Liikenne Uutinen 23.3.2017

Vikaraportti paljastaa autosi luotettavuuden – ajatko aikapommilla?

Dekran kattava vikalista on autonostajan ystävä, joka paljastaa armotta vikaherkät automallit.

Kattava katsastusraportti paljastaa armotta, mitkä ovat vähävikaisia automalleja, mitkä murheenkryynejä. Mutta mikä on oman automallisi sijoitus vikalistalla? Onko naapurisi auto omaasi luotettavampi?

Saksan toiseksi suurimman katsastusketjun Dekran katsastusraportin erityisansio on kattavuuden lisäksi se, että raportti vertaa vikojen määrää auton ajomäärään eikä ikään, kuten useimmat muut vikaraportit.

Taustalla ei ole ihan mitätön otanta autoja, sillä raportissa on mukana 15 miljoonaa määräaikaiskatsastusta Saksassa vuosina 2015 ja 2016. Luotettavuutta lisää, että mukana ovat automallit, joista saatiin vähintään tuhannen katsastuksen tiedot.

Audi A6 kärjessä – taas

Vuonna 2011 esitelty Audi A6 on toistamiseen koko tilaston paras eli automallissa havaittiin vähiten vikoja. Vuonna 2009 esitelty Mercedes-Benz E-sarja (W212) on toistamiseen tilaston kakkonen. Kolmanneksi ylsi Volvo S60/V60.

Koko tilaston kolme parasta (kaikki ajomääräryhmät*)

Sija Malli Esitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi DMI**
1. Audi A6 2011 94,6
2. Mercedes-Benz E-sarja 2009 91,8
3. Volvo S60/V60 2010 89,4
*Kokonaistilastossa kaikki kolme ajokilometriryhmää 0–50 000 km, 50 001–100 000 km ja 100 001–150 000 km, tulos on niiden keskiarvo. Uusimpia malleja puuttuu, koska niistä ei vielä tilastoa kaikissa ajokilometriryhmissä.
**Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Koko tilaston parhaat on keskiarvo kolmen eri ajomääräryhmän arvosanoista.

Ajomääräluokat ovat alle 50 000 km, 50 001–100 000 km ja 100 001–150 000 km.

Ajomäärät vaihtelevat autojen kokoluokittain. Isoilla ja edustusluokan autoilla ajetaan eniten, pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähiten.

Alle 50 000 kilometrin ajoryhmästä löytyvät koko tilaston vähävikaisimmat mallit, Mercedes-Benzin neljä mallia: A-sarja, B-sarja, GLE/ML ja SL sekä viidenneksi parhaana Audi A6.

Mercedes-Benz A-sarjan viattomuusindeksi on 98,2 maksimituloksen ollessa 100.

Koko tilaston viisi vähävikaisinta (ajomäärä enintään 50 000 km)

Sija Malli Esitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi**
1. Mercedes-Benz A-sarja 2012 98,2
2. Mercedes-Benz B-sarja 2011 97,9
3. Mercedes-Benz GLE/ML 2011 97,8
3. Mercedes-Benz SL 2012 97,8
5. Audi A6 2011 97,7
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Viattomuusindeksi ratkaisee

Dekran antama arvosana perustuu DMI-vikaindeksiin (Dekra Mängel Index), joka lasketaan vähentämällä merkittävien, ison vikojen prosentit ilman vikoja -prosenttiluvusta. Mitä isompi arvo, lähempänä sataa, sitä parempi. Saatu luku on oikeastaan ”viattomuusindeksi”.

Tulokset on esitetty kokoluokittain, mikä helpottaa vertailua käytetyn auton ostajan kannalta.

Tuloslistassa on kahdeksan kokoluokkaa pikkuautoista katumaastureihin, ja lisäksi pakettiautot.

Dekra-raportin tulokset perustuvat katsastuksessa havaittuihin teknisiin vikoihin, joilla on suuri merkitys turvallisuuteen, ympäristöön ja korjauskustannuksiin.

