | |
4. | Jaguar XF | 2008 | 95,4 | |
5. | Mercedes-Benz S-sarja | 2005 | 94,3 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 91,0 | ||
… | ||||
8. | BMW 5-sarja/GT | 2009 | 92,7 | |
9. | Škoda Superb | 2008 | 91,8 | |
10. | Audi A6 | 2004 | 87,1 | |
11. | BMW 5-sarja | 2003 | 79,8 | |
12. | Mercedes-Benz E-sarja | 2002 | 72,7 | |
50001–
100000 km |
1. | Mercedes-Benz CLS | 2010 | 95,8 |
2. | Audi A6 | 2011 | 94,8 | |
3. | Audi A7 | 2010 | 93,6 | |
4. | Mercedes-Benz E-sarja | 2009 | 92,2 | |
5. | Porsche Panamera | 2009 | 90,4 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 83,8 | ||
… | ||||
12. | Volvo S80/V70/XC70 | 2006 | 82,8 | |
13. | Audi A6 | 2004 | 80,4 | |
14. | BMW 5-sarja | 2003 | 71,7 | |
15. | Mercedes-Benz CLS | 2004 | 66,7 | |
16. | Mercedes-Benz E-sarja | 2002 | 59,2 | |
100001–
150000 km |
1. | Audi A6 | 2011 | 91,3 |
2. | Mercedes-Benz E-sarja | 2009 | 85,9 | |
3. | BMW 5-sarja/GT | 2009 | 78,2 | |
4. | Škoda Superb | 2008 | 76,1 | |
5. | Volvo S80/V70/XC70 | 2006 | 74,4 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 67,1 | ||
… | ||||
9. | Mercedes-Benz S-sarja | 2005 | 63,5 | |
10. | BMW 5-sarja | 2003 | 55,3 | |
11. | Mercedes-Benz CLS | 2004 | 51,3 | |
12. | BMW 7-sarja | 2001 | 44,4 | |
13. | Mercedes-Benz E-sarja | 2002 | 43,1 | |
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). |
Katumaasturit ja maasturit |
||||
Sija | Malli | Esitelty | Viattomuus-indeksi DMI * | |
0–
50000 km |
1. | Mercedes-Benz GLE/ML | 2011 | 97,8 |
2. | Mercedes-Benz GLK | 2008 | 96,4 | |
3. | Volvo XC60 | 2008 | 95,4 | |
4. | Honda CR-V | 2012 | 95,1 | |
5. | Audi Q5 | 2008 | 94,9 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 87,8 | ||
… | ||||
40. | Mazda CX-7 | 2006 | 79,3 | |
41. | Fiat Sedici | 2006 | 77,9 | |
42. | Chevrolet Captiva | 2006 | 74,5 | |
43. | BMW X3 | 2004 | 73,4 | |
44. | Hyundai Tucson | 2005 | 68,3 | |
50001–
100000 km |
1. | Mercedes-Benz GLE/ML | 2011 | 93,8 |
2. | Audi Q5 | 2008 | 90,7 | |
3. | Audi Q3 | 2011 | 90,3 | |
4. | Mercedes-Benz GLK | 2008 | 89,6 | |
5. | Mazda CX-5 | 2012 | 89,5 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 72,7 | ||
… | ||||
53. | Suzuki Ignis | 2003 | 50,7 | |
54. | Hyundai Tucson | 2005 | 49,7 | |
55. | Kia Sorento | 2002 | 47,4 | |
56. | Nissan X-Trail | 2001 | 46,3 | |
57. | Hyundai Santa Fe | 2001 | 43,2 | |
100001–
150000 km |
1. | Audi Q5 | 2008 | 82,4 |
2. | BMW X3 | 2010 | 79,4 | |
3. | BMW X1 | 2009 | 78,9 | |
4. | Volvo XC60 | 2008 | 78,8 | |
5. | Mercedes-Benz GLK | 2008 | 78,3 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 52,8 | ||
… | ||||
35. | Hyundai Tucson | 2005 | 28,6 | |
36. | Nissan X-Trail | 2001 | 27,4 | |
37. | Chevrolet Captiva | 2006 | 24,2 | |
38. | Kia Sorento | 2002 | 23,7 | |
39. | Hyundai Santa Fe | 2001 | 14,9 | |
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). |
Urheiluautot ja avoautot |
||||
Sija | Malli | Esitelty | Viattomuus-indeksi DMI * | |
