Liikenne | Uutinen | 5.3.2015

Dekra 2015 -katsastusraportti paljastaa viat suhteessa ajomäärään

Saksan toiseksi suurimman katsastusketju Dekran katsastusraportti vertaa vikojen määrää auton ajomäärään eikä ikään, kuten useimmat muut raportit.

Jaa artikkeli

Saksan toiseksi suurimman katsastusketju Dekran katsastusraportti vertaa vikojen määrää auton ajomäärään eikä ikään, kuten useimmat muut raportit. Se selittää tulosten eroja muihin katsastusraportteihin verrattuna.

Mercedes-Benz E-sarja (W212) oli toistamiseen koko tilaston paras kaikissa kolmessa ajomääräryhmässä. Audi Q5 oli kakkonen ja Mercedes-Benz GLK kolmas.

Volvo S/V60 ja BMW Z4 vähävikaisia

Koko tilaston vähävikaisimmat mallit nuorimmassa, alle 50 000 ajokilometrin ryhmässä ovat Mercedes-Benz E-sarja, Volvo S60/V60 ja BMW Z4.

Dekran selvityksen mukaan vuonna 2009 esitelty Mercedes-Benz E-sarja (W212) on laadukkaampi kuin vuonna 2002 esitelty edeltäjämalli (W211).

Nykyinen ”taksimersu” osoittautui koko raportin parhaaksi automalliksi kun tulokset suhteutetaan ajomäärään. Auton ikään perustuvissa selvityksissä E-sarja ei ole ollut lähelläkään kärkeä, koska ison mersun ajomäärä on ollut merkittävästi suurempi kuin keskiarvoautossa.

Myös vuonna 2007 esitelty Mercedes-Benz C-sarja (W204) osoittautui merkittävästi edeltäjäänsä (W203) laadukkaammaksi.

Pikkuautojen kärkeä Audi, Toyota ja Mazda

Audi, Toyota ja Mazda ovat pikkuautojen parhaat. Toyota, Mazda ja Volkswagen menestyivät alemmassa keskiluokassa, Volvo ja Audi isommassa keskiluokassa. Isot autot ovat mersun juhlaa.

Tila-autoissa Ford C-Max ja Opel Meriva ja Toyota Verso olivat kärjessä. Korkeiden tila-autojen ja pakettiautojen ryhmissä Citroën, Fiat ja Renault nousivat yllätysvoittajiksi tietyissä ajomääräryhmissä.

Sama malli voi kärjessä ja hännillä

Mielenkiintoista on se, että saman mallin eri vuosimallit voivat löytyä tilastosta joko kolmen parhaan tai kolmen huonoimman joukossa jopa samassa ajomääräryhmässä! Näissä tapauksissa uusi malli on selvästi edeltäjäänsä laadukkaampi. Lisäksi jotkut automallit ovat ikääntyessään alttiita vähäisen käytön aiheuttamille vioille, esimerkiksi takapyörien levyjarrut voivat jumittaa.

Kokoluokassaan kolmen kärkeen ja kolmen häntäpäähän sijoittuneita malleja ovat Mercedes-Benz C-sarja ja E-sarja, BMW 5-sarja, 7-sarja ja Z4 sekä Fiat Doblò.

Painotus saksalaisissa

Selvitys painottuu saksalaisiin merkkeihin ja malleihin, joista suuren autokannan myötä saadaan tilastoon muita laajempi mallikirjo.

Kolme kärjessä ja kolme hännillä -sijoitusten yhteen laskeminen merkeittäin antaa selkeän kuvan laatueroista eri merkkien välillä.

Kolme kärjessä ja kolme hännillä

Jaossa on sijoituksia kahdeksassa kokoluokassa, kussakin yhdeksän sijoitusta eli kolme sijoitusta kolmessa eri ajomääräryhmässä. Kolme kärjessä -sijoitukset jakautuivat merkeittäin seuraavasti: Mercedes-Benz oli kolmen kärjessä useimmin (14 kertaa), seuraavina Audi (12), Toyota (9), Volkswagen (7), BMW ja Volvo (5), Ford, Mazda, Opel ja Škoda (4), Porsche (2), Citroën ja Fiat (1).