Merkittäviä vikoja löytyy eniten jarruista, pyöräntuennasta, ohjauslaitteista, sähkölaitteista sekä päästöistä (pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).

Omistajan huolimattomuudesta johtuneet viat, esimerkiksi kuluneet renkaat tai kuluneet lasinpyyhkimen sulat, eivät vaikuta arvosteluun.

Viattomuusindeksit keskimäärin kokoluokittain

Luokka 0–
50 000 km
50 000–
100 000 km
100 000–
150 000 km
Pikkuautot 77,0 54,9 32,5
Pienempi keskiluokka 83,9 66,0 44,1
Isompi keskiluokka 87,7 71,3 54,0
Isot autot
ja edustusluokka
91,0 83,8 67,1
Katumaasturit
ja maasturit
87,8 72,7 52,8
Urheiluautot
ja avoautot
88,5 72,3 49,7
Tila-autot 83,4 63,7 40,9
Korkeat tila-autot/
pienet pakettiautot
78,5 54,0 30,0

Mersu petrannut vuodesta 2007

Parikymmentä vuotta sitten Mersuissa alkoi näkyä merkille ennen kuulumatonta laadun vaihtelua, ruostumista ja ongelmia alihankkijoiden valmistamien komponenttien kanssa, esimerkkinä ensimmäisen C-sarjan (W202) Lucas-ruiskutuspumput ja E-sarjan (W211) sähköhydrauliset SBC-jarrut.

Myöskään Daimler–Chrysler-yhteistyöseikkailu vuosina 1995–2007 ei ollut omiaan parantamaan laatua. Lisäksi Mersu laajensi nopeasti mallistoa eri kokoluokkiin, kohensi varustetasoa ja pudotti hintoja. Alihankintaosien laadussa oli toivomisen varaa. Mallitulvan huumassa kaikkea ei ehditty kokeilla kunnolla. Epäonnistunut yhteistyö Chryslerin kanssa lopetettiin vuonna 2007.

Vuoden 2007 jälkeen esiteltyjen mersujen laatu alkoi kohentua Daimlerin toimitusjohtaja Dieter Zetschen organisoiman kurinpalautuksen ansiosta. Daimler oppi standardoimaan komponentit, ja yhteisiä osia käytetään mahdollisimman paljon eri malleissa, mikä helpottaa logistiikkaa ja kohentaa laatua.

Tulokset näkyvät luotettavuusraporteissa ja erityisesti tässä katsastustilastossa, jossa Mercedes-Benz vei 10 kärjessä -valtikan Toyotalta.

Esimerkiksi vuonna 2007 esitelty mersu C-sarja (W204) on Dekran tilastossa kärkisijoilla, mutta vuonna 2000 markkinoille tullut C-sarja (W203) häntäpäässä. Samoin vuonna 2009 esitelty E-sarja (W212) on kärkisijoilla ja vuonna 2002 esitelty E-sarja (W211) hännillä. Aikaisempi murheenkryyni, Yhdysvalloissa valmistettava iso ML-katumaasturi on parantunut huikeasti: Aikaisemmat ML-mallit (etenkin W163) olivat vikatilastojen surkeimpia, mutta uusi, vuonna 2011 esitelty ML/ GLE (W165) on noussut vähävikaisimpien joukkoon. Sen viattomuusindeksi 97,8 alle 50 000 km ajoryhmässä on koko tilaston kolmanneksi paras.

Opel Adam pärjäsi hyvin

Japanilaiset Honda, Mazda ja Toyota menestyivät pikkuautoissa, mutta alle 50 000 km ryhmässä Opel Adam nousi pikkuluokan parhaaksi. Muissa luokissa kärkitilat menivät pääosin eurooppalaisille merkeille. Japanilaisen laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä.

Premium-merkkien uudemmat mallit hallitsevat isojen autojen kärkisijoja ja vanhemmat mallit häntäpään sijoja.