0–
50000 km |
1. | Mercedes-Benz SL | 2012 | 97,8 |
2. | Mercedes-Benz SLK | 2011 | 97,4 | |
3. | Porsche 911 | 2011 | 97,1 | |
4. | Porsche Boxster/Cayman | 2012 | 96,3 | |
5. | BMW Z4 | 2009 | 94,6 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 88,5 | ||
… | ||||
15. | Volkswagen Scirocco | 2008 | 84,7 | |
16. | Mercedes-Benz CLK | 2002 | 84,0 | |
17. | Mercedes-Benz Sportcoupé/CLC | 2000 | 80,6 | |
18. | BMW Z4 | 2002 | 76,4 | |
19. | Opel Tigra Twin Top | 2004 | 71,5 | |
50001–
100000 km |
1. | Mercedes-Benz SLK | 2011 | 92,6 |
2. | BMW Z4 | 2009 | 88,0 | |
3. | Audi TT | 2006 | 82,0 | |
4. | BMW 6-sarja | 2003 | 79,0 | |
5. | Porsche 911 | 2004 | 78,9 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 72,3 | ||
… | ||||
11. | Mazda MX-5 | 2005 | 69,4 | |
12. | Mercedes-Benz CLK | 2002 | 64,7 | |
13. | BMW Z4 | 2002 | 62,4 | |
14. | Mercedes-Benz Sportcoupé/CLC | 2000 | 60,0 | |
15. | Opel Tigra Twin Top | 2004 | 49,9 | |
100001–
150000 km |
1. | Audi TT | 2006 | 69,0 |
2. | Porsche 911 | 2004 | 67,0 | |
3. | Mercedes-Benz SL | 2001 | 56,7 | |
4. | Volkswagen Eos | 2006 | 56,0 | |
5. | Porsche Boxster/Cayman | 1996 | 55,9 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 49,7 | ||
… | ||||
7. | Mercedes-Benz SLK | 2004 | 51,2 | |
8. | Mercedes-Benz CLK | 2002 | 40,7 | |
9. | BMW Z4 | 2002 | 34,2 | |
10. | Mercedes-Benz Sportcoupé/CLC | 2000 | 32,9 | |
11. | Opel Tigra Twin Top | 2004 | 28,9 | |
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). |
Tila-autot |
||||
Sija | Malli | Esitelty | Viattomuus-indeksi DMI * | |
0–
50000 km |
1. | Mercedes-Benz B-sarja | 2011 | 97,9 |
2. | Opel Zafira | 2012 | 93,3 | |
3. | Mazda 5 | 2010 | 91,7 | |
4. | Ford C-Max/Grand C-Max | 2010 | 91,1 | |
5. | Toyota Verso | 2009 | 90,7 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 83,4 | ||
… | ||||
34. | Renault Modus | 2004 | 74,0 | |
35. | Hyundai Matrix | 2001 | 69,6 | |
36. | Opel Meriva | 2003 | 67,6 | |
37. | Opel Agila | 2000 | 61,4 | |
38. | Renault Scénic | 2003 | 57,3 | |
50001–
100000 km |
1. | Mercedes-Benz B-sarja | 2011 | 95,1 |
2. | Opel Zafira | 2012 | 83,2 | |
3. | Ford C-Max/Grand C-Max | 2010 | 81,1 | |
4. | Mercedes-Benz R-sarja | 2005 | 81,0 | |
5. | Toyota Verso | 2009 | 79,5 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 63,7 | ||
… | ||||
42. | Hyundai Matrix | 2001 | 44,5 | |
42. | Renault Modus | 2004 | 44,5 | |
44. | Mazda Premacy | 1999 | 44,1 | |
45. | Fiat Idea | 2003 | 41,1 | |
46. | Opel Agila | 2000 | 36,5 | |
100001–
150000 km |
1. | Ford C-Max/Grand C-Max | 2010 | 67,9 |
2. | Volkswagen Sharan | 2010 | 67,0 | |
3. | Opel Meriva | 2010 | 65,7 | |
4. | Renault Scénic | 2009 | 63,5 | |
5. | Toyota Corolla Verso | 2004 | 55,3 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 40,9 | ||
… | ||||
30. | Opel Meriva | 2003 | 23,2 | |
31. | Peugeot 807 | 2002 | 23,0 | |
32. | Opel Agila | 2000 | 15,3 | |