Kolmen viimeisen sijan joukossa ovat useimmin Opel (11 kertaa), seuraavina Mercedes-Benz (8), BMW ja Citroën (7), Hyundai (6), Chevrolet ja Ford (5), Fiat ja Peugeot (3), Alfa Romeo, Kia, Nissan, Renault ja Suzuki (2), Audi, Chrysler, Honda, Mazda, Mitsubishi, Seat ja Volkswagen (1).

Opelin nykyiset Meriva-, Astra- ja Insignia-mallit ovat laadukkaita ja vähävikaisia, mutta 2000-luvun alkupuolen Opel-malleissa, Vectra, Tigra ja Agila, oli runsaasti vikoja.

Mersujen laatu on kohentunut 2000-luvun alkupuolen tilanteesta, jolloin uutuustulva johti lastentauteihin. Fordin Fiesta on luotettava, mutta Tourneo Connect vikaherkkä.

Etelä-korealaiset merkit (Hyundai, Kia ja Daewoo/Chevrolet) eivät ole kärkitiloja hätyytelleet. Erityisesti 2000-luvun alun pikkuautot ja katumaasturit ovat häntäpäässä. Lisäksi Daewoo/Chevrolet Nubira menestyi kehnosti, samoin Hyundai Matrix. Uudemmissa malleissa on havaittavissa selvää laadun parannusta, esimerkiksi Hyundai ix35.

15 miljonaa katsastusta

Dekra on toiseksi suurin katsastusketju Saksassa. Tuorein helmikuun lopussa ilmestynyt Dekra-raportti perustuu 15 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa vuosina 2013 ja 2014.

Tulokset on esitetty kokoluokittain, mikä helpottaa vertailua käytetyn auton ostajan kannalta.

Auton iän sijasta tulokset on esitetty kolmessa eri ajokilometriryhmässä, alle 50 000, 50 001–100 000 ja 100 001–150 000 kilometriä.

Arvosteluun vaikuttavat katsastuksessa havaitut merkittävät tekniset viat. Dekra-raportin tulokset perustuvat katsastuksessa havaittuihin teknisiin vikoihin, joilla on suuri merkitys turvallisuuteen, ympäristöön ja korjauskustannuksiin. Merkittäviä vikoja löytyy eniten jarruista, pyöräntuennasta, ohjauksesta, sähkölaitteista sekä päästöistä (pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).

Omistajan huolimattomuudesta johtuneet viat, esimerkiksi kuluneet renkaat tai lasinpyyhkimen sulat, eivät vaikuta arvosteluun.

Helmikuun lopussa 2015 ilmestyneessä Dekra-raportissa ovat mukana automallit, joista saatiin vähintään tuhannen katsastuksen tiedot eri ajomääräryhmissä, mikä lisää raportin tilastollista luotettavuutta.

Arvosana perustuu DMI-vikaindeksiin (Dekra Mängel Index). DMI lasketaan vähentämällä merkittävien, ison vikojen prosentit ilman vikoja -prosenttiluvusta. Mitä isompi arvo, lähempänä sataa, sitä parempi. Luku on oikeastaan ”viattomuusindeksi”.

Kookkailla autoilla ajetaan eniten

Katsastustilasto ei kuitenkaan kerro laatueroista ihan koko totuutta. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Ajomäärät vaihtelevat kokoluokittain. Isoilla ja edustusluokan autoilla ajetaan eniten, pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähiten.

Perusraportin lisäksi löytyy myös vanhempien, yli 15-vuotiaiden autojen vikatietoja kolmessa eri ajomääräryhmässä aina 200 000 kilometriin saakka. Volyymiklassikot-osion mallikirjo yltää aina Audi 100:sta Toyota Starletiin saakka.

Dekra -katsastustilasto 2015, taulukot kokoluokittain ja eri ajokilometriryhmittäin TÄÄLLÄ.

Dekran verkkosivuilta mallikohtaiset vikatiedot

Mallikohtaiset vikatiedot saksaksi: www.gebrauchtwagenreport.com

Englanniksi: www.used-car-report.com/www.dekra.de

Teksti: Timo Turkula

Jaa artikkeli

Lisäkuvat

Keskustelu