Kokoluokkien parhaat (ajomäärä enintään 50 000 km*)

Luokka Malli Viattomuus-
indeksi DMI*
Pikkuautot Opel Adam 94,5
Pienempi keskiluokka Mercedes-Benz A 98,2
Isompi keskiluokka Volvo S60/V60 95,8
Isot autot
ja edustusluokka
Audi A6 97,7
Katumaasturit
ja maasturit
Mercedes-Benz GLE/ML 97,8
Urheiluautot
ja avoautot
Mercedes-Benz SL 97,8
Tila-autot Mercedes-Benz B 97,9
Korkeat tila-autot/
pienet pakettiautot
Ford Transit Custom 90,8
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Volkswagen Sharan yllätyskakkonen

Tila-autoissa Mercedes-Benzin B-sarja oli kärjessä kahdessa ajomääräryhmässä. Yli 100 000 km ajettujen joukossa voittajaksi nousi vuonna Ford C-Max/Grand C-Max. Vuonna 2010 esitelty Volkswagen Sharan oli kakkonen. Mallimuutoksen yhteydessä Sharanin laatu koheni huikeasti. Ensimmäisen sukupolven Sharan oli yhteistyötä Fordin kanssa, mallinimet Ford Galaxy, Volkswagen Sharan ja Seat Alhambra. Portugalissa valmistettujen autojen laatu oli kehno. Kun valmistajat eriyttivät tuotannon, laatu koheni.

Ranskalaiset petranneet, korealaisilla vaikeaa

Ranskalaisista luokkansa kolmen kärkeen nousivat Peugeot Partner, Citroën Berlingo ja Renault Scénic. Koko tilastossa Renault Master nousi pakettiautojen parhaaksi.

Peugeot 208 nousi viidenneksi 50 000–100 000 km ryhmässä.

Japanilaisen laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten parantaessa laatuaan.  Japanilaisia löytyy viiden parhaan joukosta pikkuluokassa, alemmassa keskiluokassa sekä katumaasturien ja tila-autojen ryhmässä. Vain Honda Jazz ylsi ykköstilalle. Muita ykköstiloja ei japanilaisille herunut.

Kärkitiloilta ei löydy yhtään korealaista mallia. Sen sijaan häntäpäästä löytyy lukuisia korealaisia, etenkin vanhempia malleja.

Huikeat laatuerot eri sukupolvien välillä

Saman automallin eri mallisukupolvet voivat löytyä tilastosta kokoluokassaan joko viiden parhaan tai viiden huonoimman joukossa jopa samassa ajomääräryhmässä! Näissä tapauksissa uusi malli on selvästi edeltäjäänsä laadukkaampi. Lisäksi jotkut mallit ovat ikääntyessään alttiita vähäisen käytön aiheuttamille vioille. Esimerkiksi takapyörien levyjarrut voivat jumittaa.

Kokoluokassaan viiden kärkeen ja viiden häntäpäähän sijoittuneita malleja ovat Mercedes-Benz C-sarja, E-sarja, CLS ja SLK, BMW 5-sarja ja Z4, Opel Combo ja Meriva, Renault Scénic sekä Peugeot Partner sekä Volvo S60. Kaikissa uudempi mallisukupolvi on entistä parempi.

Samassa merkin eri mallisarjoissa voi olla suuria laatueroja. Opelin uudehkot Astra- ja Insignia-mallit ovat varsin laadukkaita, mutta 2000-luvun alkupuolen Vectra-, Tigra- ja Agila -malleissa on runsaasti vikoja.

Ford Fiesta, Focus ja C-Max / Grand C-Max ovat luotettavia, mutta vanhemmissa Ford Mondeo- ja Tourneo / Transit Connect -malleissa on runsaasti vikoja.