33. | Mazda Premacy | 1999 | 15,2 | |
34. | Hyundai Matrix | 2001 | 14,7 | |
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). |
Korkeat tila-autot/pienet pakettiautot |
||||
Sija | Malli | Esitelty | Viattomuus-indeksi DMI * | |
0–
50000 km |
1. | Ford Transit Custom/Tourneo Custom | 2012 | 90,8 |
2. | Mercedes-Benz Viano/Vito | 2003 | 86,4 | |
3. | Dacia Dokker | 2012 | 85,8 | |
4. | Ford Ranger | 2011 | 84,9 | |
4. | Volkswagen Amarok | 2010 | 84,9 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 78,5 | ||
… | ||||
22. | Renault Kangoo | 2007 | 73,5 | |
23. | Opel Vivaro | 2002 | 73,4 | |
24. | Fiat Scudo | 2006 | 71,7 | |
25. | Opel Combo | 2001 | 64,1 | |
26. | Ford Tourneo Connect/Transit Connect | 2004 | 63,4 | |
50001–
100000 km |
1. | Ford Transit Custom/Tourneo Custom | 2012 | 80,8 |
2. | Volkswagen Amarok | 2010 | 70,9 | |
3. | Opel Combo | 2011 | 70,2 | |
4. | Mercedes-Benz Viano/Vito | 2003 | 68,5 | |
5. | Mercedes-Benz Citan | 2012 | 65,7 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 54,0 | ||
… | ||||
25. | Fiat Scudo | 2006 | 40,5 | |
26. | Opel Combo | 2001 | 37,3 | |
27. | Ford Tourneo Connect/Transit Connect | 2004 | 33,4 | |
28. | Peugeot Partner | 1996 | 30,2 | |
29. | Fiat Doblò | 2001 | 25,7 | |
100001–
150000 km |
1. | Citroën Berlingo | 2008 | 47,4 |
2. | Peugeot Partner | 2008 | 46,5 | |
3. | Mercedes-Benz Vito/Viano | 2003 | 46,0 | |
4. | Mitsubishi L200 | 2006 | 45,0 | |
4. | Volkswagen Caddy | 2003 | 45,0 | |
… | ||||
… | Keskiarvo | 30,0 | ||
… | ||||
17. | Ford Tourneo Connect/Transit Connect | 2004 | 14,4 | |
18. | Fiat Scudo | 2006 | 14,0 | |
19. | Fiat Doblò | 2001 | 11,3 | |
20. | Peugeot Partner | 1996 | 8,6 | |
21. | Mercedes-Benz Vaneo | 2001 | 8,4 | |
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). |
Pakettiautot |
Raportissa ei ole pakettiautojen yksityiskohtaista tulostaulukkoa, joten automallien pisteitä ja sijoituksia ei voitu selvittää. |
Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto
Aiemmat Dekra-tilastot:
Lisää: www.dekra.de
- Mallikohtaiset vikatiedot saksaksi, englanniksi, ranskaksi, italiaksi, ruotsiksi tai puolaksi: https://gebrauchtwagenreport.com/
- Verkkosivuilla laajempi malli- ja vuosimallilista, myös yli 15 vuotta vanhojen autojen vikatietoja 200 000 ajokilometriin asti: https://used-car-report.com/
- Vikatiedot löytyvät app-sovelluksista älypuhelimiin ja tabletteihin: https://used-car-report.com/de/apps/
- Erilaisia tilastoja erilaisia vikoja: Näin luet vikatilastoja oikein
Lähde:
Auto, Motor und Sport –lehden erikoisnumero, Dekra-raportti 2017:
Auto, Motor und Sport Spezial: Gebrauchtwagen 2017 (käytettyjen autojen opas 2017).
Ilmestynyt 2.3.2017, 168 sivua, hinta Saksassa 4,90 euroa.
Saatavana myös Suomessa, suurimmissa kirjakaupoissa ja lehtipisteissä.
Dekra-raportin tuloksista osa on julkaistu saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden numerossa 6/2017.