Koko tilaston luokkavoittajat (kaikki ajomääräryhmät*)

Sija Malli Esitelty vuonna Viattomuus-indeksi
DMI **
Pikkuautot
1. Honda Jazz 2008 74,6
2. Mazda 2 2007
3. Volkswagen Polo 2009
Pienempi
keski-
luokka
1. BMW 1-sarja 2011 86,3
2. Ford Focus 2010
3. Mazda 3 2009
Isompi
keski-
luokka
1. Volvo S60 / V60 2010 89,4
2. Audi A4 2008
3. Audi A5 2007
Isot autot
ja edustus-
luokka
1. Audi A6 2011 94,6
2. Mercedes-Benz E-sarja 2009
3. BMW 5-sarja/GT 2009
Katumaas-
turit ja
maasturit
1. Audi Q5 2008 89,3
2. Mercedes-Benz GLK 2008
3. Volvo XC60 2008
Urheilu-
autot ja
avoautot
1. Audi TT 2006 81,1
2. Porsche 911 2004
3. Mercedes-Benz SL 2001
Tila-autot
1. Ford C-Max/Grand C-Max 2010 80,0
2. Opel Meriva 2010
3. Renault Scénic 2009
Korkeat
tila-autot/
pienet pakettiautot
1. Mercedes-Benz Viano/Vito 2003 67,0
2. Citroën Berlingo 2008
3. Peugeot Partner 2008
Pakettiautot
1. Renault Master 2010 63,0
2. Mercedes-Benz Sprinter 2006
3. Volkswagen Crafter 2006
*Kokonaistilastossa kaikki kolme ajokilometriryhmää 0–50 000 km, 50 001–100 000 km ja 100 001–150 000 km, tulos on niiden keskiarvo. Uusimpia malleja puuttuu, koska niistä ei vielä tilastoa kaikissa ajokilometriryhmissä.
**Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

TOP 5 ja FLOP 5 –tilasto, kahdeksan kokoluokkaa, kussakin kolme ajomääräryhmää

Selvitys painottuu saksalaisiin automerkkeihin ja -malleihin, joista suuren autokannan myötä on tilastoon saatu muita laajempi mallikirjo. Viisi kärjessä ja viisi hännillä -sijoitusten yhteen laskeminen merkeittäin antaa selkeän kuvan laatueroista eri merkkien välillä.

Jaossa on sijoituksia kahdeksassa kokoluokassa ja kolmessa eri ajomääräryhmässä. Pakettiautojen ryhmä ei ole mukana tässä laskennassa.

TOP 5

Viiden kärjessä -sijoitukset jakautuivat merkeittäin seuraavasti: Mercedes-Benz nappasi eniten viiden kärjessä sijoituksia, 26 kappaletta. Audi on toisena (20) BMW on kolmas (10) pudottaen Toyotan neljänneksi (9).

Seuraavina ovat Volkswagen (8), Ford ja Volvo (7), Opel ja Porsche (6), Mazda (5), Honda, Peugeot, Renault, Seat ja Škoda (2), Citroën, Dacia, Jaguar, Mini, Mitsubishi ja Suzuki (1).

FLOP 5

Viiden viimeisen sijan joukossa ovat useimmin Mercedes-Benz (17 kertaa), seuraavina Opel (15), Hyundai (11), BMW (9), Citroën, Fiat ja Renault (7), Peugeot (6), Chevrolet, Dacia ja Ford (5), Kia, Mazda ja Nissan (4), Audi ja Volkswagen (3), Škoda ja Volvo (2), Lancia, Seat, Suzuki ja Toyota (1).

On huomattava, että osa premium-merkkien sijoittumisesta viiden viimeisen joukkoon luokassaan johtuu siitä, että isojen autojen/edustusautojen luokassa on hyvin vähän malleja ja lisäksi niiden viattomuusindeksit ovat merkittävästi muita luokkia parempia.

Isojen autojen ohella myös ison keskiluokan autot, katumaasturit sekä urheilu- ja avoautot ovat muita luokkia vähävikaisempia.

Sen sijaan pikkuautojen, korkeiden tila-autojen/pienten pakettiautojen vikamäärät kasvavat jyrkästi ajokilometrien myötä. Esimerkiksi 50 000–100 000 kilometrin ajoryhmässä edustusluokan isojen autojen ”viattomuusindeksi” on keskimäärin 83,8, mutta pikkuautojen 54,9 ja korkeiden tila-autojen/pakettiautojen vain 54,0.

Isot autot ovat muita vähävikaisempia. Laatuerojen lisäksi osasyynä saattaa olla se, että edustusluokan isoja autoja hoidetaan ja huolletaan paremmin kuin halpoja pikkuautoja ja korkeita tila-autoja/pakettiautoja.

Pakettiautomaisten tila-autojen kuntoa voi heikentää muun muassa rankan ammattikäytön suuri osuus, esimerkiksi lähettiajo.

Katsastustilasto ei kerro kaikkea

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin. Pelkästään akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä vioista Saksan ADAC-tiepalveluraportin mukaan.

Katsastustilastojen puutteena on myös se, että katsastustilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Esimerkiksi joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat DSG-kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät katsastusraportin ulkopuolelle. Tällaiset viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa.

Tietoa myös vanhoista autoista

Dekra-raportin suuri etu on se, että paperisen Dekra-raportin lisäksi Dekran verkkosivuilla on valtavasti vikatietoja sekä varsin uusista että myös todella vanhoista automalleista, joiden valmistus on lopetettu jo vuosia sitten.

Perusraportin lisäksi verkkosivuilta löytyy myös vanhempien, yli 15-vuotiaiden autojen vikatietoja kolmessa eri ajomääräryhmässä aina 200 000 kilometriin saakka. Volyymiklassikot-osion mallikirjo yltää aina Audi 100:sta Toyota Starletiin asti.

Erilaisia tilastoja, erilaisia vikoja: Näin luet vikatilastoja oikein

Katso mitkä autot ylsivät kärkeen ja mitkä jäivät hännille

Taulukoissa on viisi parasta ja huonointa kokoluokittain eri ajokilometriryhmissä.

Pikkuautot

Sija Malli Esitelty Viattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1. Opel Adam 2012 94,5
2. Toyota Yaris 2011 92,2
3. Audi A1 2010 92,1
3. Renault Clio 2012 92,1
5. Mazda 2 2007 90,1
Keskiarvo 77,7
57. Citroën C3/C3 Pluriel 2002 59,4
58. Hyundai Atos 2004 58,8
59. Seat Ibiza / Cordoba 2002 57,6
59. Škoda Fabia 1999 57,6
61. Citroën C2 2003 54,6
50001–
100000 km
1. Audi A1 2010 84,9
2. Toyota Yaris 2011 83,1
3. Toyota IQ 2008 79,1
4. Suzuki Swift 2010 77,7
5. Peugeot 208 2012 77,0
Keskiarvo 54,9
52. Citroën C2 2003 32,1
53. Lancia Ypsilon 2003 30,9
54. Kia Picanto 2004 30,8
55. Hyundai Atos 2004 29,9
56. Chevrolet Kalos/Aveo 2002 29,8
100001–
150000 km
1. Honda Jazz 2008 62,6
2. Volkswagen Polo 2009 56,7
3. Mazda 2 2007 54,8
4. Toyota Yaris 2006 53,5
5. Mini 2006 52,4
Keskiarvo 32,5
37. Citroën C3/C3 Pluriel 2002 15,4
38. Hyundai Atos 2004 14,5
39. Kia Picanto 2004 13,5
40. Citroën C2 2003 13,3
41. Chevrolet Kalos/Aveo 2002 8,1
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Pienempi keskiluokka

Sija Malli Esitelty Viattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1. Mercedes-Benz A-sarja 2012 98,2
2. Volvo V40 2012 96,4
3. Audi A3 2012 96,0
4. Toyota Auris 2012 95,0
5. Seat Leon 2012 94,7
Keskiarvo 83,9
45. Dacia Sandero 2008 67,9
46. Volkswagen New Beetle 1999 67,6
47. Peugeot 307 2001 66,1
48. Dacia Logan 2004 60,7
49. Renault Mégane 2002 59,4
50001–
100000 km
1. Mercedes-Benz A-sarja 2012 93,4
2. Seat Leon 2012 89,6
3. Audi A3 2012 88,7
4. Volkswagen Golf VII 2012 87,0
5. BMW 1-sarja 2011 86,9
Keskiarvo 66,0
48. Peugeot 307 2001 40,7
49. Dacia Sandero 2008 40,5
50. Renault Mégane 2002 39,9
51. Nissan Almera 2000 37,4
52. Dacia Logan 2004 35,8
100001–
150000 km
1. BMW 1-sarja 2011 78,7
2. Ford Focus 2010 69,5
3. Opel Astra 2009 67,5
4. Toyota Prius 2003 66,3
4. Volkswagen Golf VI 2008 66,3
Keskiarvo 44,1
35. Renault Mégane 2002 21,9
35. Volkswagen New Beetle 1997 21,9
36. Peugeot 307 2001 20,2
37. Nissan Almera 2000 16,9
38. Dacia Logan 2004 16,8
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Isompi keskiluokka

Sija Malli Esitelty Viattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1. Volvo S60/V60 2010 95,8
2. Mazda 6 2012 95,3
3. Audi A4 2008 94,6
3. Audi A5 2007 94,6
3. Mercedes-Benz C-sarja 2007 94,6
Keskiarvo 87,7
25. Toyota Avensis 2003 81,9
26. Chevrolet Cruze 2009 80,6
27. Audi A4 2004 75,2
28. Mercedes-Benz C-sarja 2000 69,1
29. Opel Vectra 2002 67,6
50001–
100000 km
1. Volvo S60/V60 2010 89,9
2. Audi A4 2008 88,6
3. Audi A5 2007 87,9
4. Škoda Octavia 2012 87,4
5. BMW 3-sarja/GT 2011 85,7
Keskiarvo 71,3
29. Mercedes-Benz C-sarja 2000 52,4
30. Opel Signum 2003 52,3
31. Citroën C5 2001 50,2
32. Ford Mondeo 2000 48,8
33. Opel Vectra 2002 47,7
100001–
150000 km
1. Volvo S60/V60 2010 82,4
2. Audi A4 2008 79,7
3. Audi A5 2007 79,0
4. BMW 3-sarja/GT 2011 77,2
5. Mercedes-Benz C-sarja 2007 75,7
Keskiarvo 54,0
26. Mercedes-Benz C-sarja 2000 32,2
27. Volvo S60 2000 31,7
28. Opel Vectra 2002 30,7
29. Ford Mondeo 2000 28,2
30. Citroën C5 2001 27,6
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Isot autot ja edustusluokka

Sija Malli Esitelty Viattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1. Audi A6 2011 97,7
2. Mercedes-Benz E-sarja 2009 97,3
3. Mercedes-Benz CLS 2010 97,0
4. Jaguar XF 2008 95,4
5. Mercedes-Benz S-sarja 2005 94,3
Keskiarvo 91,0
8. BMW 5-sarja/GT 2009 92,7
9. Škoda Superb 2008 91,8
10. Audi A6 2004 87,1
11. BMW 5-sarja 2003 79,8
12. Mercedes-Benz E-sarja 2002 72,7
50001–
100000 km
1. Mercedes-Benz CLS 2010 95,8
2. Audi A6 2011 94,8
3. Audi A7 2010 93,6
4. Mercedes-Benz E-sarja 2009 92,2
5. Porsche Panamera 2009 90,4
Keskiarvo 83,8
12. Volvo S80/V70/XC70 2006 82,8
13. Audi A6 2004 80,4
14. BMW 5-sarja 2003 71,7
15. Mercedes-Benz CLS 2004 66,7
16. Mercedes-Benz E-sarja 2002 59,2
100001–
150000 km
1. Audi A6 2011 91,3
2. Mercedes-Benz E-sarja 2009 85,9
3. BMW 5-sarja/GT 2009 78,2
4. Škoda Superb 2008 76,1
5. Volvo S80/V70/XC70 2006 74,4
Keskiarvo 67,1
9. Mercedes-Benz S-sarja 2005 63,5
10. BMW 5-sarja 2003 55,3
11. Mercedes-Benz CLS 2004 51,3
12. BMW 7-sarja 2001 44,4
13. Mercedes-Benz E-sarja 2002 43,1
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Katumaasturit ja maasturit

Sija Malli Esitelty Viattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1. Mercedes-Benz GLE/ML 2011 97,8
2. Mercedes-Benz GLK 2008 96,4
3. Volvo XC60 2008 95,4
4. Honda CR-V 2012 95,1
5. Audi Q5 2008 94,9
Keskiarvo 87,8
40. Mazda CX-7 2006 79,3
41. Fiat Sedici 2006 77,9
42. Chevrolet Captiva 2006 74,5
43. BMW X3 2004 73,4
44. Hyundai Tucson 2005 68,3
50001–
100000 km
1. Mercedes-Benz GLE/ML 2011 93,8
2. Audi Q5 2008 90,7
3. Audi Q3 2011 90,3
4. Mercedes-Benz GLK 2008 89,6
5. Mazda CX-5 2012 89,5
Keskiarvo 72,7
53. Suzuki Ignis 2003 50,7
54. Hyundai Tucson 2005 49,7
55. Kia Sorento 2002 47,4
56. Nissan X-Trail 2001 46,3
57. Hyundai Santa Fe 2001 43,2
100001–
150000 km
1. Audi Q5 2008 82,4
2. BMW X3 2010 79,4
3. BMW X1 2009 78,9
4. Volvo XC60 2008 78,8
5. Mercedes-Benz GLK 2008 78,3
Keskiarvo 52,8
35. Hyundai Tucson 2005 28,6
36. Nissan X-Trail 2001 27,4
37. Chevrolet Captiva 2006 24,2
38. Kia Sorento 2002 23,7
39. Hyundai Santa Fe 2001 14,9
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Urheiluautot ja avoautot

Sija Malli Esitelty Viattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1. Mercedes-Benz SL 2012 97,8
2. Mercedes-Benz SLK 2011 97,4
3. Porsche 911 2011 97,1
4. Porsche Boxster/Cayman 2012 96,3
5. BMW Z4 2009 94,6
Keskiarvo 88,5
15. Volkswagen Scirocco 2008 84,7
16. Mercedes-Benz CLK 2002 84,0
17. Mercedes-Benz Sportcoupé/CLC 2000 80,6
18. BMW Z4 2002 76,4
19. Opel Tigra Twin Top 2004 71,5
50001–
100000 km
1. Mercedes-Benz SLK 2011 92,6
2. BMW Z4 2009 88,0
3. Audi TT 2006 82,0
4. BMW 6-sarja 2003 79,0
5. Porsche 911 2004 78,9
Keskiarvo 72,3
11. Mazda MX-5 2005 69,4
12. Mercedes-Benz CLK 2002 64,7
13. BMW Z4 2002 62,4
14. Mercedes-Benz Sportcoupé/CLC 2000 60,0
15. Opel Tigra Twin Top 2004 49,9
100001–
150000 km
1. Audi TT 2006 69,0
2. Porsche 911 2004 67,0
3. Mercedes-Benz SL 2001 56,7
4. Volkswagen Eos 2006 56,0
5. Porsche Boxster/Cayman 1996 55,9
Keskiarvo 49,7
7. Mercedes-Benz SLK 2004 51,2
8. Mercedes-Benz CLK 2002 40,7
9. BMW Z4 2002 34,2
10. Mercedes-Benz Sportcoupé/CLC 2000 32,9
11. Opel Tigra Twin Top 2004 28,9
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Tila-autot

Sija Malli Esitelty Viattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1. Mercedes-Benz B-sarja 2011 97,9
2. Opel Zafira 2012 93,3
3. Mazda 5 2010 91,7
4. Ford C-Max/Grand C-Max 2010 91,1
5. Toyota Verso 2009 90,7
Keskiarvo 83,4
34. Renault Modus 2004 74,0
35. Hyundai Matrix 2001 69,6
36. Opel Meriva 2003 67,6
37. Opel Agila 2000 61,4
38. Renault Scénic 2003 57,3
50001–
100000 km
1. Mercedes-Benz B-sarja 2011 95,1
2. Opel Zafira 2012 83,2
3. Ford C-Max/Grand C-Max 2010 81,1
4. Mercedes-Benz R-sarja 2005 81,0
5. Toyota Verso 2009 79,5
Keskiarvo 63,7
42. Hyundai Matrix 2001 44,5
42. Renault Modus 2004 44,5
44. Mazda Premacy 1999 44,1
45. Fiat Idea 2003 41,1
46. Opel Agila 2000 36,5
100001–
150000 km
1. Ford C-Max/Grand C-Max 2010 67,9
2. Volkswagen Sharan 2010 67,0
3. Opel Meriva 2010 65,7
4. Renault Scénic 2009 63,5
5. Toyota Corolla Verso 2004 55,3
Keskiarvo 40,9
30. Opel Meriva 2003 23,2
31. Peugeot 807 2002 23,0
32. Opel Agila 2000 15,3
33. Mazda Premacy 1999 15,2
34. Hyundai Matrix 2001 14,7
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Korkeat tila-autot/pienet pakettiautot

Sija Malli Esitelty Viattomuus-indeksi DMI *
0–
50000 km
1. Ford Transit Custom/Tourneo Custom 2012 90,8
2. Mercedes-Benz Viano/Vito 2003 86,4
3. Dacia Dokker 2012 85,8
4. Ford Ranger 2011 84,9
4. Volkswagen Amarok 2010 84,9
Keskiarvo 78,5
22. Renault Kangoo 2007 73,5
23. Opel Vivaro 2002 73,4
24. Fiat Scudo 2006 71,7
25. Opel Combo 2001 64,1
26. Ford Tourneo Connect/Transit Connect 2004 63,4
50001–
100000 km
1. Ford Transit Custom/Tourneo Custom 2012 80,8
2. Volkswagen Amarok 2010 70,9
3. Opel Combo 2011 70,2
4. Mercedes-Benz Viano/Vito 2003 68,5
5. Mercedes-Benz Citan 2012 65,7
Keskiarvo 54,0
25. Fiat Scudo 2006 40,5
26. Opel Combo 2001 37,3
27. Ford Tourneo Connect/Transit Connect 2004 33,4
28. Peugeot Partner 1996 30,2
29. Fiat Doblò 2001 25,7
100001–
150000 km
1. Citroën Berlingo 2008 47,4
2. Peugeot Partner 2008 46,5
3. Mercedes-Benz Vito/Viano 2003 46,0
4. Mitsubishi L200 2006 45,0
4. Volkswagen Caddy 2003 45,0
Keskiarvo 30,0
17. Ford Tourneo Connect/Transit Connect 2004 14,4
18. Fiat Scudo 2006 14,0
19. Fiat Doblò 2001 11,3
20. Peugeot Partner 1996 8,6
21. Mercedes-Benz Vaneo 2001 8,4
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).

Pakettiautot

Raportissa ei ole pakettiautojen yksityiskohtaista tulostaulukkoa, joten automallien pisteitä ja sijoituksia ei voitu selvittää.

Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto

Aiemmat Dekra-tilastot:

Lisää: www.dekra.de

Lähde:

Auto, Motor und Sport –lehden erikoisnumero, Dekra-raportti 2017:

Auto, Motor und Sport Spezial: Gebrauchtwagen 2017 (käytettyjen autojen opas 2017).

Ilmestynyt 2.3.2017, 168 sivua, hinta Saksassa 4,90 euroa.

Saatavana myös Suomessa, suurimmissa kirjakaupoissa ja lehtipisteissä.

Dekra-raportin tuloksista osa on julkaistu saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden numerossa 6/2017.

Jaa artikkeli